בעבר הייתה זו זכות להיות במחיצת הרבי שילמו על כך, בימינו במיוחד בגור מדובר במקום שהוא עסק אדיר עושים שם הון, מגלגלים סכומי עתק, אתה צריך להיות מהמקורבים והרבה כסף צדדי יכנס לכיסך בדרכים ישרות וחלקם הגדול בדרכים לא כל כך ישרות. מספיק שתפחיד את מי שיש לך יותר מדי אנפרומציה על הנעשה שם ואף אחד לא ירצה להתעסק איתך ותעשה הרבה כסף
במקרה שלנו, אספר לכם איך זה עובד, עד כדי שמשלמים דמי חסות חדשי בסכומים שלא תאמינו, עובדים על הרבי שלא יודע כלום מהנעשה בתחומים האלו, הוא מאמין כי הכל מתנהל כמו שצריך, אם רק יידע את האמת רבים יפחדו להראות את פניהם בפניו. זו המציאות, עובדים על הילדים שלו והם חוששים לדבר לא מחפשים צרות, שזה נושא בפני עצמו
הדברים מרחיקים כל כך, שעסקן משמש כבורר יושב עימם אצל רב מאוד חשוב, מסכמים ומאמינים כי הדברים נעשים לשם שמים, העסקן שאכן ביקש לעשות לשם שמים בטוח כי עשה דבר טוב, אבל לא עוברת תקופה והוא מגלה שהוא בסך הכל שימש עבור צד אמצעי איך להוציא כסף מן הצד האחר מבלי שהוא בכלל ידע
הנושא הפעם הוא: החסות ודמי החסות בשם הקודש
לפני כעשור נפתחה חברה מסחרית בשם 'פאר מקדושים' – ח.פ. 515022473. הרעיון היה האדרת ספרי חסידות של תלמידי בעל שם הק'. המותג המסחרי קיבל את השם "פאר מקודשים", פעילות האדרת הספרים התבצעה באמצעות עמותת אוצר ערכי החסידות, שהצליחה 'להתנחל' לראשונה במבנה חדש בבני ברק, ברחוב האדמו"ר מרוזין 13
'בית צדרבוים', הוא בנין שהוקם על שטח ישיבת אמרי אמת הסמוכה ולימים הועבר לרשותה. את העמותה שהקימה את הישיבה לפני למעלה מעשרים שנה הקים ר' יונתן בורנשטיין וצירף לעמותה את מוטי בבציק ונחמיה שרון ועוד כמה וכמה. כשהבניין עמד על תילו הצליחו פאר מקדושים לקבל שימוש בו ללא עלות
הכל האמינו הויה ברור, כי אין כאן מוסד גוראי נוסף או מערכת הוצאה לאור גוראית. יש כאן יוזמה של כמה אברכים שהעמידו בראשות המכון את הרה"צ ישראל מנחם אלתר שליט"א. הם גייסו כספים להדפסת הספרים ומכרו אותם בשוק החופשי ובמקביל יצרו מערכת אדירה של מינויים. עסק חי ומרוויח לכל דבר וענין. העובדה שמדובר בעסק לכל דבר אינה מורידה מחשיבות ערכו של המכון / היוזמה וכל הנלווה
מאז התהווה הדפוס ועד ימינו, הודפסו מיליונים רבים של סוגי ספרים. בוקר אחד התעורר היוזם ר' שלמה קופולוביץ והחליט כי המכון שהוקם לפניו והוציא לאור אלפי ספרים ומוכר בכל בית יהודי מכון "עוז והדר", מתחרה בו ופוגע בפרנסתו שכן החל לעסוק בהוצאת ספרי תלמידי בעל שם טוב. כל המכיר מעט את הספרים ולו בצורת הופעתם יודע שאין מדובר באותו סוג של האדרה כלל וכלל. אלו בחרו בצורה כזאת והאחרים בצורה אחרת, ואין כל מקום לדיון
