בס"ד
ערש"ק פרשת תולדות כ"ח חשון תשפ"ה.
לידידיי ומכריי קוראי ומתענגי הגליון 'מעדני הפרשה'.
השבוע קיבלתי אימייל זועם ממישהו או מישהי שקראה את המאמר של שבוע שעבר, לא דרך האימיילים, אלא באחד האתרים שמביאים את המאמר והגליון וטענתה בפיה, היתכן? איך רואים בחור מסכן מעורער בנפשו שמתייסר וזועק את נשמתו ומתעללים בו באידיש ועוד צועקים נגדו בחזרה והכי כואב שהציבור עוד צוחק עד דמעות?
עניתי באימייל חוזר, כי מדובר על סיפור מלפני 75 שנה, אז עוד לא התפתחו המחשבות והרגישויות של דורנו, אז עוד הבינו שאם מישהו עומד בחוץ ומשליך אבנים ובקבוקים לתוך בית מוציאים את הראש ומעמידים אותו על המקום ולא קורה כלום אם הציבור בפנים משתפך בצחוק בלתי נשלט מהמחזה המשעשע.
היום אכן מסתכלים אחרת על הזולת ומקדישים יותר מחשבה לפרטים הקטנים והחשובים.
ולדוגמא ידועה של פעם: מסופר על זגג העיירה שפרנסתו היתה בדוחק רב ולא הספיקה לו לגמור את החודש, קרא האיש לשוטה של העיירה לבוא לבקר במפעלו והציע לו עיסקה: אתה תסתובב בלילות ברחובות העיירה ומדי לילה תשליך אבן על אחד הבתים ותנפץ את הזגוגיות ותברח משם, ולמחרת הם יזמינו אותי לתקן את הנזק ואתן לך אחוזים מהכנסותיי שיבואו בזכותך, רק תשתדל לגוון ולחלק את העוגה בין כל תושבי העיירה במחזוריות הוגנת.
עברו מספר שבועות והעסק זרם למישרים, השוטה שובר, הציבור מגיב בסלחנות, מה כבר מצפים ממנו וכולם יצאו נשכרים.
יום אחד שואל אותו הזגג, לפי מה הוא מחליט איפה לשבור כל לילה?
השוטה חייך חיוך צופן סוד וענה 'ביזנס זה ביזנס' וכמו שאומרים באידיש: 'יעדער שמויגער, פאר זיך טויגער', יאני מחזיק רשימה של הכתובות של כל בתי העיירה ואני מסמן לי ליד כל כתובת את התאריך מתי ביקרתי שם ועשיתי עסקים ואני לא עושה שתי שכנים בשבוע אחד, שלא יתפסו שיש כאן קנוניה, הבנת? איך אני בעסקים?
אפשר לראות את הרשימה? שואל הזגג? בטח! ענה השוטה, רק לך אני מראה את זה, זה סוד מקצועי, אבל אתה פרטנר לעסק.
הזגג מרכיב את משקפי הקריאה שלו ומעיין בדפים ולפתע מרים את עיניו ושואל את שותפו השוטה בתמיהה:
איך זה שכמעט כל בית בעיירה טיפלת כבר כמה וכמה פעמים ורק העשיר של העיירה שיש לו גם כסף רב וגם זגוגיות ענק מכל הצדדים, דוקא אצלו שברת רק פעם אחת?
אוהו, ענה השוטה, איתו אני לא מתעסק, הוא משוגע על כל הראש, הפעם היחידה שביקרתי בסביבת ארמונו, בקושי השלכתי אבן אחת והמפגר הזה יצא אלי ושבר לי את כל העצמות, הוא לא נורמלי ואני לא מוכן לעשות עסקים עם מטומטמים...
הבנת את זה? שאלתי אותו/ה באימייל, יש שפה שכולם מבינים.
ארה"ב רועשת בימים אלו עם סיפור של היתר מאה רבנים ונזכרתי בסיפור ששמעתי בצעירותי שלא ידעתי אם זו אגדה או סיפור אמיתי.
בשבת אופרוף של חתני הי"ו, שהתקיים בביהמ"ד הגדול דחסידי באבוב בבורו פארק, הושיבני מחותני במקום כלשהו. שכני לספסל שאל לשמי וכשאמרתי 'קלצקין', שאל אותי: 'מה יש לך עם ר' אברהם קלצקין'? אמרתי לו שהוא היה אחי הבכור ז"ל, האיש הצטער לשמוע שהוא איננו ואמר לי: אספר לך סיפור שקצת הייתי קשור אליו וראיתי את נחישותו של אחיך שהציל עשוק מיד עושקו.
