זה כל כך בולט עד כדי שאין הסבר ליטאי ברור מה רקע המחלוקת. שמענו איך שמרן הגרמ"ה הירש אומר כי טוב להשתתף במחאת הרכבים הוא הסביר זאת כי צריך להראות כי עושים משהו, ועל סמך זה ב'יתד נאמן' הביאו דיווח על המחאה. אבל בו זמנית היה זה מרן הגר"ד לנדו שהביע דעה הפוכה כי מחאה מן הסוג הזה תגרום לחילול ה' ולכן צריך להתנגד לה. ואכן היו כמה ראשי ישיבות שהזהירו את תלמידיהם שחלילה לא יסייעו להפגנה ואף לא יביעו אהדה, לדוגמא ראש ישיבה בראשון לציון הזהיר את תלמידיו שלא לצאת מחוץ לישיבה שם עברו הרכבים מפני שמחאה זו היא נגד דעת תורה
יום מאוחר יותר, ב'יתד נאמן' בכותרת דברי מרן הגר"ד לנדו נגד המחאה הזו בטענה כי לא ראינו דברים כאלו אצל רבותינו. והשאלה היא האם אין תיאום בין שני ראשי ישיבת סלבודקה, איך זה שהם מפרסמים דברים הפוכים. נכון, שהשניים היו רחוקים זה מזה. הגר"ד לנדו נסע בחלק הראשון של המגבית לארצות הברית, והגרמ"ה הירש החליף אותו בחלק השני, וכל אחד מהם הביע דעתו כשהיה במקומות אחרים בעולם וזה מסביר מדוע לא תיאמו. ובכל זאת, זה מראה על גישות אחרות
גם בעניין חוק הגיוס ראינו מחזות בין שני ראשי ישיבות סלבודקה שהצריכו הסבר. הגרמ"ה הירש לא רצה כלל לקבל את החכי"ם מ'דגל התורה' ואף סילק אחד מהם שביקש להיכנס אליו, מפני שלטענתו איך זה שהחכי"ם בעצמם לא הבינו שאי אפשר לתמוך בחוק שקובע כי חמישים אחוז מן החרדים שפירושו בני הישיבות ילכו לצבא, ואמר להם בלי הסמכתו של מרן הגר"ד לנדו הוא לא רוצה לעסוק בכך
כאשר החכי"ם הגיעו למרן הגר"ד לנדו גישתו הייתה הפוכה כאילו בעד החוק אבל לא ממש, ודחה אותם שישובו אליו שבוע מאוחר יותר, ואז עשה את הטריק הידוע, כאשר העוזר של נתניהו טען כי אין רוב לחוק, הגר"ד לנדו קפץ על המציאה והחליט לקרא למלחמה על נתניהו וככה התחמק מתמיכה בחוק, למרות שמשה גפני מכר לכל העולם ולדרעי כי הנה הנה הגר"ד לנדו יכשיר את החוק
מתברר כי אין זה הגדולים אלא העוזרים שלהם שהם הנכדים ואנשי הבית העושים עסקים עם גפני ודרעי שמאוד רוצים להעביר חוקים על מנת להפסיק את המעצרים, אבל זה בא במחיר כבד. לדוגמא, העברת חלק מחוק הגוס שבינתיים יפסיק את המעצרים הוא כזה שמחייב את בחורי הישיבה והכוללים לחתום כל יום בטביעת אצבע, לפי זה יהיה לצבא רישום מלא ויומי מי הגיע לישיבה ומי לא ויוכלו בקלות לרדוף את מי שלא הגיעו לישיבה ומי שמאחרים לא היו מספר שעות שמצריך בשביל שבינתיים לא יעצרו אותו. הגרמ"ה הירש מיהר ויצא נגד החוק בטרם דרעי וגפני עושים עסקים בבית הגר"ד לנדו עם הנכדים שהם ישכנעו את הגר"ד לנדו כי זה כדאי בשביל הפסקת המעצרים. עתה, כאשר הגרמ"ה הירש יצא נגד הם בבעיה
עוד דבר קורה כאן. בזמן שהגרמ"צ ברגמן היה בעד מחאת הרכבים, מרן הגר"ד לנדו יצא נגד בטענה כי לא ראו זאת אצל הגדולים בעבר. המסר הוא גם לרבי מגור שאינו יכול להחליט לבד בנושאים כאלו אם הוא רוצה שהציבור כולו יקח חלק בו. ואם נכונה טענת מאטקע בלוי כי גור לא רצו שהגר"ד לנדו יתמוך במחאה בשביל שזו תהיה כולה שלהם, והגרמ"צ ברגמן תמך במחאה נגד דעת הגר"ד לנדו, הגרמ"ה הירש בבעיה מפני שאינו רוצה להיות זה שתומך בהרב ברגמן נגד הרב לנדו
למי שאינם בקיאים ביחסים שבין בית הרב ברגמן לבית הרב לנדו, מדובר בשנאה קשה שיש למשפחת ברגמן נגד הרב לנדו מפני שבשעתו היה נגד זה שהרב שך העמיק את הפילוג בציבור החרדי. דעתו הייתה כדעת גדולי ישראל אחרים מרנן הגראי"ל שטיינמן והגר"ח גריינמן ועוד, שאת המאבק עם החסידים יש לנהל בבית ולא להתפלג דבר שגורם רעה לציבור החרדי בכללו, ולכן על כל מה שהגר"ד לנדו אומר יום אומר הרב ברגמן לילה, מעודד את גור בתקווה שהם ילחמו בהגר"ד לנדו וינקמו בו את נקמת משפחת שך-ברגמן
המאבק נגד חוק הגיוס ונגד המעצרים תקוע בגלל מחלוקת הגדולים הליטאים, כאשר לצידם המחלוקת הפנימית באגודת ישראל. החילונים אוהבים את המחלוקות האלו מפני שזה עוזר להם להילחם בחרדים בכלל. והשאלה הכי גדולה האם עתה בגלל דברי הרב לנדו נגד מחאת הרכבים יעשו סיבוב שני כפי שתוכנן, או שמא ייאלצו להניח את התכניות הללו בבוידעם עד שלא יבינו כי אם רוצים לנצח את אוייבי התורה השמאלנים החילונים והמזרחיסטים הוא רק על ידי אחדות כל רבני החרדים, ופעילות משותפת ואחידה, שנגדה צוררי התורה לא יצליחו ויכשלו כישלון מוחלט. התורה חיה וקיימת ולעולם לא תיפול בגלל חילונים ומזרחיסטים המבקשים לעקור תורת אמת מישראל. מה שחלילה יביא לחורבן התורה בארץ ישראל היא מחלוקת גדולי התורה החרדים
חיים שאולזון
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.