הבדלי ההשקפות והמציאות החרדית -------------------------------------------- לשליחת חומר: Email: BSHCH120@YAHOO.COM - WhatsApp - 917-204-4752 - P.O.B. 191219, Brooklyn, NY 11219 USA
דפים
יום שלישי, 28 בפברואר 2023
מבזקים
מבזקים
מבזקים
מבזקים
מבזקים
מבזקים
צימוקים
האם באמת אין מחלוקות במציאות?? (ג)
מאת: חֲרֵדִי בְּעוֹלָמוֹ
כאמור (חלק א', חלק ב'), ההנחה השגורה שאין מחלוקת במציאות נסמכת על היגיון בסיסי אישי, אבל גם הורגלנו בכך מילדותנו. יש גמרות על זה, אבל מן הסתם ההכרות בגיל צעיר נובעת מלימוד המשניות. התיו"ט מביא בכו"כ מקומות (פאה, ג,ב . שבת, פ"י מ"ד, ופ"יב מ"י - ועוד הרבה) "דאי אפשר לומר דפליגי במציאות". בל"נ ארחיב בזה בהמשך.
חשוב להעיר: מצד האינטואיציה, קשה לנו לקבל שיחלקו על מציאות שלנגד העיניים ויותר מתקבל בעינינו שיחלקו על מה היה בעבר. מחשבה אינטואיטיבית זו מתאימה לדרך מחשבתו של בן המאה ה_21, אבל צריך לזכור שלאורך הדורות הויכוחים בין המלומדים לא היו על המציאות, אלא על המטא פילוסופיה שלה. 'חוקרי הטבע' דאז, לא בדקו את המציאות (חכמת אריסטו היתה בסיס החכמה האנושית כמעט אלפיים שנה וטעה בעובדות פשוטות שכל ילד יכול לגלותן - לו רק היה בודקן), כי המדע לא היה אמפירי ונתנו יותר מקום ל'אמונה' מאשר ל'אמת'. רק במאה ה_17 התחיל המדע לקבל את האמפיריציזם כאמת המידה המכרעת. מצד שני, במחשבת בן המאה ה_21, נקבל הרבה יותר בקלות שיש שתי דעות סותרות שרואות את המציאות בעין אחרת (כי אולי המציאות עצמה מורכבת מכמה זוויות ומקומות) ופחות נקבל ויכוח עובדתי מה היה בעבר (לכן, אנשי מדע לא אוהבים את ההנחה הרווחת אצלנו של 'השתנו הטבעים' ולא יקבלו אותה, אא"כ תיתמך ביסודות איתנים ברי בחינה ומדידה).
אגב. במסכת מידות (בה יש המון מחלוקות על המציאות), רואים שלפעמים
מחלוקות על המציאות - כמו האם המזבח היה בצפון או בדרום, נשענות על לימודים
מפסוקים - ולא על המציאות עצמה. לכאורה נראה שאין מדובר במסורת עובדתית חולקת, אלא
בלימוד מתוך עצמם, שאז זה הופך לא למחלוקת במציאות, אלא למחלוקת בסברא 'כיצד זה צריך
היה להיות').
ע"ז אכן כתב שם בתוספות רבינו פרץ "ומ"מ קשה ממעשים שכבר היו, כגון ממזבח, דחד מוכח מקרא דהיה ששים, וחד מוכח מקרא דהיה עשרים , והתם היכי שייך לומר אילו ואילו דברי אלקים חיים, דהא ליכא למימר הלך אחר רוב חכמי הדור , דהא לא היה אלא בחד ענינא. וי"ל דגם כולהו לא היה אלא בחד ענינא, אלא חד מוכח מקרא דבדין היה לו להיות הכי וחד מוכח מקרא דבדין היה לו להיות הכי, והא דקאמר אילו ואילו דברי אלקים חיים, פי' דמתוך הפסוקים יש משמעות למידרש כמר וכמר, אבל ודאי לא היה אלא בענין אחד ." וה' יעזרני להבין דברי קודשו.
באותו עניין של 'למה להתווכח, מדוע לא בוחנים את המציאות?' נביא את הירושלמי בריש פסחים (פ"ב, מ"ד): "רבי יוחנן בן נורי אמר קרמית חייבת בחלה שהיא באה לידי מצה וחמץ ורבנין אמרי אינה באה לידי מצה וחמץ. ויבדקנה? על עיקר בדיקתה הן חולקין! רבי יוחנן בן נורי אמר "בדקו ומצאו אותה שהיא באה לידי מצה וחמץ ורבנין אמרין בדקוה ולא מצאו אותה שהיא באה לידי מצה וחמץ". הנה לפנינו שהירושלמי אכן טוען 'הבה נבדוק' ומתרץ שבדקו וחולקים על תוצאת הבדיקה - ובזה התמצה הדיון המעשי ואפשר לחזור ולהתווכח האם האורז מחמץ או לא.
