דפים

יום חמישי, 20 בספטמבר 2012

על מה בכה הסאטמארי ומדוע אשמים האחים - הנשירה הגדולה בקהילה הסאטמארית מדאיגה

הוא בכה והם אומרים כי היו אלו בכיות בדמעות שליש זה היה ביום השני הוא הקדיש את דבריו למצב החינוך בסאטמאר ולא יכל למחול לעצמו על  אותם נערים ונערות סאטמארים שפרשו מדרך התורה והמצווה, לא שהם פנו לחסידות אחרת או לישיבה ליטאית אלא פרשו מן הדת כליל ובראש השנה כלל לא הולכים עוד לשמוע תקיעות. הוא ביטא כאב של כמה קהילות לא רק בסאטמאר, אבל סאטמאר חשה בנושא הזה בתקופה האחרונה יותר ממקומות אחרים וזה מחייב הרבה חשבון נפש

אחת הבעיות של היהדות החרדית כשקורים דברים כאלו מחפשים אשמים וסיבות מבחוץ, אף פעם לא ינסו לשאול את השאלה המאוד פשוטה ואולי לא כל כך קלה, אולי האשם היא בנו? אולי אנחנו עשינו משהו לא טוב ובגלל זה הובלנו למצב הזה. ולכן לא שמענו את האדמורי"ם ר' אהרן ור' זלמן לייב שואלים את השאלה הזו, האם המחלוקת המיותרת ביניהם היא שהובילה לערעור האמונה אצל כל כך הרבה וזו התוצאה

אסור לשכוח, האמונה של הצעירים הסאטמארים ברבותיהם נחלשה קשות בדורות האחרונים. כולם, כל צידי סאטמאר עדיין מאמינים ברבי יואל, אבל מכאן כבר רואים חולשה, ולא היה זה סוד שבזמנו היו אומרים שיש לסאטמאר שלשה רבי'ס: האדמו"ר זכותו יגן עלינו (ר' יואל), האדמו"ר לא עלינו (ר' משה), והאדמו"ר הבא עלינו (ר' אהרן), בואתן ימים עדיין לא חלמו כי אותו 'הבא עלינו' יגרור מחלוקת פנימית קשה ויוביל לפילוגה של סאטמאר. אבל לא אכנס כאן לפרטים אלא לתוצאה, מה שקרה שבעקבות המחלוקת הקשה שפרצה שנים לפני פטירתו של ר' משה הובילה לערעור האמונה ברבי'ס של סאטמאר ויום אחר כך שמעת נוסחאות של אלו על אלו שה' ישמרנו

אם מישהו מהם חשב כי כל אלו יעברו בשקט וללא תוצאות אז כאן טעותם. שימו לב בויזניץ עברו גם מצב קשה אבל בואו וראו איזו אמונה בוערת וסוערת בשני הצדדים. חסידי ר' ישראל מאמינים בו כאחד מתלמידי הבעל שם, וחסידי ר' מנדלי אומרים כי בכל הדורות לא היה קדוש כמוהו ונוהגים בו כבוד שבמלך הכי גדול לא הרחיקו כל כך, מנקים את הרחובות היכן שהוא הולך, שם אי אפשר לקלוט ולהשיג את אמונתם ברבותיהם. לעומת זאת בסאטמאר קרה הפוך, כל צד היה קשור בקללת הצד האחר וזו פגעה קשות באמונה ברבותיהם, והצעירים נפגעו

איני מאלה שזועקים על לשעבר, מפני שאי אפשר להחזיר את הימים. אבל מה שכן, צריך ללמוד מן הטעויות ולראות מה ואיך אפשר לתקן לעתיד. זה לא מספיק לבכות בראש השנה לפני תקיעות מבלי שתבא קודם החלטה כי מעתה ואילך לא עוד מחלוקת, משלימים עם המציאות שיש שני רבי'ס כל אחד ינהל את עדתו וקהילתו, ב"ה לשני הצדדים לא חסרים בהמות או חסידים שכל אחד יקרא להם איך שהוא רוצה, ומשתדלים לפחות שלא לריב יותר וכך לחזק את החינוך הסאטמארי, קבלה כזו תועיל הרבה יותר מבכיות של אותו אחד שהקב"ה שולח לו כל כך הרבה פתחים ואינו פותח אותן. הגיע הזמן לעשות סיבוב של מאה ושמנים מעלות, ובימינו זה באופנה כך שיקבלו את זה יפה, ומחזקים את החינוך של הדור הבא.

