דפים

יום רביעי, 23 באוקטובר 2024

"היום בתניא" יום ה' כ"ב תשרי

 

"היום בתניא" יום ה' כ"ב תשרי
"אגרת הקדש" 
המשך פרק כ"ג (עמוד קל"ז)
שנה מעוברת

לימוד הלכות שבת ברבים:
בשבת קדש בשעות אחר הצהרים "בעלות המנחה" (לאחר תפילת מנחה). יעסוק הציבור בצותא בבית הכנסת בלימוד יסודי של הלכות שבת, כפי שהן שיכות אל "המעשה בפועל".
שכן "הלכתא רבתא לשבתא" - הלכות רבות הן בשבת שצריך לדעתם, ומחוסר ידיעה "בקל יכול האדם להיכשל" אפילו בדברים חמורים שחיבים עליהם כרת וסקילה.
ואף שהנכשל בדברים החמורים מחוסר ידיעה לשוגג נחשב לו (ואינו נענש כנ"ל), בכל זאת הרי אמרו חז"ל ש"שגגת תלמוד עולה זדון" (שאם הטעות נובעת מחמת שזלזלת ולא דקדקת בלימודך, מעלה עליך הכתוב כאילו עשית במזיד).
גם יש להכיר את כל פרטי ההלכה הרבים שאסורים בשבת רק מדרבן, כולל האיסורים הקשורים בטלטול המוקצה בשבת, שהם רבים מאד. וכידוע שמבחינה מסוימת "חמורים דברי סופרים מדברי תורה".
...
לא לפרוש מהציבור:
בשעה שהציבור לומד בצוותא כנזכר לעיל, את עין יעקב ואת ההלכות הצריכות מתוך השולחן ערוך. אל לו לאף אחד לפרוש מהציבור, וללמוד לעצמו כל ענין אחר החשוב לו (אף שבעצם הוא עוסק בתורה ולא בדברים בטלים). אלא יצטרף אל הציבור וילמד ביחד איתם את הדבר שבו הם עוסקים.
ובודאי, שאף אחד לא יצא החוצה כשלא נשארים עשרה חוץ ממנו - שעם עזיבתו את  הקבוצה הלומדת , הוא מונע מהלומדים את מעלת השכינה השורה על העשרה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.