רשימת הבלוגים שלי

יום שני, 16 בינואר 2017

בית הדין הרבני: חשד להברחת נכסי "עץ חיים" ליזמי נדל"ן

מאת איתמר לוין

מותח ביקורת חריפה ביותר על התנהלות נאמני ההקדש, המנהלים את המוסד התורני הוותיק ביותר בירושלים ואשר מכרו ליזמי נדל"ן את הבניין ההיסטורי שלו במרכז רחוב יפו

התנהלות שערורייתית של נאמני ישיבת עץ חיים בירושלים וחשד להברחת נכסי ההקדש לידיים פרטיות. אלו הן הקביעות העומדות בלב החלטה של בית הדין הרבני האיזורי בירושלים, המקפיא ביצועו של פרויקט נדל"ן גדול בליבה של העיר.

עץ חיים היא המוסד התורני הוותיק ביותר בירושלים - היא הוקמה בשנת 1841 בידי רבה המיתולוגי של העיר, הרב שמואל סלנט. כפי שמציין בית הדין בהחלטתו (12.1.17), בראשה עמדו לאורך השנים כמה מחשובי הרבנים בעיר, ובהם הרב איסר זלמן מלצר, הרב אהרון קוטלר והרב יחיאל מיכל טוקצ'ינסקי. הצדיק הירושלמי הנודע, ר' אריה לוין, שימש בה כמשגיח רוחני. בין תלמידיה היו גדולי הדורות האחרונים בארץ: הרב שלמה זלמן אויערבך, הרב אליעזר יהודה ולדנברג, הרב צבי פסח פרנק והרב יעקב משה חרל"פ.

הישיבה שכנה במשך עשרות שנים במרכז רחוב יפו, סמוך לשוק מחנה יהודה - אחד המיקומים היקרים ביותר בעיר. לפני מספר שנים היא פונתה והחלו עבודות להקמת פרויקט נדל"ן גדול על שטחה, תוך שימור של המבנה המקורי. מבחינה משפטית, הישיבה היא הקדש המנוהל בידי נאמנים בפיקוחו של בית הדין הרבני. שמותיהם של הנאמנים הנוכחיים, עליהם יצא קצפו של בית הדין, אינם מוזכרים בהחלטתו.

הדיינים הרב שלמה שטסמן, הרב יצחק זר והרב עידו שחר כותבים: "בתקופה האחרונה הגיע להרכב ההקדשות בבית הדין הרבני האיזורי בירושלים מידע מדאיג על התנהלות נאמניו הנוכחיים של ההקדש בעשור האחרון. בעקבות מידע זה פתח בית הדין בבדיקה ואף קיים שני דיונים בנוכחות נאמני ההקדש ובאי-כוחם.

"הבדיקה והדיונים העלו ממצאים לכאוריים המעלים חשד כבד להתנהלות שערורייתית של נאמני ההקדש והמסייעים על ידם ובכללה מכירת נכס הקדש המרכזי - בניין הישיבה - ללא אישור בית הדין ולאחריה נקיטת מהלכים משפטיים להפקעת סמכותו של בית הדין, פעולות מניפולטיביות להשגת אישורים מבית הדין (בהרכבו דאז) למכירת כ-20 נכסי נדל"ן בירושלים תוך הטמעת תמורתם בנכס הרשום על שם עמותה וחברה פרטית וכשגם הוא נמכר מיד לאחר מכן ליזמי נדל"ן. ההיגיון הכלכלי שעמד מאחורי חלק מהמהלכים אינו ברור ופעולות רבות נוספות של נאמני ההקדש שנבדקו על ידינו מעלות תמיהות ותהיות שאינן פשוטות".

לאחר תיאור המסגרת ההלכתית לפיקוח על ההקדש, קובע בית הדין: "לדאבון לב מבדיקה ראשונית שעשינו עולה חשד של ממש שהקדשות עץ חיים אינם מתנהלים בצורה מתוקנת ושאפוטרופסי ההקדש לא קיימו לכאורה את חובת נאמנותם כלפי בית הדין, ההקדש והמקדישים". לאור זאת, הטיל בית הדין עיקול על הנכסים המרכזיים של הישיבה, שכבר נמכרו ככל הנראה לחברת ישפה, לחברת פנינת המיתרים, לחברת ברכה והצלחה נכסים ולשלמה פונפדר.

בית הדין הבהיר שהוא "אוסר על נאמני ההקדשות, מנהלי ההקדשות, עובדיהם ובעלי זכויות חתימה, הן בעצמם הן על-ידי אחרים, לבצע העברות רכושיות של נכסי מקרקעין  ומיטלטלין, לרבות כספים וזכויות הקשורים לנכסי הקדשות עץ חיים, בין אם אלו מוחזקים בידי הקדשות עץ חיים ובין אם בידי תאגיד או בידי אדם אחר". עוד הוחלט עקרונית למנות מנהל מיוחד להקדש. הדיינים שוקלים להשעות את הנאמנים, אך אפשרו להם להגיב בתוך שבוע בליויי תצהירים. את רשם ההקדשות ייצג עו"ד רפאל אסרף, ואת הנאמנים - עו"ד אביגדור גנוט.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.