רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 19 ביולי 2024

קיים 7 פעמים מצוות מחזיר גרושתו


 מאת הרב ישראל אהרן קלצקין

 

כבר תקופה ארוכה שהסיפור שאביא כאן היום, מזמזם לי בראש ובא לי לספר את זה, אינני יודע אם הסיפור טומן בתוכו מסר מי יודע מה, אבל ההיסטוריה היהודית מלאה בסיפורים עסיסיים מעניינים, שנכנסו לפולקלור היהודי והסיפור הזה בהחלט יש לו מקום של כבוד שם, למרות שיש בו גם צד שלילי, אבל הוא צריך להיכתב איפה שהוא ולמרות שבמבט ראשון זה נשמע הזייה שלא נראית מציאותית, אבל במקרה דנן המציאות גוברת על כל דמיון ולא כתבתי זאת לפני שבדקתי את הנתונים ממקור מהימן ביותר.

 

הסיפור מתחיל עם יהודי חשוב בירושלים, שהיה ידיד אבי ז"ל, ולימים, בתו שבגרה נסעה ללמוד בסמינר בחו"ל, שם למדה גם אשתי שתחי' בימי בחרותה, וכאשר נישאנו והתגוררנו בירושלים, הפכו הנשים לידידות קרובות זו לזו ובילו הרבה יחד ובפרט בטלפון.

 

יום אחד התחיל השלום בית לחרוק אצל אותה ידידה, נקרא לה 'ריקי' לצורך הסיפור ואשתי הפכה להיות ה'כותל המערבי' שלה, לשמוע את כל הצרות והמועקות שעוברים עליה ואת ההתמודדויות שלה.

 

בשלב מסויים היא ברחה מהבית והגיעה אלינו, התפלאתי למה היא לא ברחה לבית אביה, אבל אשתי הסבירה לי שבית הוריה נוח לה לביקור אך לא להשתקעות, כי האמא שם מאוד ביקורתית ומי יודע אם לא הלחצים מימי הנעורים הם הגורמים לכל הבעיות שהיא כעת עוברת.

 

מכיון שלא שייך להחזיק בבית אשה זרה, בפרט כאשר הבית מטופל בילדים?

פניתי לשכני שהתגורר מעלי, שהיה לו יחידת חדר מיוחדת לאורחים וביקשתי ממנו שיתן לה להתגורר שם קצת עד שיתבהרו העניינים, במקביל פניתי לאחיה שהוא ממכריי וניסינו לבדוק מה ניתן לעשות?

 

לא אאריך בתיאורים, על מס' שנים של 'משלחה וחוזרת', התגוששויות בבתי הדין ונסיונות השכנת שלום בית ביניהם, בסוף מזבח הוריד עליהם דמעות וכמו שהיא אמרה לנו: 'אני מקווה שהמזבח מזיל רק פעם אחת דמעות, כי אני הזלתי הרבה'.

 

בינתיים היגרנו לחו"ל והקשר ביניהן התרופף ואיך שהוא נוצר קשר בין אחותי הגדולה לבינה ומכיון שאחותי כבר השיאה את כל ילדיה, יש לה זמן לעזור ולסייע לשבורי לב וקשיי יום והן הפכו לידידות קרובות.

 

לפני כשנה או שנתיים, ביקרתי בארץ ישראל לרגל שמחה משפחתית בבית שמש ואחותי הנ"ל שאלה אותי אם אני יכול להסיע אותה הביתה לירושלים? שמחתי לעזור, בפרט אחותי הגדולה, שהיתה לי חצי אמא בילדותי, כי אמי ע"ה היתה מטופלת בקרוב לשני מניינים של ילדים ובנוסף ניהלה את עסקי אבי ז"ל, ברור כי הבנות הטו כתף ועזרו בטיפול בילדים הרכים, כך יצא שהיא דאגה לי רבות ואציין לשבח, כי לא עשתה זאת בדיעבד, אלא באהבה ומסירות רבה, היא היתה מפנקת אותי מדמי הכיס שלה, לפעמים בפיתה פלאפל או ביסלי וארטיק וכדומה, דברים שבשוטף לא העזנו לחלום גם בלילות. למעט שבתות כמובן, שקיבלנו 'פעקאלע' עם נשנושים.

