רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 5 ביולי 2024

"היום בתניא" יום ו' כ"ט סיון

 

"היום בתניא" יום ו'  כ"ט סיון
"שער היחוד והאמונה" 
המשך פרק ז'  (עמוד 168)
שנה מעוברת

האותיות שבעשרת המאמרות:
בעשרת המאמרות שבהם נברא העולם בפועל (על ידי האור שהצטמצם ונמשך בהם), כל מילה מורכבת  מכמה אותיות, כאשר לכל אות בפני עצמה יש משמעות מיוחדת - כך שמכל צירוף של האותיות (למילה ואחר כך למאמר) מתקבל נברא בעל תכונות אחרות.
צמצום גדול יותר בדבר ה' שבעשרה מאמרות, מתבטא, בהמשכת החיות לנבראים על ידי "צירופי צירופיהן" של אותיות העשרה מאמרות. והוא, כאשר לוקחים אותיות המצורפות בתיבה אחת ומצרפים אותה לאות מתיבה אחרת - ומצירופם המחודש מתקבל נברא שחיותו במדרגה נמוכה יותר ( מזו של הנברא ששמו מוזכר במפורש במאמר).
צמצום נוסף (גדול יותר) בדבר ה' וירידה נוספת של החיות, באה לידי ביטוי ב"חילופי ותמורות האותיות עצמם" (ב"חילופים", כאשר מחליפים אותיוות שהן מאותו המוצא. 
וב"תמורות", כאשר אות אחת מתחלפת באות אחרת הרחוקה ונמוכה ממנה). ונצין שבמסגרת זו של הצמצומים, מתקבל אור הנראה כאור השונה במהותו ממקורו (יותר מאשר בצמצומים הקודמים).
...
הצמצום שבמסגרת "חשבונן ומספרם":
בעוד שבכל הצמצומים הקודמים,  הצמצום הוא ב"איכות האור". הרי שבצמצומים הנכללים "בחשבון ובמספר", הצמצום הוא ב"כמות האור".
הוה אומר, שהצמצום בדבר ה' הנמשך מאצילות לעולמות המוגבלים "בריאה יצירה ועשיה", הוא בשני מישורים: האחד, צמצום בגודל האור ובאיכותו . והשני, צמצום גדול בכמות האור, שבעקבותיו מתקבלים ה"כלים" הפועלים שכמות האור תהיה בהתאם לאפשרות הקליטה המוגבלת של הנברא.
וכמובן, שההתהוות בפועל של כל נברא ונברא, היא מהשילוב של שני סוגי הצמצומים הללו: הצמצומים שהם באיכות האור, והצמצומים שהם ב"כמות האור".
 ...
חבר  נכבד:
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב יקותיאל גרין  ע"ה מחבר באור התניא משכיל לאיתן  ועשרות ספרי חסידות לעם הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. 

🕯️ לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.