רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 7 ביולי 2017

ירושלים כן למכירה: כך נמכרו מאות דירות למומו דרעי

קבוצות רכישה מסתוריות, בהם שותף אחיו של אריה דרעי חתמו על חוזה שמעביר את הבעלות על השכונות היקרות ביותר בעיר לידיים של חברות פרטיות. צפו בכתבה

מנחם קולודצקי

 מבלי שכמעט אף אחד ידע, מאחורי מעטה סודיות, הפכה בירת ישראל ללוח במשחק מונופול:  קבוצות רכישה מסתוריות, בהם שותף אחיו של אריה דרעי חתמו על חוזה שמעביר את הבעלות על השכונות היקרות ביותר בעיר לידיים של חברות פרטיות.

הכנסייה היוונית אורתודוקסית, מכרה את הקרקעות של אלפי רוכשים שהחזיקה במרכז העיר לקבוצת רוכשים, את הידיעה הדרמטית שמסעירה את עולם הנדל"ן קראו אלפי דיירים מודאגים בכלכליסט.

בעקבות כך, סיעת ירושלמים בעירייה ארגנה ישיבת חירום בה השתתפו מאות בעלי הדירות שהבינו שהעסקה נעשתה מאחורי גבה של המדינה ובמיוחד הקרן הקיימת לישראל שחוכרת את הקרקעות האלה מהכנסייה.

למי שלא בקי בנבכי הפרטים,  נחזור מעט אחורה, במאה-19 רכשו כנסיות ומנזרים קרקעות מחוץ לחומות ירושלים קרקעות  בהיקפים עצומים – 4,500 דונמים במרכז ירושלים. הפטריארכיה היוונית-אורתודוקסית, החכירה את האדמות שברשותה לקרן הקיימת לישראל ל-99 שנים – עם אופציה להארכה.

אלפי דיירים ובניהם משה ניסים, בעבר שר המשפטים ושר האוצר, רכשו דירה על קרקע השייכת לכנסייה. הרוכשים האמינו שקק"ל ומנהל מקרקעי ישראל יממשו את האופציה בחוזה עם הכנסייה, ויחדשו את הסכם החכירה. אלא שקבוצת "ניות קוממיות הקדימה את כולם ו-ב-2011 הזדרזה  לחתום עם הפטכיארך תיאופילוס השלישי על הסכם הארכת חכירה במקום קק"ל – ובכך קוממה את אלפי הדיירים.

בספטמבר 2016, הוקמה קבוצה העונה לשם "ניות קוממיות השקעות": "גואלי ירושלים והשכונות", "עיר יונה", "דלתות עמים", אשר ביצעו את הבלתי יאמן ורכשו את זכויות הבעלות על קרקעות הכנסייה היוונית אורתודוכסית. המשמעות: קבוצת משקיעים אלמוניים היא בעליה החוקיים של שכונה שלימה במרכז ירושלים.

מתחקיר מיוחד של חדשות 2 עולה כי  500 דונמים במרכז ירושלים נמכרו במחיר בדיחה. "השמועות מדברות על 114-130 מיליון שקלים, סכום מגוחך", אומר לחדשות 2 יהודה גרינפלד גילת, אדריכל וחבר סיעת "ירושלמים" בעירייה.

וזה לא נגמר בכך, קבוצה מסתורית הרשומה במקלט מס באיי הבתולה רכשה שטחים מהכנסייה ברחוב ש"י עגנון, בנוסף,  שני מתחמים ברחביה נמכרו לקבוצת יזמים,  בתום תקופות החכירה  בעוד 18 שנה יאלצו בעלי הדירות לעזוב או להחליט לשלם סכומי כסף מופקעים עבור הבעלים החדשים.

הסיפור היותר מעניין הוא מי עומד מאחורי העסקאות. על פי הדיווח בחדשות 2  עורך הדין שלמה(מומו) דרעי, סגן יושב ראש קק"ל ואחיו של שר הפנים אריה דרעי, שנמצא בהליכי חקירות הוא אחד השותפים בקבוצת "עזרת הלוויים רחביה בע"מ". מומו שותף בקבוצה יחד עם פעיל ש"ס משה עידן, הקבוצה של דרעי רכשה ממנזר הרטיסבון את זכויות החכירה בשני מתחמים ברחביה. דרעי כ"כ הנראה התוודע ל"זהב העצום" הטמון בין חומות ירושלים באמצעות עבודתו בקק"ל – אותה קק"ל שבה הוא מכהן כסגן יושב ראש. אותה קק"ל "נלחמה" עבור אותם דיירים

המשמעות של כל העסקאות היא שבתוך שנים ספורות יממשו כרישי נדל"ן את זכותם על אלפי דירות בירושלים. הדיירים יצטרכו להחליט אם לשלם ליזמים סכומי כסף גבוהים על חכירת משנה חדשה או לצאת מהבתים שקנו במיטב כספם. כתוצאה מכך, ערך הדירות שלהם צונח ושוק הנדל"ן כולו בחוסר וודאות.

מקק"ל נמסר בתגובה: "קק"ל היא היחידה שפעלה לאורך השנים על מנת לטפל בנושא והיחידה שגם עכשיו, לאחר שהתבררה העסקה שבוצעה, הודיעה שתפעל לשמירת זכויותיהם של התושבים. קק"ל, כמנהלת כספיו של העם היהודי, מתנהלת בצורה אחראית ומקפידה שלא לאפשר לסוחרי קרקעות שזהותם אפילו אינה ידועה במלואה, להפעיל לחץ על הדיירים כדי לשאת רווחים אישיים על חשבונם. הבעיה היא בעיה לאומית, וקק"ל קוראת לגורמים בממשלה ובשאר הגופים הרלוונטיים לכנס בהקדם שולחן עגול במטרה לפתור

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.