וכאן סיפר לי את אותו הסיפור שכעת הבנתי שהסיפור אכן אמת ואינה אגדה בעלמא.
וכך סיפר לי: יש לי בייסמנט מתחת לביתי שאני משכיר למגורים, יום אחד הגיע יהודי ואמר שקוראים לו כך וכך והוא מבקש לשכור את הבייסמנט, הוא סיפר שהוא בודד שעלה מהארץ לצרכי פרנסה וישלם בזמן כהוגן.
שום דבר לא היה נראה לי חשוד, הוא שילם מראש עבור רבעון ונכנס לדירה, אך זו היתה הפעם היחידה שראיתי כסף ממנו, לימים התברר לי כי שמו האמיתי הוא לא מה שאמר לי וחתם איתי, אך גם שמעתי שהוא גבר אלים ולא כדאי להתעסק איתו, מכיון שאין לי כח לצרות, קיבלתי את הדין באהבה ולא ניסיתי לעשות כלום בנידון, קיויתי אל ה' שיעזור לי.
יום אחד נוקש אצלי בדלת אברך חסידי, 'קוראים לי אברהם קלצקין' הוא אומר 'ואני צריך לדבר איתך משהו חשוב'.
הוא בא והציע לי לשלם את כל החוב שלו, בתנאי שאשתף פעולה עם תוכניתו, אך אם אסרב, עלי להבטיח לו מראש כי לא אגלה לאף אחד שום דבר עד לאחר גמר הענין.
אחיך סיפר לי כי האיש שמתגורר בבייסמנט ברח מהארץ ומעגן את אשתו, כבר כמה שנים שאשתו הצעירה שרויה בצער ואין מי שיוכל לסייע בידה, כי כולם מפחדים ממנו ויש לו שם של מאפיונר וכנראה גם חוששים שיש לו קשרים עם אנשי העולם התחתון.
אני חבר שלו מהעבר ואני יודע שהוא 'נמר של נייר', אני מבקש שתתן לי העתק של מפתח הבית שלו ואני אפתיע אותו בלי שיהיה שהות בידו להתחמק ולא אצא ממנו בלי גט.
הסכמתי ונתתי לו העתק של המפתח ולמחרת אכן קיבלתי בחזרה את המפתח עם הסכום שהתחייב לי שלא שולם לי שכירות.
אחיך הודה לי וסיפר כי הגיע באישון לילה, עם שלשה דיינים וסופר ושליח הולכה, ולצידנו פסע איש שחור ענק 'הר אדם' שמבט אחד בעיניו הרושפות והבטה קלה על שרירי זרועותיו, עלולים לשתק את הבן אדם שמתבונן בו.
פתח את הדלת וניגש הישר אל חדר השינה תוך ניתוק תקע הטלפון מהשקע (עידן טרום סלולרי) והציג בפניו עובדה מוגמרת ללא אפשרות אחרת: 'גט ועכשיו'.
קולו רעד, הוא לא ציפה להפתעה כזו מחבירו לשעבר ושאל בפחד 'אברמל, אתה רציני?' והוא ענה לו: 'אשה קונה את עצמה בשני דרכים, בגט או במיתת הבעל' תחליט איזה מהם אתה בוחר, הלילה אשתך משתחררת מעגינותה ואתה תחליט באיזה אופן אתה בוחר.
אחיך הביא איתו דיין מומחה שהורה איך לעשות שיהיה גט כשר ללא דופי, גם אם נזדקק ל'כופין אותו עד שיאמר רוצה אני' וכדברי הרמב"ם כי באמת אין יהודי שרוצה לעשות רע, אלא שהיצר מתערב וכשכופין אותו, בעצם כופין את היצר הרע להיכנע וללכת בתלם.
הנה עוד הוכחה שיש מצבים שצריך לדבר לאנשים מסויימים בשפה שהם מבינים.
נ.ב.
מדוע רבקה זיהתה את נוכלותו של עשו ויצחק לא? ומה חידש בזה נכדי בן ה-8?
מדוע מכל הצדיקים רק יעקב נולד לתשעה ירחים וכל השאר לשבעה?
'שא נא תליך וקשתך', מדוע לא אמר חרבך? ולמה 'חרבך' קרוי 'תליך'?
איך נתן יצחק את 'שמני הארץ' גם ליעקב וגם לעשו? ואיך איטליה ושלמה המלך מרומזים בזה?
בברכת שבת שלום ומבורך
ישראל אהרן קלצקין
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.