באותם ימים מכון עוז והדר כבר החזיק על חשבונו בערד ובמקומות נוספים מאות רבים של אברכים ששילם משכורתם מדי חודש בחודשו. מאות מהם הוכנסו לעבוד בעבודת הק' ע"י בן כ"ק האדמו"ר מגור, הרה"צ שלמה צבי שליט"א. לימים הייתה השמחה במעונו של אחד מראשי המכון עוז והדר וכהכרת הטוב הודיעו על השתתפות כ"ק האדמו"ר מגור שליט"א בשמחה. אלא שהרה"ח שלמה קופלוביץ פתח במערכה, הייתכן שמבזים את בן האדמו"ר רבי ישראל מנחם והולכים לשמחות של מתחרים שפוגעים בנו וכו'. פרצה מלחמת עולם בין הקבוצות, השתתפות האדמו"ר בוטלה וזו הובילה למלחמת אחים בגור
שלמה קופולוביץ ביקש סיוע מאחד העסקנים שינסה להגיע להבנות עם מכון עוז והדר. הבנות שעצם השיח עליהם מביך. קטנוני ובעיקר לא צודק. אולם האש בערה. עשרות רבות של שעות הושקעו כדי לקרב בין הצדדים. במכון עוז והדר טענו בזמן אמת, שאין כאן יותר מניסיון סחיטה של כסף רח"ל בשם גור כשקופולוביץ מוכיח שהוא יקבע גורלות בדירת הרבי מה יהיה
נוצרה סיטואציה שאכן ר' שלמה קופולוביץ רצה לסחוט כסף, אך לא היה מוכן שיציגו זאת באופן כזה, אלא השתמש בשם הפגיעה (שלא הייתה בבן הרבי). הברור הוא, שכ"ק האדמו"ר מגור שליט"א, לא ידע ולא יודע עד כה שגבו דמי חסות בשמו ועל שמו מיהודים טובים
עוד בשעת מעשה כשהתחולל האירוע, הם "יוצאים מנקודת הנחה שאנו במכון 'פאר מקדושים' נוהגים כמנהג 'פרוטקשן' ומנסים את כוחנו כדי חלילה לכפות סדרים באמצעות כוח כזה או אחר. טעות היא בידם", כתב אז ר' שלמה. כשהוא ידע שזה בדיו מה שהוא עושה. "נכון, אני מודע לכך שהרב.... שליט"א פנה למורינו הרב ישראל מנחם שליט"א לפני כמה שנים לשלב ידיים ולא קיבל מענה, יחד עם זאת גם אנו פנינו כמה וכמה פעמים באחרונה לשבת ולא נענינו" – הוא המשיך וכתב: "בסך הכל התבקשו בני המשפחה שלא לתת גיבוי במי שמתחרה באחיהם". היתמם
מכאן לכאן נעשו מאמצים שבשיאם הגיע העסקן שהיה מעורב יחד עם ר' שלמה קופלוביץ לקבלת קהל בנהריה אצל האדמו"ר שליט"א, הלכו זה לקראת זה וחתמו על מסמך הבנות. זאת לאחר שלובנו כל הבעיות והאתגרים
ויהי בבוקר, ולאחר שהעסקן סיים מלאכתו או סבר נכון שסיים מלאכתו, דרש ר' שלמה קופולוביץ דמי פיצוי. העובדה שבהסכם אין לזה זכר לא עניינה אותו במאומה. חייבים פיצוי משהו. למותר לציין שהדרישה לא הגיע באופן מנומס, גם לא מגובה הלכתית. לא נשאלה לא שאלת חכם ולא שאלת רב, ולא הוצע לברר הדבר אצל רב, רק הוסבר או שתשלמו או שאתם כבר יודעים....
מכאן לכאן, הגיע מי שהגיע במכון עוז והדר למסקנה שהסיפור הזה לא ייגמר וכמו במערב הפרוע כדי לשרוד הוא חייב לשלם דמי חסות. תחזיקו חזק: 300,000 אלף דולר דמי חסות. למעלה ממיליון ומאה אלף שקל, בזמנו הסכום בשקלים היה גבוה יותר
שלמה קופולוביץ שחולל מהומה אדירה בדירת האדמו"ר לא רמז שם ולו בחצי מילה שהוא ממשיך לדרוש דמי פרוטקשן. הוא הודיע שבס"ד עשה שלום. את העסקן המעורב פטר לשלום שהרי ההסכם נעשה, ועכשיו הוא בזירת האגרוף ממתין לכסף או שאראה לכם....
