רשימת הבלוגים שלי

יום רביעי, 19 באפריל 2023

למען דעת

 

מאת: חֲרֵדִי בְּעוֹלָמוֹ

 

שוב נתבקשתי, את אשר נשאלתי לא אחת ע"י קוראים רבים: ילמדנו רבינו מהי הדרך הנכונה והצודקת. בכתיבה נגד השיטה הנהוגה כיום, אין תועלת. אולי אפילו יש נזק במתיחת ביקורת, באם לא באה בעקבותיה הצעה פוזיטיבית, מה כן לעשות.

כמדומני שעניתי על כך לא אחת, אבל מהעובדה שהשאלה חוזרת (בניסוחים וההזדמנויות שונות) ניתן ללמוד שאין בדברי מענה-מספיק לשואלים (או, שכל הזמן מתווספים קוראים חדשים, כאלו שלא קראו את התשובה). השאלה מעידה אך על כך שטרם למדתי לבהר דברי לשומעים ובשל כך חובה עלי להמשיך ולכתוב, עד אשר השאלה תהיה 'שלא כעניין' - להבנת השואלים.

אינני טוען שיש ערך לדעות אגורה יותר מדעת זולתי. אדרבה, לתפיסתי יש דעות רבות בעולמה של תורה ואין איתנו יודע עד מה. אנחנו שבויים בתפיסה שהדעה 'הנכונה' נמצאת אצל זולתנו והיכולת היחידה שלנו להגיע אליה, היא בדרך קבלתה מאחר.

הורגלנו לחשוב שאנחנו זקוקים ל'רב' בדעות ו'השקפות'. ול'רב' יש תנאי סף להתקבלות כרב. עליו להיות כמלאך השם צבקות, זקנו מגודל וכדו' תנאים חיצוניים וחברתיים. בהיות ודמותי אנונימית לגמרי (למעט תמונה אחת שלי שהתפרסמה פה פעם בטעות) אין הקורא יכול לדעת אם יש באורך זקני, או גרטלי 'כדי שיעור' ובלא זאת, נותר השואל 'מבקש'. בעיני זו הקללה-בהיפוך של 'ונסתם ואין רודף'...

כאן קל לי להסתתר ולהימנע מלתת מתווה-דרך לחיים. בעולם המציאותי מסובך מאוד 'להעמיד תלמידים' בהינתן הנתון הנ"ל. ר' הלל זקס אמר לי פעם שאני התלמיד הכי מובהק שלו! לא למדתי אצלו, איני מקבל את דעותיו אוטומטית, ואיני קורא לעצמי תלמיד שלו! הוא אמר זאת בצחוק, אבל אני קבלתי זאת ברצינות – לפחות בצד המחייב של זה. אני לא צריך להסכים לדעותיו, כדי להיות תלמיד שלו. אני צריך לחשוב כמותו! מה זה 'כמותו'? בעצמאות ובמחוייבות טוטאלית לאמת, בלי קשר לכך אם דעותי תתקבלנה או תתאמנה למישהו בעולם – כולל מורי ורבי.

גם עם ר' משה שפירא זצ"ל היו לי יחסים דומים. באופן כללי, התבטלתי כלפיו לחלוטין. ראיתי בו ת"ח מסדר גודל שאין בדורותינו. לא התבטלתי כלפיו בשל הזיכרון המופלא שלו, לעומת זכרוני הנקוב ולא בשל שליטתו המפליאה בנסתר כבנגלה ולא בשל כשרונו המופלא לארוג דברים זרים-לכאורה ולאחדם לכדי שלמות מפתיעה, לעומת גמגומיי הלא סדורים, אלא בשל מחויבותו המלאה לדעותיו ולדרך הברורה שלפניו. האם הסכמתי איתו בהכל? ממש לא! אבל הוא הסכים איתי שאסור לי לקבל את דעתו, רק מפני שאני רואה בו מו"ר (לתואר הזה לא הסכים. הוא 'נרגע' רק כשקלט שיש לי כל מיני מו"ר ושלא תמיד זה כבוד כ"כ גדול...). בסופו של דבר המציאות עצמה נראית אחרת בעיני אנשים שונים.

למזלי, זכיתי ללמוד מקרוב מכו"כ מגדולי ישראל, מהם מפורסמים, מהם פחות מפורסמים וחלקם מפורסמים באי פירסומם (כמו ר' מרדכי צוקרמן זצ"ל). ממו"ר הרב פינקוס זצ"ל למדתי שמורו ורבו היה אותו אחד שמולו נרדם בשיעורים במשך שנה בערך. 'מאז לומדי אצלו', הסביר לי הרב פינקוס, 'אני רואה את כל הדברים אחרת. אולי ישנתי אצלו כ"כ טוב,

עד שהדברים התנהרו לי, לא יודע. העיקר אני יודע שמאז אני בן אדם אחר'.

אני מודה שקבלתי כסמכות כו"כ מרבותי (חלקם, בזמנים מסוימים) ויישרתי את שכלי ותפיסתי בהתאם לתפיסתם. אעז אפילו להודות שלא עשיתי תשובה על כך ומקבל באהבה ובסלחנות את הצורך שלי בזמנו לקבל דעתם (כי בכך ראיתי אז, את הדרך להיות 'תלמיד' שלהם). בהתאם, אני מקבל בסלחנות את הצורך של קוראים רבים לקבל ממני 'תורה שלמה ומסודרת', כדי שיוכלו לקבלה (או לדחותה).

טענתי היסודית ביותר היא שהאלוקים עשה את האדם ישר והמה בקשו להם חשבונות רבים. הקב"ה נטע בך יושר לבב ורק אתה יודע אם אתה דובר אמת בלבבך, או שאתה מזייף ומסכים לדעות אחרים כי הם 'המוסמכים'.

אנשים חושבים הם זן נדיר ונעלם ונאלם במחוזותינו. רוב מניין ובניין קהלנו סבורים שאם תעלה בדעתם מחשבה מקורית, הרי שכל יהדותם תסתכן בכך. משל אין לו לקב"ה בעולמו אלא גלמים-מעתיקי-גלמים.  איני רוצה לשבר עולמם של מי שאינם מסוגלים ליותר מזה, אבל חבל על אלו שמסוגלים לעלות בסולם העבודה ונמנעים מכך בשל חוסר יכולת נפשית או חברתית.

תמצית הדברים: מה שניתן ללמוד ממני כאן פוזיטיבית הוא העקרון שצריך לחשוב ביקורתית ועצמאית. בכל מה שמעבר לזה, אין לדעתי ערך יותר מלדעת זולתי. אמנם קורה שאני מביע דעה פוזיטיבית בנקודה מסוימת, אבל לרוב זה רק כהצבת אלטרנטיבה לדעה מקובלת. למשל, דעתי שהמפלגות החרדיות הן נגד הציבור והקב"ה בעצמו ושצריך לבטל את הרעה החולה הזאת, היא רק דעתי. בעיני היא אמת פשוטה וברורה, אבל מבין שאחרים יכולים לחשוב אחרת ממני. השאלה היא מה דעתך אתה על כך? כי אם אתה חושב כמוני, אז אתה מבין משהו מעבר לנושא עצמו.

או שלא.

 

חרדי בעולמו

- - - - - - - - --

לא מוגה

להערות והארות ללא צרופות וללא לינקים:

haredibe@gmail.com

 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.