מצד שני, במחלוקת על עובדות מהעבר, ברור ש'חד מניינו משקר', כפי שכותב
רש"י בכתובות. אולי נכון לצטט אותו במלואו (כתובות נז. ד"ה קמ"ל): "דכי פליגי תרי אליבא דחד מר אמר הכי אמר
פלוני ומר אמר הכי אמר פלוני חד מינייהו משקר אבל כי פליגי תרי אמוראי בדין
או באיסור והיתר כל חד אמר הכי מיסתבר טעמא אין כאן שקר כל חד וחד סברא דידיה קאמר
מר יהיב טעמא להיתירא ומר יהיב טעמא לאיסורא מר מדמי מילתא למילתא הכי ומר מדמי
ליה בעניינא אחרינא ואיכא למימר אלו ואלו דברי אלהים חיים הם זימנין דשייך האי
טעמא וזימנין דשייך האי טעמא".
רש"י שם מסביר את ההבדל כלפי האפשרות לומר 'אלו ואלו', אבל בתוך דבריו עולה שכאשר שניים חולקים על עובדות - 'חד מינייהו משקר'! אמנם הדברים קלים יותר כאשר עוסקים בנושאים שוליים (בהנחה שהתורה לא באה ללמד אותנו היסטוריה) וכאשר מתייחסים להסברי חז"ל, לא כאל הכרעת עובדות, אלא כהצעת אפשרות (כפי שנראה מיחס רבותינו הקדמונים למחלוקות התנאים. לא כאל עובדות התייחסו לדברים, אלא כהסבר אפשרי - ואשר על כן, הרשו לעצמם להציע הסברים אחרים כפי סברתם ולא ראו בכך חלילה כפירה).
אבל עניין זה עצמו - באיזו מידה צריך להתייחס לכל אמירה/דעה שהוזכרה
בחז"ל כאל עובדות חתוכות, או כאל 'הצעת פרשנות אפשרית' - נתון במחלוקת סוערת
בין הראשונים והאחרונים והנושא טעון מאוד, משום
שבקל נוקטים כלפי מי שסובר אחרת, שהוא מין, כופר וכדו' 'שבחים'. בדורות
האחרונים נשמעת יותר ויותר הדעה שכל שאמרו חז"ל אמת ועובדה הוא וכל מי שאומר
אחרת, כמעט התיר עצמו למיתה.
זו ההסתעפות מנושא מחלוקת במציאות לנושאים האחים ובני הדודים (סתירות בין
ידע חז"לי לידע מדעי, הלכות הנשענות על ידע כנ"ל, ההפרש בין נושאים
הלכתיים לשאלות אגדתיות, אלו ואלו, וכו'). בשל אריכות, עומק ורגשיות הדברים, ובשל
מחויבויות נוספות, ייתכן שלא אוכל לכתוב המשכים ברציפות בנושאים אלו ואפרע חובי
טיפין טיפין.
חרדי בעולמו
- - - - - - - - --
לא מוגה
להערות והארות ללא צרופות וללא לינקים:
haredibe@gmail.com
השר מאיר פרוש מתפטר מתפקידו כממונה על ההילולא במירון
למקל שני צדדים
האם באוטובוסים בטבריה החלו להתלוות מאבטחים, בגלל גל האלימות
בד"ץ "העדה החרדית" חוזרים בהם מהעיקול על מכון שם עולם
כצפוי מראש בד"ץ "העדה החרדית" במכתב רשמי מתנצלים וחוזרים בהם מהעיקול שפורסם על ידם נגד מבצר התורה מכון שם עולם
מרן ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין שליט"א במכתב לחודש אדר
מרן ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין שליט"א במכתב לחודש אדר: ימי הפורים זה לא זמן של ביטול תורה אלא אדרבה חיזוק עסק התורה באהבה. גם יש להיזהר בבין אדם לחברו לא לפגוע בשני בפורים וכבר היו מעשים שלא נזהרו בזה ונענשו בעונשים גדולים אח"כ וימי הפורים נתקנו להרבות אהבה ואחווה.
מלחמת הטמטומים ברשת
הפרגוד: עימות סוער בין הפרשן החרדי ישראל כהן לפרשן רשת אביעד גליקמן שאמר לכהן "הציוץ שלך מטומטם". כהן לגליקמן: "שאספור את הציוצים המטומטמים שלך"?!
החל הדיון על חוק החמץ
החל הדיון על חוק החמץ.
החוק קובע שמנהל בית חולים יוכל לאסור על כניסת חמץ בפסח.
בוסו וגפני תוקפים את חברי האופוזיציה שלטענתם יורדים לרזולוציות רק כי מדובר בחקיקה יהודית
ארבעה חדרי ניתוח ביום
ארבעה חדרי ניתוח ביום
ידידי "מתנת חיים" יקרים, שלום רב.
