רשימת הבלוגים שלי

יום חמישי, 25 ביולי 2024

"היום בתניא" יום ה' י"ט תמוז

 

"היום בתניא" יום ה'  י"ט תמוז
"אגרת התשובה" 
המשך פרק ד'  (עמוד 186 למטה)
שנה מעוברת

נשמת היהודי:
כדי להבין את גודל הפגם שהחטא פועל בנשמה, מחובתינו להכיר מעט את מהותה - את הנשמה כפי שנמשכה מלמעלה, ואת הנשמה כפי שהיא מלובשת בגוף. מה מאפין את נשמתו של היהודי, ומה ההבדל בינה לבין שאר הנבראים.
בשני פסוקים מתאר רבנו בפיסקה שלפנינו את מהות הנשמה: "כי חלק הוי' עמו", ו"ויפח באפיו נשמת חיים". 
(ובפיסקה הבאה, נלמד על ההבדל בין החיות אותה השקיע הקב"ה בנשמה, לחיות שאותה הוא השקיע בשאר הנבראים כולל המלאכים).
...
"כי חלק הוי' עמו":
נשמתו של היהודי, לא רק כפי שהיא למעלה,  אלא גם כמו שהיא מלובשת בגוף, היא "חלק משם הוי' ברוך הוא" - וכאשר האדם חוטא, הוא פוגם חס ושלום בארבעת האותיות של שם הוי' (י-ה-ו-ה).
...
"ויפח באפיו נשמת חיים":
בבריאת אדם הראשון (שנשמתו היתה נשמה כללית, שכללה את כל נשמות ישראל), נאמר "וייצר ה' אלוקים את האדם עפר מן האדמה, ויפח באפיו נשמת חיים".
ומסביר אדמו"ר הזקן, שכדוגמת האדם: שהחיות אותה הוא משקיע בדיבורו היא חיות חיצונית בלבד וההבעה היא ללא כל מאמץ מיוחד. ולעומת זה, בהבל אותו הוא מוציא בנפיחה בפיו (כתוקע בשופר למשל), הנפיחה היא בכוח ובמאמץ שבו הוא ממשיך הבל וחיות מפנימיותו. 
  הנה, כך הוא גם לגבי הקב"ה: הביטוי "ויפח באפיו נשמת חיים" בא להורות, שהחיות אותה השקיע הקב"ה בנשמתו של היהודי אינה חיות חיצונית, אלא חיות פנימית "מתוכיותו ומפנימיותו".
 …..
חבר  נכבד:
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב יקותיאל גרין  ע"ה מחבר באור התניא משכיל לאיתן  ועשרות ספרי חסידות לעם הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. 

🕯️ לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.