הרב יוחנן רייכמן שליט״א מגלה
המצאה גאונית:
במוצאי יו״ט שביעי של פסח מתחרים ביניהם בעלי המאפיות מי יהיה הראשון שימכור חמץ טרי (לחמניות פיצות וכדו׳. וידוע שבעלי המאפיות מכינים את הבצק בערב הפסח, ומוכרים אותו לגוי, ותיכף עם צאת החג של שביעי של פסח הם מפשירים את הבצק ואופים אותו. לאחרונה אחד מבעלי המאפיות הידועות הקדים את כל המאפיות בצורה ניכרת, ותמהו כולם הייתכן?
במעקב חשאי התברר שהבצק שלו כבר היה מופשר מיד במוצאי יו״ט. כיצד? בערב שביעי של פסח נכנס בעל המאפיה למאפיה המכורה לגוי וניתק את המקפיא שבו מונח הבצק מן החשמל, כך שבצאת החג כבר היה הבצק מופשר. ונתעוררה השאלה האם פעולה זו מבטלת את המכירת חמץ ואוסרת את הבצק משום חמץ שעבר עליו הפסח היות ומגלה דעתו שלא מכר את החמץ בלב שלם ורוצה בקיומו.
וכך כתב אחד מגדולי הרבנים:
סיפר לי עד נאמן ששאל את הרב הגאון … זצ״ל האם מותר שבעל מאפיה ייכנס בערב שביעי של פסח למאפיה בכדי לנתק את החשמל מהמקפיאים, זאת בכדי שבמוצאי החג כשיבואו לאפות, יהיה הבצק מופשר. ובחכמתו כי רב אמר לו שיעשו כן בהערמה, ע״י שיניחו במקפיא גם עוגות כשרות לפסח.
ושיכנס היהודי עם משגיח יחדיו, שח״ו לא יעשה פעולות נוספות, ושאז גם אין לחוש שמא יבוא לאוכלו.
ויש שרצו להתיר ע״י התקנת שעון שבת לפני פסח שינתק את החשמל בפסח.
אך אליה וקוץ בה:
המכשול הידוע שקרה
בארה"ב במאפיה שסיכם עם הגויים שמיד בצאת החג יביאו קמח ויתחילו להכין בצקים, והגוי טעה, ולא ידע שיש יום טוב שני בחו"ל ובליל השני שזה אחרון של פסח ראו שהמאפייה היהודית פתוחה ועובדים שם עם חמץ,
ותהום כל העיר.

אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.