"היום בתניא" יום ה' כ"ג אלול
"אגרת הקדש"
פרק י"ח
שנה מעוברת
⛳
הקדמה לאגרת י"ח:
כידוע, באהבת ה' ישנן בחינות רבות ומגוונות, ובאגרת י"ח מחדד רבנו את מעלתן של "שני מיני אהבות" - כאשר במחצית הראשונה של האגרת, ההתיחסות היא ל "אהבה בתענוגים" אותה מקבלים בתור מתנה מלמעלה.
אהבה בתענוגים:
נקדים, שבאהבת ה' ישנן בחינות רבות ומגוונות. כדוגמת האהבה והיראה השכליים שהאדם מוליד אותם עם התבוננותו בגדולת ה'.
וישנה האהבה הטבעית הנטועה בנשמה בטבעה. וכאן מדובר על ה"אהבה בתענוגים" אותה מקבלים בתור מתנה מלמעלה.
ב"אהבה בתענוגים", מתענג האדם על ה' בעונג נפלא המשולב בשמחה רבה ועצומה, בשעה שהוא טועם "כי טוב ה' ונעים נעימות עריבות עד להפליא".
"אהבה בתענוגים" זו, היא מעין התענוג שמתגלה ב"עולם הבא" ( עולם הבא שהוא גן עדן, ועולם הבא ברמה גבוהה יותר כפי שהוא בעולם התחיה).
נכון, ש"עבדו את ה' בשמחה", היא הוראה לכל יהודי. אבל מתנת ה"אהבה בתענוגים" היא לצדיקים בלבד, ובהתאם, גם השמחה המשולבת בעבודה זו שיכת לצדיקים בלבד, כך שעל שמחה זו אומר הכתוב "שמחו צדיקים בה'" (צדיקים דוקא).
...
לעומת השגת היראה:
לעומת ה"אהבה בתענוגים" הבאה כמתנה מלמעלה. הרי שאת ה"יראה העילאה" לא ניתן להשיג אלא על ידי יגיעה רבה ועצומה.
וכשאלת המלאך הממונה על הדין (הבאים לפניו לאחר מאה ועשרים), האם "יגעת ביראה". וכן גם אומר הכתוב "אם תבקשנה ככסף וכמטמונים תחפשנה, אז תבין יראת ה'".
...
המתנה למי?:
הקב"ה אינו מחלק סתם מתנות. ואת המתנה של "אהבה בתענוגים" הוא מעניק רק למי שהגיע ליראת הרוממות כראוי ביגיעתו.
וכלשון רבנו: "רק אחר שנתיגע ביראת הרוממות והגיע לתכלית מה שיוכל להשיג ממנה לפי בחינת נשמתו, אזי ממילא באה (אליו) האהבה בתענוגים, לשכון ולהתיחד (ולהיות אצלו ביחד) עם היראה.
......
חבר נכבד:
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב יקותיאל גרין ע"ה מחבר באור התניא משכיל לאיתן ועשרות ספרי חסידות לעם הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי.
🕯️ לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה נפטרה ז’ שבט תש”פ
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.