 

בדרך לירושלים התעניינתי מה שלום אותה ריקי? ואחותי ענתה: 'אין לך מושג איזה קטע היה לי איתה לפני שבוע'. וכך היא סיפרה:

 

הגיע אלי מספר טל' של אברך חשוב שמצפה לזיווג שני, הבנתי שהוא איש חביב ונעים שיח וגם ת"ח ויר"ש ומרביץ תורה, שוחחתי איתו לברר מה הוא מחפש?, הוא סיפר לי שהוא גרוש 3 פעמים, לפי הנתונים הבסיסיים, חשבתי שזה יכול להתאים לריקי, שהיא גם גרושה וגם עזבה שידוך. לבקשתה, האברך הגרוש הלך ונפגש עם אביה שיתהה על קנקנו והתרשם לטובה ואז היא התחילה בעצמה לברר עליו קצת, בעיקר רצתה לברר למה הוא התגרש כבר 3 פעמים, שזה חזקה לכולי עלמא.

 

כעבור יומיים היא מתקשרת אלי, כולה עלבון וצער ושואלת אותי למה אני חושבת אותה בכזה שפל המדרגה, שאני מציעה לה בן אדם שגרוש 12 פעמים? חשבתי שלא שמעתי טוב, כי לא היה נראה בקולה שהיא במצב רוח של צחוק. שאלתי אותה בכנות: מההההה?

 

והיא חוזרת ואומרת: כן, כמו שאת שומעת הוא גרוש 12 פעמים וזו לא בדיחה.

 

כבר שמעתי בחיי בהומור, על מישהו שקיים בעצמו 'כל מקדש שביעי', והציעו לו להחליף שמו ל'גרשון גרושבסקי', אבל 12?

 

התנצלתי בפניה ואמרתי שזה לא נראה לי הגיוני ותתני לי להרים אליו טלפון, כי הוא אמר לי שהוא גרוש 3 פעמים.

 

התקשרתי אליו ושאלתי אותו האם זה נכון שהוא גרוש 12 פעמים? הוא לא נבהל מהשאלה שלי רק אמר לי ששאל רב ואמר לו שהוא יכול להגיד שהוא גרוש 3 פעמים, שהרי 1+2 שווה 3.

ואז הוסיף משפט חשוב ואמר: אני אמנם גרוש 12 פעמים, אבל רק מ-7 נשים, זאת אומרת שהוא קיים בחייו 5 פעמים מצוות 'מחזיר גרושתו'.

 

אני מאוד מעריך את אחותי ויודע בבירור שהיא מקפידה מאוד שלא להוציא מפיה דבר שאינו אמת, ולכן האמנתי לסיפור, אך היה תמוה בעיני, איך הצליח אדם לשכנע 5 מתוך 7 גרושותיו לחזור אליו בזיווג שני?

 

ברכב לידי ישב גם אחי הצדיק שליט"א והוא השיב לתמיהתי: 'אני מכיר אותו ושומע את דרשותיו, הוא כריזמטור ענק ושובה לבבות בדבריו, אין לי מושג למה הוא מתגרש כ"כ הרבה פעמים, כי סובביו נפעמים מנעימות הליכותיו ואצילות דרכיו'. לך תבין עולם?

 

לפני מס' שבועות, בביקורי בארץ, פגשתי את אחי הצדיק ששואל אותי: אתה זוכר את הסיפור עם 'אלוף הגירושין'? בטח עניתי: ובכן: סוף טוב הכל טוב, הוא התחתן שבוע שעבר עם אשה חדשה ונאחל לו שהפעם זה יהיה 'קשר של קיימא לבנין עדי עד'.

 

נ.ב. מה חידש בני אתמול על המטוס בדרך מארה"ק, חידושים משמים כפשוטו כי הם נתחדשו 'בין שמים לארץ'?

 

איך נרמז בפרשה שלא נצטרך להשוות בין יהודי לגוי כדי להליץ טוב על בני ישראל?

 

מה התכוון בלעם לגרום לישראל, כאשר האריך בדברים בתשובתו לאלקים כששאלו: 'מי האנשים האלה עמך'?

 

תשובות מעניינות לשאלות אלו ועוד בגליון 'מעדני הפרשה' המוגש בזאת לכם, טעמו וראו כי טוב.

 

 

בברכת חג כשר ושמח: ישראל אהרן קלצקין

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.