רשימת הבלוגים שלי

יום חמישי, 31 ביולי 2014

הייליגער בעלזער רב


3 תגובות:

  1. מחאה גדולה מאת תלמידי ר' ישראל קלפהולץ ז"ל

    למי שאינו יודע- הספר החדש הזה, הוא ספר של ר' ישראל קלפהולץ שיצא לאור שבע עשרה שנה אחר פטירת מרן מהר"א זי"ע, בשפת לשון קודש
    עכשיו לכבוד היארצייט, הוציאו חסידי מכנובקא [או יותר טוב רודפי הרב מבילגערייא ז"ל] את הספר מחדש, והעתיקו את זה לשפת אידיש,
    אבל בו בזמן שהעתיקו את כל הספר, חסר שם כמה דפים חשובים בענין הבחירות, שר' ישראל הביאם בהרחבה עם כל המכתבים, שזה גרם למבוכה רבה בין כל חסידי בעלזא, [ חסידים מתנגדים מכנובקערים]
    למה באמת השמיטו המוציאים לאור את הפרק החשוב הזה, יש לזה הרבה טעמים ואנחנו ננסה להביא רק הטעמים העיקרים
    א. המו"ל רוצים לעשות כסף, וספר באידיש בדרך כלל נמכר רק באמעריקא, והיות באמעריקא הרוב הם חסידי סאטמאר, ולחסידי סאטמאר יפריע פרק כזה ולא יקנו את זה, ולמו"ל מונח רק כסף, וממילא אע"פ שהיה זה פרק חשוב מאוד בחיי מרן ז"ל, אעפ"כ כסף אצלם הוא מעל הכל.
    ב. יש ביניהם שפשוט לא מוכנים להכניע את עצמם למרן ז"ל, ואע"פ שמרן ז"ל צוה ללכת לבחירות, הם חושבים שהם מבינים יותר טוב מה זה שיטת בעלזא, ולפי שיטתם לחסידי בעלז אסור ללכת לבחירות, איי דער רב האט געהייסען? ער מעג הייסען! אנחנו נחליט מה שיטת בעלזא ולא הרב ז"ל [ אגב לאלו שמכירים אותם זה לא נודע היום, אנחנו יודעים היטב שהסיבה שם לא רוצים להכניע את עצמם להאדמו"ר שליט"א מבעלזא זה גם מאותו מניע, הם רוצים לשכתב מה זה בעלזא].
    למעשה היוצא מזה הוא: פגיעה חמורה בכבודו של מרן ז"ל, [כותבים ספר על כל החיים הקדושים שלו, ומשמיטים פרק חשוב, משמע שהפרק הזה היה בעיה או טעות, שאפ' לחשוב ככה זה אפיקורסות] ופגיעה בר' ישראל קלפהולץ, כי מוצאים ספר בשמו, שהוא כבר הוציא לאור, אבל במהדורא באידיש חסר כבר הפרק הזה, אז כאילו שהוא החליט שהפרק הזה טעות, וממילא השמיו בספר באידיש, אז למשה יוצא משמו פגיעה במרן ז"ל
    עכ"פ מוחים אנו פה על הפגיעה החמורה בכבודו של מרן ז"ל, וגם בתוך הדרך במחבר

    השבמחק
  2. שוטה שכמותך, למי בדיוק מחסידי מחנובקע מפריע הפרק של בחירות. לידיעתך, כולם הולכים לבחירות.
    זה לא קרה אצלך לבד, זה קורה לכל מי שפותח ספר ומבקש עלילה, ששוכח להביט מכל הצדדים וניגש רק לנקודה שעלי' רוצה להעליל, וכיון שהגיע לכלל כעס בא לכלל טעות.
    לא שאני חסיד כל כך ממחנובקע, אבל דוקא ממה שעשו בספר זה נשארתי משוכנע שזה באמת עבודה יפה, וגם אני לא הייתי עושה אחרת, כי בספר בשפת יודיש שעיקרו עבור נשים וילדים לא מגיע לכתוב ענינים והוראות דעות ושיטות, וכבר הבחנתי בהרבה פרקים שהשמיטו מן הספר, ובצדק, מאחר שאין להם שייכות לספר של סיפורים ביודיש.
    צא ובדוק, ובפעם הבא תעיין לפני שאתה מגיב ומוחה.

    השבמחק
  3. שוטה שכמותך, למי בדיוק מחסידי מחנובקע מפריע הפרק של בחירות. לידיעתך, כולם הולכים לבחירות.
    זה לא קרה אצלך לבד, זה קורה לכל מי שפותח ספר בכדי לבקש עלילה, ששוכח להביט מכל הצדדים וניגש רק לנקודה שעלי' רוצה להעליל, וכיון שהגיע לכלל כעס בא לכלל טעות.
    לא שאני חסיד כל כך ממחנובקע, אבל דוקא ממה שעשו בספר זה אני משוכנע שזה באמת עבודה יפה, וגם אני לא הייתי עושה אחרת, כי בספר בשפת יודיש שעיקרו עבור נשים וילדים לא מגיע לכתוב ענינים והוראות דעות ושיטות, זה לא מעניין קוראי יודיש האוהבים מעשה'לעך ומופתים, ולא מה שהרב אחז מזה ומה שהיתה דעתו על זה. ואני מבין שמחמת זה השמיטו מן הספר, ובצדק, עוד הרבה פרקים וקטעים כל שאין להם שייכות לספר של סיפורים ביודיש.
    צא ובדוק, ובפעם הבא תעיין לפני שאתה מגיב ומוחה.

    השבמחק

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.