מיותר לגולל את כל הפרטים, התוצאה היא עגומה ביותר. מאז ועד הלום נאלצים אנשי עוז והדר המוציאים עשרות אם לא מאות ספרים בשנה לשלם דמי חסות למכון שהוצי"ל כעשרים וחמישה ספרים במצטבר, סך של 5000 אלפים דולר טבין ותקילין בהוראת קבע. זה כבר שנים שהמכון משלם דמי חסות בחסות מה שמשתקף למי שאינו מכיר את הפרטים חלילה בחסות ההנהגה הרוחנית בגור הבורחת מדברים כאלו הרחק כמטחווי הקשת. גם הבן הרה"צ שלמה צבי שליט"א, אינו יודע שמכון שהוא דאג שיעסיקו מאות תלמידי חכמים מחסידות גור נאלץ לשלם דמי חסות לר' שלמה קופולוביץ
לפני כחצי שנה התברר לאותו עסקן שמאחורי גבו נעשה מעשה מכוער ולא האמין לשמע הדברים. הלך אצל ר' שלמה וביקש לדעת האמנם. ר' שלמה השיב שזה שקר גס, ואחרי מאות הבטחות נתנו בקושי לאחר שנים ארוכות סכום של כמאתיים אלף שקל. השואל התעקש לבדוק את הפרטים עד שלאחר ימים ארוכים של שינויי גרסאות נאלץ הרה"ח ר' שלמה קופולוביץ להודות בקבלת 5000 דולר דמי חסות מדי חודש. נו, ואולי מגיע לפחות חצי להרה"צ שלמה צבי שליט"א, אולי מגיע לעסקן שכר בטלה פעולתו של עשרות שעות. הצחקתם את ר' שלמה. אסור להעז לומר לו משפט כזה ולו בבדיחות מה זה כאן רוצים לסחוט את הבן של הרבי רבי ישראל מנחם? הוא נזעק
לפני כעשור נפתחה חברה מסחרית בשם 'פאר מקדושים' – ח.פ. 515022473. הרעיון היה האדרת ספרי חסידות של תלמידי בעל שם הק'. המותג המסחרי קיבל את השם "פאר מקודשים", פעילות האדרת הספרים התבצעה באמצעות עמותת אוצר ערכי החסידות, שהצליחה 'להתנחל' לראשונה במבנה חדש בבני ברק, ברחוב האדמו"ר מרוזין 13
'בית צדרבוים', הוא בנין שהוקם על שטח ישיבת אמרי אמת הסמוכה ולימים הועבר לרשותה. את העמותה שהקימה את הישיבה לפני למעלה מעשרים שנה הקים ר' יונתן בורנשטיין וצירף לעמותה את מוטי בבציק ונחמיה שרון ועוד כמה וכמה. כשהבניין עמד על תילו הצליחו פאר מקדושים לקבל שימוש בו ללא עלות
הכל האמינו הויה ברור, כי אין כאן מוסד גוראי נוסף או מערכת הוצאה לאור גוראית. יש כאן יוזמה של כמה אברכים שהעמידו בראשות המכון את הרה"צ ישראל מנחם אלתר שליט"א. הם גייסו כספים להדפסת הספרים ומכרו אותם בשוק החופשי ובמקביל יצרו מערכת אדירה של מינויים. עסק חי ומרוויח לכל דבר וענין. העובדה שמדובר בעסק לכל דבר אינה מורידה מחשיבות ערכו של המכון / היוזמה וכל הנלווה
מאז התהווה הדפוס ועד ימינו, הודפסו מיליונים רבים של סוגי ספרים. בוקר אחד התעורר היוזם ר' שלמה קופולוביץ והחליט כי המכון שהוקם לפניו והוציא לאור אלפי ספרים ומוכר בכל בית יהודי מכון "עוז והדר", מתחרה בו ופוגע בפרנסתו שכן החל לעסוק בהוצאת ספרי תלמידי בעל שם טוב. כל המכיר מעט את הספרים ולו בצורת הופעתם יודע שאין מדובר באותו סוג של האדרה כלל וכלל. אלו בחרו בצורה כזאת והאחרים בצורה אחרת, ואין כל מקום לדיון
