דפים

יום שני, 30 בדצמבר 2013

תחרות של פרומקייט בויזניץ?

אני נזכר באותן ימים, אמנם הייתי צעיר אבל בקי במה שהיה אז, ויזניץ של אז נראתה לגמרי אחרת בכלל לא כמו היום, אחת המחלוקות העיקריות שם אז היה נגד הפרומקייט, ולמי שאינו יודע ר' משה'לע האבא של ישראל ומנדלי היה הרבי של המודרנים בויזניץ ולא של הפרומע שהלכו עם ר' מאטאלע או עזבו לגמרי את ויזניץ, והיום כשאני שומע את ר' ישראל או את ר' מנדלי עסוקים בנושאים כפי שהן עוסקים זה נשמע מוזר מאוד אם כי חלילה לזלזל בענינים כמו צניעות, ובכל זאת השאלה היא מה קרה, והאם באמת הדאגה היא לגזירות או שמא התחרות הפנימית גם לה יש מה לומר

מי ששם לב בויזניץ יש הבדל מהותי בין האחים האדמורי"ם, מנדלי מנהל רביסטעווע עם כל הגינונים כפי שהתכונן לה עשרות שנים, הוא כל כך רצה להיות רבי שמשחק אותה נכון ועושה היום את המאמץ הזה, אם כי אצל רוב הציבור הוא נתפס כהזוי כמי שמרחיק לכת כמי שתובע מחסידיו שיסתכלו על איך שהוא אוכל את הדגים ואת המרק בטיש של ליל שבת, וכאשר הם עושים את ברכת על אכילת מצה שיעמידו לנגד עיניהם את דמות דיוקנו. המציאות היא כשמשווים בין שני האחים אלו סגנונות אחרים שלכל אחד מהם מה וחסרון

מאז הפכו לאדמורי"ם מנדלי המעיט לעסוק בפרומקייט, הוא התרכז יותר בחסידות שלו, ישראל לעומתו מן היום הראשון שיחק פרומקייט אצלו כל מי שבא אליו עם שגעון חדש הוא קונה מיד, חסידיו אומרים שזה הדרך לקנות אותו

והנה אנו שומעים על שניהם בבת אחד עוסקים בפרומקייט או יותר נכון בשגעונות. מנדלי עסק בעניני צניעות לנשים דבר חשוב מאוד, השאלה היא רק מדוע עתה מה קרה פתאום מדוע לפני שנה הוא לא מצא סיבה לעסוק בכך. ואילו ר' ישראל חוזר שוב ושוב על שלא יצלמו אותו ומאיים שאם יצלמו הוא יחרים חופות, האם הוא חושב שהוא יכול לגזור על מי שמתחתן שלא יצלמו את החופה, גם אם נניח שהחסיד החתן יקבל זאת, אבל הכלה ובני משפחתה הם לא יקבלו זאת, מדובר בגזירה שאין הציבור יכול לעמוד בה

הוא לא רוצה תמונות, בבקשה, היכן שהוא בעל הבית, אבל לבא לאיים שלא יבוא לסדר קידושין אם יצלמו זו הרחקת לכת, ולא מפני שאי אפשר להתחתן בלי תמונות, אלא בגלל שהלואי וזו היתה העבירה הכי גדולה בימינו, אני הייתי חי עם זה. אם הוא כבר רוצה לתקן יש כל כך הרבה דברים שצריך וחייבים לתקן ששם לא שומעים אותו כלל. אם יברר קצת מה קורה בענייני הונאה אצל אנשיו סביבו ימצא כי שם עוברים על דאורייתא ולא ראינו שהוא מתרגש. לצלם אינו דאורייתא ואפילו לא דרבנן, אבל גניבה גזילה הונאה משא ומתן באמונה אלו דברים שהם עקרוניים ויסודיים בחיים היהודיים והאנושיים וכאן לא נשמע אותו אומר מילה אחת

והערה אישית לר' ישראל אם כבר לתקן אז בבקשה אל תשחק עם אחיך שלום היכן שזה משחק, גם היכן שכואב שחק שלום, לאסור על 'המודיע' לפרסם את אחיך, הוא לא פחות חמור מלצלם בחופה

תגובה 1:

  1. פעם הגיע למקומנו עסקן שהוא נכדו של גאון נודע בשעתו לעורר על עניין הקינוח והחזרת העטרה של אבני בית הכסא. וסיפרו לי שהחולה הסוטה מצא לו 'מבינים' לעניין החשוב שכל גופי תורה ותפילה תלויים בו…
    אז נודה ונהלל שטוב להם לאפנדים עם גרבי הנשים ושביסי ראשן ומניחים לשעה לאחורינו המצולקים מהחינוך המעולה שקיבלנו בחדרים של אבותיהם הקדושים.

    השבמחק

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.