כאן המקום לציין, שלא האינטרנט זה אשר גרם לצעירים לנשור, אלא המחלוקת. אם לא היתה מחלוקת כזו הם לא היו שורצים באינטרנט, וממילא לא היו נפגעים. המחלוקת הסאטמארית במשך של יותר מעשר שנים מתנהלת באינטרנט, ובעבר אנשי סאטמאר שלטו במספר הגלישות, ולכן אין זה פלא שהם נפגעו. טוב עושים ראשי סאטמאר שהם מרחיקים את אנשיהם מן הפורומים והאתרים למיניהם, רק זה גורר סיכוי של אפשרות  להשלים בין הצדדים. כל עוד ימשיכו להכות זה בזה, זה לא יקרה, כמובן שלצעד כזה צריכים את שני הצדדים, אז אני פונה כאן לשני האדמורי"ם לקבל על עצמם כי מעתה זהו זה, מה שהיה היה, פותחים דף חדש למען עתיד החינוך הסאטמארי, ובזכות הצעד הזה נזכה במהרה לישועה ולגאולה האמיתית והשלימה

5 תגובות:

  1. לצערינו היום יש הבעיה הזאת בכל החוגים ובכל העדות. זה לא קשור לסאטמאר דווקא

    השבמחק
  2. תודה! עכשיו אנו יודעים בדיוק סיבת הנושרים בסאטמאר, אולי תואיל בטובך להסביר סיבת הנושרים בשאר חסידיות, למשל הנושרים בבלז גדולה פי כמה מהנושרים בסאטמאר, וכן גם בגור, ועל כולם סכום הנושרים בחב''ד גדול מכולם, אולי בטובך הגדול, תסביר למה? למען האמת, רבי אהרן בכה על חורבן ישראל בכלליות ולאו דווקא בסאטמאר, הוא בכה ןמרמר על כאב כל ההורים אשר עובדים בכל כוחם ומרצם לחנך בניהם ובנותיהם בדרך ישראל סבא ובכל זאת בעוה''ר רבים מהם לא מצליחים, ההורים שופכים לב כמים על רוע מזלם, ולא הוגן לקום ולצחק מזה, לאף אחד אין חסינות מהמצב הזה,

    השבמחק
    תשובות
    1. אם תקרא טוב תמצא שכתבתי כי הבעיה היא כללית ולא רק בסאטמאר

      בכל מקום שמנית מחלוקת, כך שאותו נימוק אתה יכול להלביש גם שם ואין זה סותר, העצה שנתתי לסאטמאר מפני שמדובר בקריינא דאיגרתא, אם את הנאום הזה היה נותן האדמו"ר מבעלזא היית כותב זאת שם

      אני מסכים איתך שמדובר בבעיה כלל חרדית, אף אחד לא יכול לברוח מן המצב הזה כולנו אחראים, אבל שוב, אם תתבונן במה שכתבתי, אותו נימוק קיים במחלוקת הפנים חרדית הפוגעת קשות באמונת הצעירים ומדרדרת אותם

      מחק
    2. בנית יסוד איתן שכל מחלת הנשירה נגרם רק בגלל המחלוקת, וזה בכלל לא נכון, המחלוקת אין לו שום שייכות ישירה למצב הנשירה כהיום, וזה בכלל לא הסיבה להנשירות שפוגע כהיום בכל פלגי היהדות, בכלל כמה וכמה חסידות שאין שם שום מחלוקת רשמית, והם נפגעים במחלת הנשירה פי כמה מאלו החסידות שיש בהם מחלוקת,

      מחק
    3. הייתי מציע לך ללמוד את הנפשות עצמן, תשב עם מי שנשרו, לא בודדים, כי יש גם מי שזה קרה בגלל בעיות בבית ובעיות אחרות שהם נושא בפני עצמו. אני מדבר כאן על רובם של נושרי זמנינו תמצא, כי אצל רובם זה קרה בגלל איבוד האמונה ברבותיהם ובאמונה בכלל, כל עוד שקיללו זרים האמינו כי הם בדרכי האמת והאחרים הטועים. מאז שהמחלוקת הפכה להיות פנימית - כולם - שילמו מחיר כבד

      המחלוקת הפנימית גרמה שהתירו מעשים אשר לא ייעשו, וגם זו פתחה את הפתח להתחיל לחשוש האם בכלל יש אמת או שזו לא יותר ממשחק וכשיש צורך פוליטי הכל הופך להיות מותר

      ציינת כמה חסידויות שאין שם מחלוקת הייתי מודה לך אם היית מציין שמות למי כוונתך, ואדרבה, בא נבדוק שם האם אחוז הנושרים אצלם אותו דבר

      מחק

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.