רשימת הבלוגים שלי

יום ראשון, 2 בפברואר 2014

מנהל בית הספר יסודי התורה באנטוורפן: אנו מופתעים לטובה מהמוטיבציה של ילדי פרידמן וב"ה אין כל בעיות הפרשה הסתיימה הרבה יותר טוב ממה שחשבנו

לכבוד הרב הגאון חיים שאולזאון שליט״א

שבוע טוב לכם.

״כל האומר דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם״ (חז״ל מס מגילה דף ט״ו ע״א)
״ואמר רבי אלעזר אמר רבי חנינא: כל האומר דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם שנאמר (אסתר ב׳ כ״ב) ותאמר אסתר למלך בשם מרדכי וכו׳״ עיין עוד בפרק קנין תורה במסכת אבות כי זו אחת הדרכים לקניין תורה. ועיין הסבר מהר״ל מפראג בפירושו בספרו הקדוש ״דרך חיים״ למשנה באבות,הסבר ׳מנות הלוי׳ לסוגיה, מובא בספר עץ יוסף בשם מנות הלוי על מגילות אסתר,עיין ירושלמי במסכת קידושין ז.א עיין רמב״ם הל׳ ברכות פ״ט ה״ב
ועוד ועוד..

בשב״ק פרשת תרומה זכיתי לשהות בעיר אנטוורפן שבבלגיה ולהתאבק באבק רגליהם של תלמידי חכמים ורבני העיר ב״ה.

לפני כניסת השבת נפל באמתחתי עיתון חודשי של הקהילה הנקרא ״יודס אקטועל״ "JOODS ACTUEEL" בעברית ״יהדות אקטואליה״ ובה ראיון בלעדי של יהודי מחשובי העיר, תלמיד חכם וירא שמים מרבים, איש אמונו ויד ימינו של גאב״ד אנטוורפן מרן רבי חיים קרייזווירטה זצ״ל ודוגמא ליהודי בעל תורה וגדולה במקום אחד, הרב עוזי מורזאל ני״ו נשיא-פרעזידענט של בתי הספר יסודי התורה ובית יעקב שלומדים בה אלפי תלמידים ותלמידות של העיר בליעה״ר, בו הוא מתייחס לראשונה להפרשה שהסעירה את אנטוורפן זמן רב, פרשת משה אריה פרידמן.

והנה התירגום מראיון ״יודס אקטועל״ עם הרב איזי מורזל מנהל ביה״ס יסודי התורה באנטוורפן:

יודס אקטועל: עכשיו נעבור לעניין אחר לגמרי. תחילת שנת הלימודים הנוכחי בית המשפט חייב אתכם לקבל את ילדי משה אריה פרידמן. אז, היו כאלו שחששו שהדבר יגרום לבעיות. האם היו להם ממה לחשוש והבעיות אכן באו?

איזי מורזל: עמדתנו היה שאורח החיים וההשקפות שלו, בלי לרדת לפרטים, לא עולים בקנה אחד עם אלו של בית הספר. בסופו של דבר, השופטים היו בדעה שההשקפות של האבא אינם סיבה לסרב את קבלת הילדים.

אנחנו קיבלנו על עצמנו את פסק השופטים וקיבלנו את הילדים, ועד עכשיו, ובואו נקווה שככה זה יישאר, המצב לא גרר איתו שום בעיה. הילדים יש להם גם מוטיבציה טובה ובסופו של דבר היו המעבר וסיום הפרשה אפילו טוב יותר ממה שציפינו.

שבוע טוב, חודש טוב ושלום שלום.

17 תגובות:

  1. מאד נתרגשתי מכמה נקודות מהעניין.
    נותר רק לקוות ולהתפלל על תוצאות חיוביות
    להמשך.

