דפים

יום רביעי, 23 באוקטובר 2024

"היום בתניא" שבת קדש כ"ד תשרי

 

"היום בתניא" שבת קדש כ"ד תשרי
"אגרת הקדש" 
המשך פרק כ"ד (עמוד קל"ח)
שנה מעוברת

"כאילו עומד לפני המלך:
המבואר עד כה, שבשעת התפילה מתראים עם הקב"ה (מלך מלכי המלכים). יש בו כדי להסביר, מדוע "תקנו חז"ל בתפילה (שהיא תהיה) כאילו עומד לפני המלך".
וגם מי שאינו חש את עצמו כעומד ממש לפני המלך (כפרטים המצוטטים בהרחבה ב"משכיל לאיתן" מהשלחן ערוך). על כל פנים יקפיד שדיבוריו ומעשיו "לעיני כל רואה בעיני בשר" יהיו "כאילו עומד לפני המלך" (ושלא יהוו לו שום בזיון).
הוראה זו אמורה ב"כל התפילות" (שחרית מנחה וערבית).
...
מניעת השיחה הבטלה:
לאור חומרת השיחה בענייני חול בשעה שהציבור עוסק בשירות ותשבחות (שגם אותה יש לראות כהתנהגות לא ראויה בשעה שמתראים עם הקב"ה בתפילה).
מוצא רבנו לנכון לעשות צעד ממשי למניעת תופעה זו, וכלשונו: "על כן שליחותייהו דרז"ל קא עבידנא" - בתור שליח של רבותינו זכרונם לברכה, באתי "לגזור גזרה שווה לכל נפש" (על כל הבאים לבית הכנסת, המון העם ותלמידי חכמים): "שלא לשוח שיחה בטלה" משיתחיל השליח ציבור להתפלל לפני העמוד ועד גמר הקדיש האחרון בשחרית מנחה וערבית.
ונציין, שאם לעיל דובר על "המספר בצרכיו" ועל "המתעסק בצרכיו" שהם פוגעים במתפלל עצמו. הנה, כאן בא רבנו למנוע את השיחה הבטלה המונעת את התפילה הראויה גם מחברך (שהוא רק מקשיב לך  ואינו מדבר איתך), ובמישור הרחב יותר היא פוגעת בכל "התפילה בציבור" ומעלותיה.
......
חבר  נכבד:
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב יקותיאל גרין  ע"ה מחבר באור התניא משכיל לאיתן  ועשרות ספרי חסידות לעם הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. 

🕯️ לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.