רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 4 בספטמבר 2015

מכתבים קצרצרים


כל הפוסל במומו פוסל - אף אחד לצערינו לא מתכווין לשם שמים
ההתנפלות של משה גפני על חסידי סלונים על מה שעשו בעמנואל פסולה מפני שהליטאים עשו את אותו דבר בהרבה מקומות ומאותו שיקול, מי שילמד את היסטוריית החינוך הליטאי בישראל ימצא כי אצל הבנות הספרדיות הפרידו הפרדה מוחלטת עד כדי שהחזיקו אותן בבנין נפרד ואף סידרו שההפסקות יהיו בזמנים אחרים על מנת שחלילה לא יפגשו ספרדיות עם אשכנזיות. תלמדו את מה שעברו הספרדיות אצל הרב וולף בבני ברק ובעוד מקומות ותבינו כי הבעיה הזו היא כללית בשל סיבות מוצדקות או לא, הבעיה היא משותפת, ופעם זה אצל הליטאים ופעם אצל סלונים, וכשמשה גפני פותח את הפה, עליו לבדוק קודם מה קורה בביתו

המטרה מקדשת את האמצעים
לצערנו אצל אף אחד מן החרדים - ובזה לצערי כמעט בלי יוצא מן הכלל - אין דבר כזה לשם שמים, מפני שאם היה כך היינו נראים אחרת, בעייתנו הגדולה שאצל כל אחד עובד ה'נגיעה' ועושים ממנה השקפה וקדושה ככה עובדים עם הציבור שלא יקלוט כי מדובר בנגיעה בלבד וכי אין כל כוונה של לשם שמים. הבעיה היא שאותו מי שעושה אותו דבר מתנפל עליך מדוע אתה עושה מה שהוא עשה, להם מותר לך אסור, ככה זה אצל החרדים בכל מקום, מה שאסור לו מותר לך וכן להיפך, אנו חיים חיי צביעות, ולכן משה גפני טיפש כשהוא מתנפל על סלונים בענין הזה, ללא כל קשר אם סלונים צדקו או לא צדקו. אני מסכים עם גפני בענין זה שסלונים לא התכוונו לשם שמים, אבל לא מפני שהם עשו אחרת מן הליטאים, גם הליטאים מעולם לא התכוונו לשם שמים הכל למען האינטרס הפוליטי תנועתי והמפלגתי, ולכן עדיף לסתום את הפה מאשר לעסוק בבוץ שמלכלך את כל מי שמתעסק עם זה

אם סלונים לא התכוונו לשם שמים מדוע גפני סייע להם במאבקם נגד ללום?
אני מסכים עם גפני שסלונים לא התכוונו לשם שמים, אבל יחד עם זאת אשאל אותו, אם זה כל כך כואב לך, מדוע אז התייצבת לימין סלונים נגד ללום שניהל את המאבק למען הבנות הספרדיות. לא זכור שהיית אז מאלו שהתייצבת לצד הבנות הספרדיות. ואם תטען שעשית בהוראת הרב אלישיב אז איך אתה אומר שהרב אלישיב סבר כי אינם מתכוונים לשם שמים. אתה מחפש קרבנות להתנפל עליהם בשל מצב שאתה היית האשם המרכזי בו, הפילוג בחינוך החרדי קרה כשאתה לחמת נגד אגודת ישראל ביקשת להקים מפלגה ששמה 'אב"ת' 'ארגון בני תורה' ואף איימת על הרב שך שאם לא ימנה אותך לחבר הכנסת תריץ מפלגה משלך, זה היה עוד לפני שהקימו את דגל התורה, עשית אז מה שהמחבלים עושים היום, הרב שך נכנע והכניס אותך שני לרשימה, המצב הזה גרם לפילוג בחינוך החרדי, ולכן בטענות תבא לעצמך בלבד, אם לא הייתם מפלגים את היהדות החרדית לא היתה סיבה לפלג את החינוך, ברגע שפילגתם, אז שילמתם את המחיר

זכותה של סלונים להקים מוסדות משלה כמו שהליטאים מקימים מוסדות משלהם
היהדות החרדית מאז קיומה מעולם לא היה לה חינוך אחיד, זה לא התאים מפני שאי אפשר לחנך בחור חסיד בשיטה הליטאית ובחור ליטאי בשיטה החסידית, כל בחור חייב לחפש מקום שיתאים לחינוך שהוא מבקש. חשבנו שאצל הבנות לא יצטרכו חינוך שונה, ולמדנו שגם שם לא שייך ללמוד יחד, לאחר הפילוג וכאשר פרצה המלחמה הפנימית הכל כך קשה החל מתחילת שנות הממ"ים ובעיקר לקראת סופה כשהתקרבנו לתשמ"ט למדנו כי זה בלתי אפשרי להשאיר את הבנות יחד מפני שהן חזרו פגועות ומוכות, יום יום היו סיפורים אחרים של התנפלויות והתעללויות של ליטאיות נגד הבנות שבאו ממשפחות חסידיות, המורות לא יכלו לחיות בשלום וביזו זו את זו לעיני התלמידות, היה שם שמחה וששון, והדרך היחידה היתה להפריד. כאן נעיר לספרדים שעליהם לשמוח שאצלם זה לא הגיע למצב הזה, מה שעברו החסידים עם הליטאים אז, הוא פי אלף ממה שעוברים הספרדים, כולל קבלה לבתי הספר, במיוחד היכן שהמנהלים היו ליטאים