    השבמחק
  2. Possitive news indeed
    Which Prooves once again that the Spirit of our Beloved Rabbi Kreissvirth of Blessive memory is still present with us

    Kudos to Mr Isi Morsel Cor his great
    Achievments for the Community

    השבמחק
    תשובות
    1. Rabbi Kreiswirth of BLLESSED Memory

      מחק
    2. השיבנו ה׳ אליך ונשובה חדש ימינו כקדם

      מחק
    3. Den enigste die zo innig praat over den ouden rov, is de Rat. Oeps weer uit zijn hol. De zotte bebrilde Rat.
      hij houdt notabeenee erg van goede koshere mayonaise.. De Rat.

      מחק
  3. שמעתי על זה כמובן אבל לא ראיתי את הכתבה עד עכשיו
    יש אפשרות להעלות את כל הכתבה?
    תודה.

    השבמחק
  4. איזי מורזל יהודי למופת.
    הלוואי ויהיה לנו עוד כמה כאלו.

    השבמחק
  5. לכבוד המערכת

    למיטב ידיעתי איזי מורזעל הוא נשיא ויו״ר של ״יסודי התורה״ באנטוורפן וממש כמו בעל הבית.
    המנהלים הם אחרים.

    השבמחק
  6. בביה״ס יסודי התורה-בית יעקב אנטוורפן
    לומדים לימודי ליב״ה,
    ובאיכות מעולה מעולה.

    השבמחק
  7. אכן שם מצא את מבוקשתו, בכל המוסדות ה"חרדים" לא איוו לא אותו ולא את משפחתו ( אם הילדים אשמים בזה או לא זה וויכוח אחר) כי ידעו מה מחכה להם, ואכן לדאבון תושבי אנטורפן זה אכן קרה !
    כדי לשחק את משחק ה"ילד טוב ירושלים" שם אכן הוא לא מערים קשיים בינתיים, הכל חלק מה"משחק" אצלו ... כדי "להראות" את "צדקתו" כמו החזיר שמראה את טלפיו...
    טוב עשו המוסדות החרדים שזרקו אותו ואכן ניצחו בגדול.
    ובכלל די להציץ בתמונות של ילדיו איך הם נראו כשהגיעו לאנטרפן ואיך הם נראים עכשיו, אכן איך שהם נראים עכשיו מקומם מקסימום ביסודי התורה אבל לא במוסדות החרדים האחרים....... וד"ל
    די רק

    השבמחק
  8. מעניין, הזדמן לו להיות באנטוורפן בשבת ונפל באמתחתו העיתון החודשי שהקהילה היהודית מוציאה לאור "יהדות אקטואלי'.
    מעניין מאיפה הוא שהזדמן לו להיות שם בשבת, יש עוד עיר בבלגי' עם חרדים? יכול להיות אני לא בקיא, עד כמה שידוע לי אין קהילות גדולות אחרות בבלגי', חוץ מבריסל ששם רוב התושבים מדברים צרפתית.
    מה שמכריח אותי להגיד, היהודי שהזדמן לו להיות באנטוורפן ושולט ברזי השפה הפלמית, הוא אחד משלנו, כלומר יהודי תושב המקום שכל שבת מזדמן לו להיות בעיר, וכל חודש נופל באמתחתו את העיתון החודשי הזה.
    אפילו את"ל שזה יוצא העיר שגר היום במקום אחר בעולם, למה לו או לי או לסבתא שלי לשלוח העתק לכבוד הרב חיים, לכן באתי למסקנא שמדובר פה ביהודי הנודד הידוע, ששמו הטוב הלך והתפרסם בכל העולם וכדי בזיון וקצף.

    השבמחק
  9. תרשה לי לשאול שאלה,

    כתבת: ״וזכיתי... להתאבק באבק רגליהם של תלמידי חכמים ורבני העיר ב״ה״
    אם אתה באמת כ״כ מקפיד להגיד ,
    ״דבר בשם אומרו״ (שאני דווקא מעריך וכל הכבוד לכם) הרי מקור הדברים הוא:
    במשנה אבות (פרקי אבות א׳ ד׳)
    ״יוסי בן יועזר איש צרידה אומר, יהי ביתך בית וועד לחכמים, והוי מתאבק בעפר רגליהם, והוי שותה בצמא את דבריהם״
    שמעתי פעם הסבר על העניין שרגיל בפי הרבה להתבטא במונח להתאבק באבק רגליהם, או אבק עפר רגליהם במקום כלשון המשנה.
    אסיר תודה הייתי אם כבודו יכול לעזור לי בעניין.

