"היום בתניא" יום ב' כ' טבת
תניא לקוטי אמרים
המשך פרק י"ב עמ' 32
שנה מעוברת
⛳
הבינוני בשעת התפילה:
הזמן שנקבע לתפילה, הוא "שעת מוחין דגדלות למעלה" - השעה שלמעלה, מאירים החב"ד של הספירות העליונות. ובמקביל, למטה, היא שעת הכושר לכל אדם לקשר את החב"ד שלו ולהעמיק דעתו בגדולת ה' - כפי שהיא מובנת ונראית מהתכנים שבתפילה ושבקריאת שמע וברכותיה.
...
הנפשות ומידותיהן:
נקדים, את המבואר לעיל, שלכל יהודי ישנן שתי נפשות, נפש אלוקית ונפש בהמית, ולכל אחת מהן יש שכל ויש מידות - כאשר המידות של כל נפש נמשכות מהשכל של נפשה.
כמו כן נקדים, שהתואר "אדם" מוסב על "הנפש השכלית", שכלו האנושי של האדם (וכפי שדרשו על הפסוק "חביב אדם שנברא בצלם", ש"בצלם" הוא הנפש השכלית הקים בכל אדם, גם באומות העולם).
...
התבוננות האדם שלפנינו:
כאשר ה"אדם" שלפנינו, מעמיק בדעתו בהתבוננותו בגדולת ה' עם כחותיו השכליים, בתכנים וברמה המובנת כמובן לשכלו האנושי. מקרינה הבנתו זו, גם על נפשו האלוקית וגם על הבנת נפשו הבהמית - דבר שיש לו השלכות על מידותיהן.
הנפש האלוקית - לאור הבנתה את גדולת ה' הזו, מתעוררת בה האהבה (הטבעית) לה' שתהיה בו בחלל הימני בגילוי "כרשפי אש".
והנפש הבהמית, לאור ההבנה שלה בגדולת ה' (שחדרה בה כפי תפיסתה). הרי שבה, "הרע שבחלל השמאלי, (נעשה רק) כפוף ובטל לטוב המתפשט בחלל הימני מחב"ד שבמוח המקושרים בגדולת אין סוף ברוך הוא".
...
הבינוני אחר התפילה:
"אבל אחר התפילה", "בהסתלק המוחין דגדלות אין סוף ברוך הוא", כשהאדם מפסיק להתבונן בגדולת ה'. הרי שכעת, הרע שבחלל השמאלי חוזר ומתעורר בתאותו, לתאוות העולם הזה ותענוגותיו (אולם הבינוני מתגבר עליו כמבואר להלן).
......
חבר נכבד:
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב יקותיאל גרין ע"ה מחבר באור התניא משכיל לאיתן ועשרות ספרי חסידות לעם הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי.
🕯️ לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה נפטרה ז’ שבט תש”פ
"היום בתניא"
הוספה לעיון והעשרה
⛳
הנפשות והיצרים:
נקדים, שעל מהות היצרים שבאדם מדברים חז"ל בגמרא, ועל הימצאות הנפשות ביהודי מדבר הזהר, והקשר שביניהם מבואר בחסידות.
כמבואר בפרקים הקודמים ליהודי שתי נפשות, נפש אלוקית ונפש בהמית - ולכל אחת מהן, יש שכל ומידות.
החכמה שבנפש האלוקית, היא אלוקות מבחינת "אור אין סוף", וכל ענינה בא לידי ביטוי בביטול לה' ובהשגות רוחניות כדוגמת איך "אני ה' לא שניתי". ואילו החכמה שבנפש הבהמית היא מבחינת "טבע ויש נפרד", נפש שבעיקרה היא משכלת בעניני גשמיות העולם הזה וחומריותו.
ויצוין, כי המידות הנמשכות מהחכמה שבנפש האלוקית, נקראות "יצר טוב". ואילו המידות הנמשכות מהחכמה שבנפש הבהמית נקראות בשם "יצר הרע".
והנה, על ידי התבוננות מתאימה בגדולת הבורא ובעיקר בתוכן הפסוק "שמע ישראל", מצליח המתבונן להגביר את שכל הנפש האלוקית על שכל הנפש הבהמית. עד שגם הנפש הבהמית מסכימה בשכלה לדעת הנפש האלוקית. וכתוצאה מכך, גם מידותיה הנמשכות משכלה, גם הן מגיעות למצב שבו הן בטלות וכפופות אל היצר הטוב - היצר הרע מגיע לאהבת ה'.
(ספר הליקוטים לצמח צדק "יצר טוב יצר הרע" פרק א).
הרב יקותיאל גרין כפר חב"ד
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.