גפני רוצה לזרוק את הספרדיות לבתי ספר חסידים זה לא יילך מפני שאין לספרדיות ענין להפוך לחסידות
כל בת ספרדיה שרוצה חינוך חסידי כל בתי הספר החסידים פתוחים בפניה, כולל החסידויות הסגורות, ברגע שהצהרת שאת רוצה להפוך לחסידת סלונים הם יקבלו אותך, ברור שיציבו לך תנאים קשים מפני ששיטתם קשה לא רק לספרדיה גם לבנות של חסידיהם, ומי שמעוניינת בחינוך כזה יקבלו אותה. הענין הוא שהספרדיות התאהבו בחינוך הליטאי ורוצות חינוך חצוי כזה שהמראה יכול להשתנות יום ליטאי ויום ספרדי. בבית ספר חסידי בחור לא יכול לגדל בלורית, אבל בישיבה ליטאית בחור יכול לגדל בלורית. בישיבה חסידית בחור לא יכול ללבוש ורסצ'ה, אבל בישיבה ליטאית כן. אותו דבר עם הבנות, הלבוש הליטאי שונה בתכלית מן הלבוש החסידי, אתה מבחין מיד מי בת מחינוך חסידי ומי מחינוך ליטאי, והספרדיות לא רוצות להיות צנועות, הן מעדיפות חינוך ליטאי שהוא פושר כזה שהוא פחות צנוע משל הבנות מבתי החינוך החסידים. לכן, כל מאמץ שיעשה גפני לזרוק אותן לבתי ספר חסידים לא יצליח, אין להם ענין בחינוך כזה

במקום להתרכז במלחמה עם סלונים על גפני להתרכז בדירבון הספרדים להקים מוסדות חינוך משלהם
גם כאן אעשה הקדמה קצרה ודוקא לספרדים, שימו לב מה קורה בבתי החינוך האשכנזים. סלונים פרשו בביתר מבית ספר אשכנזי, והכעס שם הוא של אשכנזים, שזה מלמד שהם עושים כך לכולם, הם רוצים חינוך עצמאי משלהם בלבד ללא התערבות זרה כלשהי, הם מאמינים שככה יחנכו דור של בנות שירצו לחיות חיים קשים כפי שמחנכים בסלונים, במיוחד בתחומים שאי אפשר לעסוק בהם בפרהסיה, לכן אין לכם מה לכעוס עליהם, הם שונים ומשונים לא רק בעמנואל גם בביתר ובמקומות נוספים. ומכאן אני עובר לגפני הנלחם נגד סלונים בענין הבנות הספרדיות, אז נאמר כאן לגפני כי חבל על המאמץ הזה שלך, אתה רק מרבה מחלוקת ושנאה פנימית, עדיף שתתרכז במה שיעשה טוב לכולם, והוא דירבון הספרדים להקים מוסדות חינוך משלהם. כמו שהחסידים יש להם בתי חינוך משלהם כך גם הספרדים חייבים להקים מוסדות משלהם, וכל בית חינוך ידגיש באיזו שיטה ודרך הוא מחנך ושלום על ישראל. להכריח מוסדות לקבל בנות זה לא הוגן, מפני שזה מפריע והורס את החינוך, הורים שולחים לבית ספר ורוצים חינוך מסויים ולא חינוך אחר. אני מבין את גפני מדוע הוא רוצה להיפטר מן הספרדיות, אבל יחד עם זאת עליו לעשות את המאמץ הקטן הזה, להעמיד את ראשי הספרדים על מקומם ובזמן לא ברגע האחרון שעה לפני פתיחת הלימודים, שהם יקימו בכל עיר בית ספר ספרדי, ובכך יעשו סוף לבעיה, עלינו להטיף שכל בת תלמד היכן שמתאים לה, בנות מבתי החסידים במוסדות חסידיים, ובנות מבתי הליטאים במוסדות ליטאים, ובנות מבתי הספרדים במוסדות ספרדים, ובזה נעשה סוף למכסות ולאפליה ולכל הטענות המיותרות

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.