    השבמחק
    תשובות
    1. יוֹסֵי בֶן יוֹעֶזֶר אִישׁ צְרֵדָה אוֹמֵר, יְהִי בֵיתְךָ בֵּית וַעַד לַחֲכָמִים, וֶהֱוֵי מִתְאַבֵּק בַּעֲפַר רַגְלֵיהֶם, וֶהֱוֵי שׁוֹתֶה בַצָּמָא אֶת דִּבְרֵיהֶם (פרקי אבות א' ד')

      המשנה זאת במסכת אבות מוכרת וחביבה. טוב להפוך בית מגורים לבית ועד לחכמים, להזמין ולהכניס אורחים, במיוחד אורחים מכובדים וחכמים, לכבדם ולהקשיב לדבריהם. הרב עובדיה מברטנורה, הפרשן העיקרי של המשנה מפרש את הכתוב, כדרישה ללות את תלמידי חכמים בדרכם לביתם, וכך להתלכלך באבק הדרך, היוצא מתחת רגליהם של החכמים.
      הפירוש הזה מנעים את הדרישה של המשנה, לשבת כביכול מתחת רגליהם של החכמים ולקבל ללא עוררין, את תורתם ואת דבריהם. ההמלצה "להתאבק באבק רגליהם" נשמעת קצת מוזר לאוזן מודרנית, אך אולי מתקבלת כדרישה אולטימטיבית במקומות מסוימים - להקשיב, לקבל סמכות ולא לפקפק.

      את הפירוש הנוסף של המשנה שמעתי מפי הרב דניאל אפשטיין, וגם הוא הביא את הפרשנות זו בשם של חכם אחר. לפי הפירוש הזה, האהוב עלי, הכוונה ל"להתאבק באבק רגליהם" היא להיאבק עם דברי חכמים, אבק לשון מאבק, כלומר, לא לקבל כל דבר ללא בדיקה, גם אם אלו הן דברים של תלמידי חכמים, יש להיאבק ולהתמודד עם דעותיהם, להקשות ולשאול, עד שתורת הנותן והמדבר הופכת להיות תורת המקבל והשומע. כלומר, דברי תורה של החכמים, חייבים לעבור עמדת הביקורת המכבדת אך לא מתפשרת של התלמידים.

      לשמוע ולקבל או להתווכח ולהיאבק - זאת השאלה.
      כדי לסבר את האוזן, אגיד, שאין דרך אחת ללא דרך שניה, אם לא הקשבת ולא הפנמת, לא תוכל להתווכח ולענות על טענות. מה עוד, בדרך של המאבק, חלק של דברי הרב, הופכים להיות דברים של התלמיד, ובדרך של הקשבה הפסיבית הדברים יכולים לחלוף ליד האוזן, ולא להפוך חלק של אישיות התלמיד.

      מחק
  10. הכתבה וכל ששת התגובות הם מהיחידי שמעוניין בסיפור והוא מ א פרידמן בעצמו. חולה נפש מדבר עם עצמו....

    השבמחק
  11. קראתי את הכתבה שמעתי על התפתחיות ונהנהתי, והתחושה שלי הוא שגם רבים אחרים יש להם נחת רוח בהיזכר על אנטוורפן של פעם!

    מגיע תודה והערכה לרב איזי מורזל.

    השבמחק
  12. Friedman en kinders ?gardevoo zulle
    't is den Rat de goede kooshere brave bebrilde jodenvriendje
    en heeft hij niet zelf in den athenee royal gezeten? , en dan over de frimme scholen sprechen en dan tegen het gezin Friedman opjutten?
    foei.

    Ik zou hem een berg verwelkte rozen opsturen.

    השבמחק

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.