באותם ימים מכון עוז והדר כבר החזיק על חשבונו בערד ובמקומות נוספים מאות רבים של אברכים ששילם משכורתם מדי חודש בחודשו. מאות מהם הוכנסו לעבוד בעבודת הק' ע"י בן כ"ק האדמו"ר מגור, הרה"צ שלמה צבי שליט"א. לימים הייתה השמחה במעונו של אחד מראשי המכון עוז והדר וכהכרת הטוב הודיעו על השתתפות כ"ק האדמו"ר מגור שליט"א בשמחה. אלא שהרה"ח שלמה קופלוביץ פתח במערכה, הייתכן שמבזים את בן האדמו"ר רבי ישראל מנחם והולכים לשמחות של מתחרים שפוגעים בנו וכו'. פרצה מלחמת עולם בין הקבוצות, השתתפות האדמו"ר בוטלה וזו הובילה למלחמת אחים בגור
שלמה קופולוביץ ביקש סיוע מאחד העסקנים שינסה להגיע להבנות עם מכון עוז והדר. הבנות שעצם השיח עליהם מביך. קטנוני ובעיקר לא צודק. אולם האש בערה. עשרות רבות של שעות הושקעו כדי לקרב בין הצדדים. במכון עוז והדר טענו בזמן אמת, שאין כאן יותר מניסיון סחיטה של כסף רח"ל בשם גור כשקופולוביץ מוכיח שהוא יקבע גורלות בדירת הרבי מה יהיה
נוצרה סיטואציה שאכן ר' שלמה קופולוביץ רצה לסחוט כסף, אך לא היה מוכן שיציגו זאת באופן כזה, אלא השתמש בשם הפגיעה (שלא הייתה בבן הרבי). הברור הוא, שכ"ק האדמו"ר מגור שליט"א, לא ידע ולא יודע עד כה שגבו דמי חסות בשמו ועל שמו מיהודים טובים
עוד בשעת מעשה כשהתחולל האירוע, הם "יוצאים מנקודת הנחה שאנו במכון 'פאר מקדושים' נוהגים כמנהג 'פרוטקשן' ומנסים את כוחנו כדי חלילה לכפות סדרים באמצעות כוח כזה או אחר. טעות היא בידם", כתב אז ר' שלמה. כשהוא ידע שזה בדיו מה שהוא עושה. "נכון, אני מודע לכך שהרב.... שליט"א פנה למורינו הרב ישראל מנחם שליט"א לפני כמה שנים לשלב ידיים ולא קיבל מענה, יחד עם זאת גם אנו פנינו כמה וכמה פעמים באחרונה לשבת ולא נענינו" – הוא המשיך וכתב: "בסך הכל התבקשו בני המשפחה שלא לתת גיבוי במי שמתחרה באחיהם". היתמם
מכאן לכאן נעשו מאמצים שבשיאם הגיע העסקן שהיה מעורב יחד עם ר' שלמה קופלוביץ לקבלת קהל בנהריה אצל האדמו"ר שליט"א, הלכו זה לקראת זה וחתמו על מסמך הבנות. זאת לאחר שלובנו כל הבעיות והאתגרים
ויהי בבוקר, ולאחר שהעסקן סיים מלאכתו או סבר נכון שסיים מלאכתו, דרש ר' שלמה קופולוביץ דמי פיצוי. העובדה שבהסכם אין לזה זכר לא עניינה אותו במאומה. חייבים פיצוי משהו. למותר לציין שהדרישה לא הגיע באופן מנומס, גם לא מגובה הלכתית. לא נשאלה לא שאלת חכם ולא שאלת רב, ולא הוצע לברר הדבר אצל רב, רק הוסבר או שתשלמו או שאתם כבר יודעים....
מכאן לכאן, הגיע מי שהגיע במכון עוז והדר למסקנה שהסיפור הזה לא ייגמר וכמו במערב הפרוע כדי לשרוד הוא חייב לשלם דמי חסות. תחזיקו חזק: 300,000 אלף דולר דמי חסות. למעלה ממיליון ומאה אלף שקל, בזמנו הסכום בשקלים היה גבוה יותר
שלמה קופולוביץ שחולל מהומה אדירה בדירת האדמו"ר לא רמז שם ולו בחצי מילה שהוא ממשיך לדרוש דמי פרוטקשן. הוא הודיע שבס"ד עשה שלום. את העסקן המעורב פטר לשלום שהרי ההסכם נעשה, ועכשיו הוא בזירת האגרוף ממתין לכסף או שאראה לכם....
