רשימת הבלוגים שלי

יום ראשון, 8 באפריל 2018

גם בלונדון עלולים דברים להשתנות - המאבק נגד המונופול של 'כדתיא'

אם תשאלו אותי מה זה 'הכדתיא' של לונדון? אענה לכם בסיפור ששמעתי על ברוך גדליה המשיגענר של רחוב נאלבקי בווארשא שקם יום אחד והיה מספר לכל מי שנסתכל בו לאמור "מהודענא לך שווארשה מתה קאפוט געפייגערט הייתה ואיננה כי עברה מן העולם.." עד שמאן דהוא הקשה לו: נו בוריך גדלה האיך תאמר כזה דבר כאשר הנה יהודים באים ועוברים לנגד עיניך?!
אה זאת לא קושיא ענה המשיגענער בסלחנות, והסביר שבמגפה הגדולה מתו גם אנשי החברה ואין קובר לכן אלה שאתה רואה כאן הם מאלה שמניחים להם בינתיים שיסתובבו..  
אצלנו כאן בלונדון אולי זה מזג האויר שגורם לציבור שיהיה כה פאסיבי ועצל עד שאיש לא ירים ידיו ורגליו להתפטר מהמונופול האפלולי והמכביד ומחוסר התועלת של הכדתיא..
אבל בכל זאת קיימות שתי נקודות חיכוך האחת היא במחיר האוכל הכשר כי מטבע המונופול של ההכשר שרירותו ונצלנותו שיוליד גם תרבות רווחים רצחנית של הקמעונאים שאין דומה לה בעולם החפשי, ועל מי נופל עיקר הנטל?! 
ואז בא נושא עירובי התחומים. שהרב שלנו מנופף בתשובה שכתב אביו ע''ה  (ועדיין מרננים שבעצם לחישותיהם של שמייליגערס ערלי לב כרבי אליש ודומיו החרדים ממצב שבני ובנות הקהילה יותרו מכלא ביתם ויהלכו לעיניהם משפחות משפחות ברחובה של עיר בנהירו דאנפין ביום השבת רחמונע ליצלן, הם שגורמים לו..)לאסור עשיית עירוב בתנאי המקום של אזורנו, ושוב מי הם הסובלים מכך?  המשפחות הגדולות העניות! כי מה איכפת לו לבע''ב היושב בבית קומות של שלוש או ארבע מאות מטרים רבועים פלוס גינה רחבת ידיים אם הנכדים ישחקו בבית או בחוץ.. אבל בשביל כל אותם משפחות ברוכות עם עשר ילדים הגרים בדירות כמו של האגודה של שמונים מטר מרובע ובלי גינה זה אסון!!  
וכאשר נלחצים מתחילים לחשב חשבונות וכאן הבן שואל אם אכן רבי העניך שרבי געציל הביאו לדון ולהורות לעשרות משפחות חסידים שבכאן נעשה מרא-דאתרא על כל אלה האלפים שנתיישבו בסטמפורד הילל ופסקיו חלים עלינו ועל בני בנינו עד עולם, אז הלמה לא מינו אחריו את בנו הגדול רבי יוסל שליט''א שהוא בוודאי ראוי לא פחות מאחיו (מלבד חטא הבעלזאות שנמצאה בו והפאליטיק היה לרצות את הסאטמארים והמיליונרים האדירים מחותניו של רבי אפרים, וכל הסימנים הם שהאיש עודנו קשוב להם בהרבה יותר מלמצוקות אלפים מבני הקהילה החלשים יותר.)
לאחרונה נתווספו הלחישות שהרב פועל להעמיד את בנו כממשיכו בעוד רבי יוסל אחיו הגדול עמנו במלא כוחו..
מי יודע אולי כבר נתמלאה סאתו של הכדתיא וסטמפורד הילל בשלה להפוך השולחן ולהפר הסדרים המתמיהים אלא שאין הנפש היפה נוטה לעשות כזאת כאשר הרב מתייסר כבר שנים עם מגבלות גופניות..
אלא שבכל זאת מאז החנוכה נפרץ הסכר מאז שהרב של חברת ש''ס הרב שלמה מייזליש לקח יוזמה וגייס את רבי עקיבא אשר בהר''י פאדווא שהוא מומחה בעל שם לענייני הכשרות להכשיר את המאפיה של הסופר מאריסון והנה משפחות לאלפיהן נהרו לשם לקנות ממעדני החג בחלקיק מהמחיר שהורגלו לשלם במאפיות שתחת הכדתיא, ועתה חזר הדבר בנחשול אדיר במוצאי חג הפסח והציבור מצביע ברגליו שנאמנותו לממסד של כדתיא איבד את תמימותו. 
מכאן ואילך ימים ידברו..
 
יהודי פשוט

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.