"היום בתניא" שבת קדש כ"ז אדר ב'
תניא ליקוטי אמרים
פרק ל"ט
שנה מעוברת
⛳
המלאכים כחיות ובהמות:
בתחילת פרק ל"ט מבואר, שבמרכבה העליונה המתוארת בספר יחזקאל, רואה הנביא דמויות של חיות ובהמות, פני נשר, פני אריה ופני שור - שהן דמויות שונות של מלאכים.
ומדוע מתוארים המלאכים כחיות? מסביר רבנו: כי "לפי שאינם בעלי בחירה" והאהבה והיראה שלהם בעבודת בוראם הן מידות טבעיות בלבד. מדמה אותם הנביא לבעלי חיים שגם בהם המידות הן טבעיות בלבד.
...
עולם הבריאה והיצירה:
כמבואר בקבלה: בעולם היצירה מאירות המידות של אין סוף ברוך הוא (שמעולם האצילות). ולעומת זה, בעולם הבריאה (הגבוה יותר) מאירות חכמתו ובינתו ודעתו של האין סוף.
ובהתאם מובן, מה שמדורם של המלאכים עובדי ה' באהבה ויראה הטבעיים, הוא בעולם היצירה. ולעומת זה, מדורם של הצדיקים עובדי ה' באהבה ויראה השכליים, הוא בעולם הבריאה.
...
מבקרים בעולם הבריאה:
גם שאר נשמות ישראל, שעבודתם היא מתוך האהבה המסותרת בלב כל ישראל (שהיא אהבה טבעית ולא שכלית), שבהתאם, מדורם
הקבוע הוא ב"יצירה". הנה בשבת ובראשי חודשים הן זוכות לעלות לגן עדן העליון שבעולם הבריאה.
התעלות זו בשבת, היא בזכות האור המיוחד הנמשך בהם עם כפית הסטרא המשולבת בעבודתם - עבודה שלא קימת במלאכים שאין להם יצר הרע.
* מכל הנ"ל עולה: מעלת כל נשמות ישראל (הן של עובדי ה' באהבה ויראה שכליים, והן של העובדים באהבה והיראה הטבעיים), גדולה ממעלת המלאכים.
*
* הערה: בנוגע למה שכתוב בתניא בהגהה, "שיש מלאכים עליונים בעולם הבריאה שעבודתם באהבה ויראה שכליים". ראה ב"משכיל לאיתן" שלי על קונטרס אחרון פרק ד' 169-173.
חבר נכבד:
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב יקותיאל גרין ע"ה מחבר באור התניא משכיל לאיתן ועשרות ספרי חסידות לעם הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי.
🕯️ לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה נפטרה ז’ שבט תש”פ
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.