היום יתקיימו שתי השתלות בשני מרכזי השתלות
ביום שלישי, ז' באדר תשפ"ג, 28 בפברואר 2023, יתקיימו בע"ה ההשתלות הבאות
נא תפילותיכם להצלחתם ולרפואתם השלימה של
🟡1️⃣🟢
בבית החולים שיבא בתל השומר
החולה, תושב איזור ירושלים
אברהם בן חוה
והתורם היקר, תושב איזור המרכז, שאחיו הושתל אתמול
אייל בן ענת
🔴2️⃣🟠
בבית החולים בלינסון בפתח תקווה
החולה, צעיר תושב השפלה
אברהם בן מרים
והתורם היקר, תושב הדרום
אורן משה בן אורית
לרפואה שלימה בתוך שאר חולי ישראל
בשורות טובות
רחל הבר
וצוות מתנת חיים
רוטמן מעמיד את נטלי שם טוב במקום
הראיון המלא של יו"ר ועדת חוקה ח"כ שמחה רוטמן לנטעלי שם טוב במהדורה ראשונה ב-N12
לוח עולם התורה ביזנייעס - בני ברק | גיליון 152 פרשת תצווה התשפ"ג
לוח עולם התורה ביזנייעס - בני ברק | גיליון 152 פרשת תצווה התשפ"ג
לוח ביזנייעס הינו לוח פרסום שבועי הכי מוביל המופץ בעיר בני ברק - מעל 150 נקודות - בתי כנסת, בתי מדרש, כוללים, שטיבלאך, מקוואות.
🔍 לאתר: http://www.business077.co.il/
🪀 לפרסום: https://wa.me/message/3N3GPKFS47ZHC1
"היום בתניא" יום ג' ז' אדר
הרב הצדיק שלום רוקח שליט"א ברישא
הרה"צ שלום שליט"א בשדה התעופה ברישא בדרך לעיירת בעלזא (אחרי נסיעה של יומיים ללונדון ואנטווערפן לטובת המוסדות)
חתונת נין כ"ק אדמו"ר בעל ה"אריה שאג" מצאנז זמיגרד זצוק"ל
אריה דרעי בביקור חולים אצל האברך אברהם נח בן יהודית פלאי
יו"ר תנועת ש"ס אריה דרעי בביקור חולים אצל האברך אברהם נח בן יהודית פלאי, בבית החולים 'הדסה עין כרם', יחד עם מנכ"ל המרכז הרפואי הפרופ' יורם וייס.
הנרצח בפיגוע בצומת אלמוג
הנרצח בפיגוע בצומת אלמוג, אלן גנלס, בן 27, במקור מקונטיקט. הוא התנדב בין היתר לשרת כחייל צה״ל והחזיק באזרחות ישראלית.
תאונה מהבוקר שני שוטרים רכובים על אופנוע יס"מ שהיו בדרכם לאירוע בפסגת זאב
ירושלים שדרות משה דיין ת.ד קשה תאונה מהבוקר (שני שוטרים רכובים על אופנוע יס"מ שהיו בדרכם לאירוע בפסגת זאב)
הגיבורים של צה"ל. מצליחים להלחם נגד יהודים, בא נראה אותם נלחמים במחבלים
הגיבורים של צה"ל. מצליחים להלחם נגד יהודים. בא נראה אותם נלחמים במחבלים
תושבים אחזו בדגלי ישראל ושרו כאות הזדהות עם המתיישבים
צומת שדרות בדרום: תושבים אחזו בדגלי ישראל ושרו כאות הזדהות עם המתיישבים
מפגינים מול בית ברק
ישראל כהן: הפגנה הבוקר מול ביתו של אהוד ברק: ״די להסתה נגד העם״. לדברי המארגנים ברק ממארגני הפגנות השמאל גורם לפילוג ושסע בעם ישראל. (צילום: אם תרצו) :
פעילי שמאל יצאו בצעידה על רחוב קינג גורג
ירושלים: עשרות פעילי שמאל יצאו בצעידה על רחוב קינג גורג. שיבושי תנועה במקום. המפגינים בקריאות "בן גביר אל תדאג עוד נראה אותך בהאג".
הבית הזה נשרף בידי ערבים בסכסוך חמולות לפני שנתיים...
אלחנן גרונר: ענק - צלמים מצלמים בית שרוף בחווארה אבל אופס, הבית הזה נשרף בכלל בידי ערבים בסכסוך חמולות לפני שנתיים...
הפגנת שמאל בעד הערבים ונגד הרפורמה
יאיר נתניהו: הפגנת שמאל בתל אביב. זו אותה אוכלוסייה שמשתתפת בקביעות בהפגנות נגד הרפורמה לתיקון מערכת המשפט של יריב לוין. זה מה שהם עושים ביום בו נרצח ישראלי נוסף בפיגוע, ושני אחים מובאים לקבורה מהפיגוע אתמול, והכל בשם הדגל הזה
מטורף| קבלת פנים לרכב צבאי באזור ביתא דרומית לשכם..
מטורף| קבלת פנים לרכב צבאי באזור ביתא דרומית לשכם..