רשימת הבלוגים שלי

יום ראשון, 30 בדצמבר 2012

מי נלחם במודרניזציה בציבור החרדי?

מאת שלמה מרקוביץ:

אחת הטענות המגוחכות שטוענים הגרוסמנים כנגד מרן הגראי"ל היא: "תמיכה בחרדים החדשים" היינו המודרנים-העובדים, טענה זו מבוססת על מחלוקת הגראי"ל ונתי גרוסמן (נשמע מגוחך, אך זו המציאות!!) מהו היחס שיש להנהיג כלפי יהודים כאלו.
אשר ע"כ רצוני להעמיד מס' עובדות שלא ידועות ומפורסמות כ"כ, בגלל התנהלות יתד בעשור פלוס האחרון, אשר סביר להניח כי לו העיתון היה בידי המנהיג האקטיבי בשנים אלו, והדברים היו מתפרסמים, פעולות הגראי"ל היו אפקטיביות אף יותר לחיזוק היהדות.
1.      מסעותיו של הגראי"ל לחו"ל (למעט המסע הראשון שהיה לצורך הקמת מוסדות לחוזרים בתשובה), נועדו לחיזוק המוסדות שעל טהרת הקודש, לדוגמא, בצרפת אחרי הביקור הראשון הוקמו כמה וכמה כוללים וישיבות קדושות לאלו ששמעו את דבריו, והחליטו לטעת את חייהם באוהלה של תורה, מאז ניתן לראות עליה גדולה מאוד במספר הבחורים המגיעים מהמדינות בהן ביקר, לישיבות הגדולות בארץ הקודש (אגב, לא יהיה מופרך להעריך, כי אף גלי העליה הכללית מצרפת לישראל, שהתעצמו כתוצאה מחיזוק הזהות היהודית שם, הם תוצאה של חיזוק הדת שעשה הגראי"ל שם).
2.      כשאני נכנסתי לישיבה גדולה לפני כ-15 שנה, הרוח בעולם הישיבות הייתה, משיכה לכיוון המודרניזציה, כולם רצו "ישיבה פתוחה", והישיבות עבדו להוכיח את היותן כאלו, לבחור מגודל זקן, לדוגמא, היה קשה להתקבל ברוב הישיבות הטובות, הרוח שהפיח מרן הגראי"ל בעולם הישיבות הביאה לכך שהיום הישיבות ה"פתוחות" מנסות "להיסגר", רוח זו הפיח מרן בעולם הישיבות באמצעות הקמת וחיזוק ישיבות ברו ישראל סבא ובהעברת מסרים לבחורי הישיבות באמצעות מכתבים ושיחות, כמו השיחה הידועה באותה ישיבה מודרנית בה נזף בבחורים "זה פתוח? זה סתום!!".
3.      מרן פירסם בשנים אלו עשרות מכתבים לחיזוק התורה המצוות והמידות שפעלו בעולם הישיבות את הרוח האמורה, אולם היחס או לייתר דיוק חוסר היחס של היתד נאמן בעת ההיא, גרמו לכך שההשפעה לא חילחלה אל העם שבשדות.
4.      כשגרוסמן עוד שקל אם יש להילחם בתנועת "טוב" או ליצור עימם שיתוף פעולה של "מורדים בהנהגה", הרב שטיינמן יצא ונלחם בהם, והצליח להקטין את כוחם למינימום, בבית שמש מ-5 מנדטים בסקרים, הם הגיעו למנדט אחד שמורכב ממצביעים סטייל "דב ליפמן" מ"יש עתיד".
5.      גם בדברים בהם נראה לנתי גרוסמן שר"י שמרן "מיקל" בעניין החרדים החדשים, מדובר בצעדים שנועדו לשמור אותם מחוברים לעולם התורה, לדוגמא, המלחמה שהגראי"ל מנהל כבר שנים, כשהגרוסמנים תוקעים לו מקלות בגלגלים, למניעת הדרתם של ילדים ליהודים חרדים ויר"ש ממוסדות התורה (אגב, כמדומה שנתי שר"י עצמו, לו הרב שך היה מנהיג מדיניות גרוסמנית בזמנו, לא היה מגיע לעולם התורה, ואולי מצבינו היה טוב יותר).
אכן באופן עקרוני חולק מרן הגראי"ל על נתי גרוסמן שר"י (שוב, סליחה על ההשוואה...), וסובר שעיקר הפעילות מול המודרניזציה בעת הזו, צריכה להיעשות בתחום ה"עשה טוב" ועניין ה"סור מרע" יש לעשות בו שימוש מושכל שלא יצא שכרו בהפסדו.
עתה כשברוך ה' הדיח הגראי"ל את נתי שר"י משלטונו על הציבור, וודאי בתוך תקופה קצרה נזכה לראות את הציבור כולו מתלכד ומתחזק בתורה ויראת שמים תחת הנהגת מרן הגראי"ל, ואולי יישאר איזה "פלג גרסמני" שלא יהיה ממושמע להוראות מרנן ורבנן, ויידרדר לעברי פי פחת, ה"י, נתפלל שהקב"ה יערה רוח טהרה ממרום וישובו גם הם בתשובה שלימה.

3 תגובות:

  1. גיחי
    רוח של שמרנות.
    אני רואה מספיק בחורי ישיבה שמסתובבים ברחובות בלי המדים ואין פוצה פה ומפצף.

    השבמחק
  2. למי שמכיר את חיי התורה בצרפתתדבריך מגוכחים: מטרת בקורו של הגראיל היא לתת חיזוק למוסדותיו של הרב י.כץ אבל הישיבות והכוללים היו קימים לפני בואו. במה שנוגע לאוכלוסיה היהודית הכללית ולעליתה, הצחקתנו-רובם מעולם שמעו על הגראיל ועולים מטעמי ציונות חילונית ו/או נוחות כלכלית וכו

    השבמחק
    תשובות
    1. אף אחד לא אמר שלא היו, אולם אני מכיר כמה חברים שלמדו בישיבות צרפתיות שנפתחו ופרחו רק בגלל מסעות הגראי"ל, אגב, מוסדות שלא קשורים להרב כץ.
      בקשר לחיזוק הכללי, האם אתה מתכחש למה שכל א' רואה, שיש עליה גדולה של בחורי ישיבות יוצאי צרפת בארץ??, האם אינך מבין שהשפעה על הציבור החרדי מקרינה על כלל הציבור בצרפת, אשר שם הציבורים מאוד קרובים, אם אתה לא מודע לכך, כנראה שאינך יודע מה נעשה בצרפת, וכל דבריך יוצאים מהנקודה שנתי גרוסמן מאכיל בה אותך ואת חבריך.

      מחק

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.