מיותר לגולל את כל הפרטים, התוצאה היא עגומה ביותר. מאז ועד הלום נאלצים אנשי עוז והדר המוציאים עשרות אם לא מאות ספרים בשנה לשלם דמי חסות למכון שהוצי"ל כעשרים וחמישה ספרים במצטבר, סך של 5000 אלפים דולר טבין ותקילין בהוראת קבע. זה כבר שנים שהמכון משלם דמי חסות בחסות מה שמשתקף למי שאינו מכיר את הפרטים חלילה בחסות ההנהגה הרוחנית בגור הבורחת מדברים כאלו הרחק כמטחווי הקשת. גם הבן הרה"צ שלמה צבי שליט"א, אינו יודע שמכון שהוא דאג שיעסיקו מאות תלמידי חכמים מחסידות גור נאלץ לשלם דמי חסות לר' שלמה קופולוביץ
לפני כחצי שנה התברר לאותו עסקן שמאחורי גבו נעשה מעשה מכוער ולא האמין לשמע הדברים. הלך אצל ר' שלמה וביקש לדעת האמנם. ר' שלמה השיב שזה שקר גס, ואחרי מאות הבטחות נתנו בקושי לאחר שנים ארוכות סכום של כמאתיים אלף שקל. השואל התעקש לבדוק את הפרטים עד שלאחר ימים ארוכים של שינויי גרסאות נאלץ הרה"ח ר' שלמה קופולוביץ להודות בקבלת 5000 דולר דמי חסות מדי חודש. נו, ואולי מגיע לפחות חצי להרה"צ שלמה צבי שליט"א, אולי מגיע לעסקן שכר בטלה פעולתו של עשרות שעות. הצחקתם את ר' שלמה. אסור להעז לומר לו משפט כזה ולו בבדיחות מה זה כאן רוצים לסחוט את הבן של הרבי רבי ישראל מנחם? הוא נזעק
העובדה שלפאר מקדושים יש רשמית מינויים של אלפים, ספרים נמכרים, עסק חי ופעיל ב"ה אינה מעלה צל של ספק במוחו של ר' שלמה כשנוסף עוד 5000 דולר לחודש למערכת, יטרח וישלם לראש המכון, בן הרבי את משכורתו של הנהג. ענין זה לא עולה בדעתו. שורה של שליחים עומדים לצידו שרוכשים עבורו כל מה שמבקש וצורך, אבל בן האדמו"ר יסתפק בחצי משרה בלבד
סיפור זה שפרטיו ידועים לעשרות אנשים והוא כולל הודאת בעל דין, מלבד שהוא חמור בכל סדר גודל, מלבד החוצפה העצומה להשתמש בשמו של כ"ק האדמו"ר ואפילו לא לספר לו על כך, יש בכוחו להסביר מדוע מהלכים שגור מבקשת לפעול לטובת היהדות נתקלים בחשד יתר. זאת משום שהמשתקף בעיני המתבונן שמדובר בעסקנים חסרי גבולות שלא לדבר על תמימים יותר הסוברים חלילה שיש מי שמכוון לדרוש ממקום אחר כספים, ענין שהוא הפך ממש ממהותו
קופולוביץ אסף את הכסף יחד עם שותפו ר' משה יהודה קרול. גם לזה האחרון יש חברה ועסק משותף עם אחד מגדולי הפורשים מגור, ה"ה יוזפא רוזנברג, והחסידים יידרשו לשלם כי זה כביכול הרצון....
חמור ומתועב ככל שיהיה, הסיפור שהבאתי כאן עוד יחוויר למה שיתפרסם בהמשך בנידון
סיפור זה שפרטיו ידועים לעשרות אנשים והוא כולל הודאת בעל דין, מלבד שהוא חמור בכל סדר גודל, מלבד החוצפה העצומה להשתמש בשמו של כ"ק האדמו"ר ואפילו לא לספר לו על כך, יש בכוחו להסביר מדוע מהלכים שגור מבקשת לפעול לטובת היהדות נתקלים בחשד יתר. זאת משום שהמשתקף בעיני המתבונן שמדובר בעסקנים חסרי גבולות שלא לדבר על תמימים יותר הסוברים חלילה שיש מי שמכוון לדרוש ממקום אחר כספים, ענין שהוא הפך ממש ממהותו
קופולוביץ אסף את הכסף יחד עם שותפו ר' משה יהודה קרול. גם לזה האחרון יש חברה ועסק משותף עם אחד מגדולי הפורשים מגור, ה"ה יוזפא רוזנברג, והחסידים יידרשו לשלם כי זה כביכול הרצון....
חמור ומתועב ככל שיהיה, הסיפור שהבאתי כאן עוד יחוויר למה שיתפרסם בהמשך בנידון
חיים שאולזון
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.