דפים

יום שישי, 21 בפברואר 2025

רב פוסק הלכה אמיץ


מאת הרב ישראל אהרן קלצקין

לידידיי ומכריי קוראי ומתענגי הגליון 'מעדני הפרשה'.

 

פנו אלי מספר קוראים בענין המאמר של שבוע שעבר, שכביכול השתמע קלות דעת מכך שחיפשתי רב מקיל והתפלאתי על שדבריי הובנו בצורה כ"כ מעוותת ואדרבה, חושבני שהאמת צריכה להיות בהירה וברורה שהרי דרכיה דרכי נועם.

 

יש שני סיבות שגורם לרב להקל, או מפני שהוא לא עשה מספיק שימוש ולא יודע את ההלכה על בוריה ומחליט מספק להטות לקולא וברור שרב כזה הוא קל דעת, ולעומתו, בקטגוריה דומה, רב ירא שמים שמסתפק האם צריך להתיר או לאסור, יפסוק לחומרא ויגרום צער ו/או נזק לשואליו על לא עוול בכפם, רב כזה אי אפשר להגדיר קל דעת, אבל הוא לא איש אמיץ, כי באמת עליו לומר: 'איני יכול לפסוק בענין זה', אך מעטים הם גבורים כאלו שיהיה להם הכח לכבוש את יצרם ולומר 'איני יודע' ולהפנות לרב אחר. לעומת זאת, רב שהוא בקנה מידה של פוסק שראה הרבה בימי חייו ויודע ההלכה על בוריה ירבה להקל, כי ההלכה ברורה לו כשמלה והוא יודע להבחין מתי כן ומתי לא וגם כאשר יסתפק, יש לו דעת תורה להכריע נכונה ובודאי שגם יש לו סיעתא דשמיא שלא יצא מכשול מתחת ידו.

 

במו עיני ראיתי במשחטה של הכפרות בירושלים, שו"ב שהעיף מבט כהרף עין על צומת הגידין, ומתוך 10 תרנגולות הטריף 4, נטלתי אותם והלכתי אל הרב פישר והוא הכשיר 3 מתוך ה-4, וכשאמרתי לו ברטט כי שו"ב הטריף אותם ולכן יש כאן בעיה של 'כבר הורה חכם' ענה לי: מי שהטריף את אלו 'אין כאן הורה ואין כאן חכם', בכל זאת לא רציתי לאכלם ונתתי אותם לגוי שעבד אצלי.

 

ודוגמא קיצונית אחת שלא אשכח לעולם, שבאתי אל הרב פישר עם שאלה מסויימת ועקב נסיבות מסויימות הוא מאוד רצה להתיר והשתהה זמן רב במחשבה ועיון ודקדוק וממש התחיל להזיע, אח"כ קם מכסאו וניגש את ארון הספרים ושלף ספר עתיק ועיין בו (דבר שמעולם לא ראיתי אצלו) ולבסוף אמר לי: בנסיבות רגילות לא הייתי מתיר, אבל עקב הנסיבות המיוחדות אתיר.

 

מאוד היה קשה לי המילים הללו, כי תמיד היה מכריע בשניה ולא משאיר מקום למחשבה, כפי שציינתי שבוע שעבר, והוא הבחין על פני כי אינני מרוצה ואני מהסס, ואז אמרתי לו: מבחינתי אני יכול להתעלם מהנסיבות המיוחדות ולהחמיר בזה כי בחמורות שבחמורות עסקינן, ענה לי הרב בתקיפות: 'זיי נישט קיין פרומער אויף יענעמס חשבון', אמרתי לו: 'יענער וועט מסכים זיין מיט מיר' והוא ענה: פסקתי וזהו ואל תתחכם ואם בשמים יתבעו אותך על כך, תגיד שאני ציויתי להקל.

 

לזה התכוונתי עוצמה בפסיקה להקל ואת זה חיפשתי בארה"ב ודי לי במה שכתבתי, כי יש לי הרבה יותר להוסיף ואני מסתפק בזה.

 

ולנושאים כלליים: העולם עובר טלטלות עזות והכל בשביל ישראל, וכל שהזמן מתקרב לסוף ששת אלפי שנות עולם, העניינים תופסים תאוצה ותהליכים שלקח מאות שנים, מתקדמים כעת בזמנים קצרים מאוד.

 

המהפכה האחרונה תוכיח, המתקפה של הישמעאלים שכפתה עלינו מלחמה, זירזה את החרבת עזה, שעל כך נאמר במדרש שכשהיא תיחרב הגאולה תופיע.

 

וממש לאחרונה, במעצמה הגדולה שאני גר בתוכה, הפציע נשיא חדש שמשדד מערכות בשיא המהירות אומר ועושה ולא מהסס לנתץ את כל המוסכמות בזה אחר זה ומבלי לספור אף אחד.

 

עיקר החשיבות מכל פעילויותיו בעיני, היא שבירת המוסכמות בענין חיי משפחה תקינים, כמו שיצר הקב"ה את העולם ואשר אחר המבול השביע הקב"ה את הגויים שלא יתחצפו בעניינים אלו ולצערנו בעשרות השנים האחרונות, הלכו הגויים והחציפו יותר ויותר עד כי ניסו להפוך את היוצרות ולומר לאור חושך ולחושך אור ורוב המדיה והאקדמיה רקדה לפי אותם צלילים.

 

הלא דבר הוא, יש לחקור את ההיבט הפסיכולוגי שבדבר, מדוע יעדיפו בני אדם דרך כה קלוקלת מאשר 'והאלוקים עשה את האדם ישר'?.

 

נקודה נוספת למחשבה: הלא בשנים האחרונות מתגלים יותר ויותר הוכחות מדעיים על אמיתות התורה וגילויי השגחתו יתברך בעולם וכמעט אין מי שמתכחש למציאותו יתברך ואיך זה שדוקא בזמן כזה הם מגבירים את רשעותם בבחינת 'יודעים את בוראם ומתכוונים למרוד בו?

 

התשובה לכך נמצאת בפרשת השבוע באופן ברור ומאמר זה התחלתי הגליון השבועי והוא מתפרס על פני הטור הראשון הימני בגליון.

 

לבקשת מספר קוראים, שכתבו לי שאין להם אפשרות להדפיס את הגליון, וביקשו שאצרף גם את הגליון עצמו לטקסט, נעניתי לבקשתם ואראה לפי התגובות אם זה מועיל.

 

לאלו שמשתתפים בסכום של 10 $ חודשי להחזקת 'חברה תיקון חצות', להלן המספרים שזכו השבוע בהגרלות המגה מליון שהפרס הגדול עומד כרגע על 150 מליון דולר תבין ותקילין.

1.20.25.58.61.-22.   11.19.31.49.56-16.  7.30.39.41.70-13,

ובפאוור בול שהפרס הגדול עומד כיום על 195 מליון: 4.44.47.52.57-9.  3.16.45.54.56-12.  21.32.36.45.49-18.

 

בברכת שבת שלום ומבורך:

ישראל אהרן קלצקין

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.