דפים

יום שישי, 26 בדצמבר 2025

'הינוקא' מגן על אותו האיש לכבוד ה'חגא' שלהם רח"ל


הינוקא אומר על אותו האיש ישו ימח שמו מייסד הנצרות שהיה יהודי טוב. וכן שהיהודים לא הרגו אותו. וזאת בניגוד לדברי הגמרא המפורשים (סנהדרין מג ע"א) שהיה רשע והיהודים הרגו אותו: "בערב הפסח תלאוהו לישו הנוצרי, והכרוז יוצא לפניו ארבעים יום קודם שהוא יוצא ליסקל על שכישף והסית והדיח את ישראל".

וכך כותב הרמב"ם (עבודה זרה י, ב): "מוסרי ישראל והאפיקורוסין והמינים מצוה לאבדן ביד ולהורידן עד באר שחת מפני שהן מצירין לישראל ומסירין את העם מאחרי ה', כישוע הנוצרי ותלמידיו וצדוק ובייתוס ותלמידיהם (משלי י, ז) "שם רשעים ירקב"".

ובהלכות מלכים כתב הרמב"ם: "אף ישוע הנצרי, שדמה שיהיה משיח ונהרג בבית דין, כבר נתנבא בו דניאל, שנאמר: "ובני פריצי עמך ינשאו להעמיד חזון ונכשלו" (דניאל יא יד). וכי יש מכשול גדול מזה? שכל הנביאים דיברו שמשיח גואל ישראל ומושיעם, ומקבץ נדחיהם ומחזק מצוָתן; וזה גרם לאבד ישראל בחרב, ולפזר שאריתם ולהשפילם, ולהחליף התורה, ולהטעות רוב העולם לעבוד אלוה מבלעדי ה'".

וכן מה שהינוקא אומר שאומרים שישו כתב את הכשפים בתוך בשרו, הרי זה גמרא מפורשת. בגמרא שבת דף ק"ד ע"ב: "תניא אמר להן רבי אליעזר לחכמים, והלא בן סטדא הוציא כשפים ממצרים בסריטה שעל בשרו, אמרו לו שוטה היה ואין מביאין ראיה מן השוטים. בן סטדא. בן פנדירא הוא, אמר רב חסדא בעל סטדא, בועל פנדירא, בעל פפוס בן יהודה הוא, אמו סטדא, אמו מרים מגדלא נשיא היא כדאמרינן בפומדיתא סטת דא מבעלה". (ועיין שם בתוספות שדעת רבינו תם שאין זה ישו הנוצרי, אבל באגרות הרמב"ם משמע שזהו ישו הנוצרי).

וכן מה שהינוקא אומר שהיהודים הם אלו שהשמיטו את השמטות הצנזורה, כדי שלא יהיו עלילות דם, הרי לפי המובא בספרים ההשמטות האלו נעשו על ידי הנוצרים או על ידי יהודים מומרים.

תמלול דברי הינוקא:

יש יכולות כאלה, וכל מה שנשאר במצרים זה השרטוטים האלו שהם השתמשו. זה היו קוראים לזה ביחד עם זה.

השואל: הרב יכול לדבר על אותו האיש ימח שמו, הוא גם היה במצרים?

לא, הוא לא השתמש בשום כוחות, הוא היה יהודי פשוט, יהודי טוב.

היה אי הבנה בכלל, ויש תלמיד מרן החיד"א שחיבר, פעם עשיתי על זה שיעור בשבת, שהסברתי את כל העניין הזה של אותו אחד. יש בזה המון שיבושים היום והמון דעות משובשות את כל מה שהיה איתו. הוא השתמש בשם המפורש.

יש בתלמוד היה את הצנזורה. בש"ס הייתה את הצנזורה. יש הרבה דברים שהשמיטו, כמו מיתתו של רבי עקיבא. יש ספר נוסחאות הש"ס, שם הובאו דברים ללא צנזורה ויש צנזורה. הצנזורה שהייתה, יש מהדורות ראשונות גדולות מאוד שדברים לא הושמטו בהם. היום רובם ככולם זה עם הצנזורה, הרבה דברים הושמטו, והרבה דברים שלא רצו שהם יקשרו אותם להיסטוריה ולא יבואו ולא יהיה עלילות דם ודברים כאלה.

עכשיו, אותו אחד הזה, יש על זה המון פולמוס על החיים שלו, מה הוא היה, מי הוא היה, וזה לא כל כך מדויק מה שאומרים. היהודים, אף אחד לא מסר אותו, לא הרגו אותו. אומרים שהם הרגו אותו, זה בכלל המצאה אחרת של הצלבנים. יש בזה המון, עם מרים מגדלנה שהייתה, מרים מגדלנה, שהתוספות אומרים עליה.

מה זה? זה כן, כל מה שהוא עושה, אבל יש לו סיפור מהתחלה של כל מה שהיה, וזה לא כמו שכאילו מספרים. זה יוצא כמו עלילת דם עלינו, כאילו שהוא לא עשה כלום ולקחו אותו וזה. זה לא ככה.

הוא התחיל מטוב ועבר ללא טוב. הוא השתמש בכל מה שהוא ידע ובשם המפורש. אם אתה תדע שם מפורש אתה יכול לעוף באוויר. אין לזה, אין דבר יותר גדול משם השם, אבל מי יכול לדעת את שם השם? אף אחד לא יכול לדעת אותו. נכון. על זה כותב רבי אלעזר מגרמייזא בספר הרוקח ובספר סודי רזיא. היחידי שיודע את שם השם זה משיח. אשגבהו כי ידע שמי, יקראני ואענהו. אבל איך אתה תצליח לדעת שם מפורש? זה טבלה, אתה צריך לדעת לחבר את זה לזה, זה לזה, זה לזה.

השואל: הוא כתב את זה על הבשר או משהו?

אומרים שהוא כתב את זה בתוך בשרו.

השואל: הרב, זה הדרגה הכי גבוהה בתורה, נכון?

הכי גבוהה שיש. אין יותר גבוה מזה.

צריך לקחת את הכל לתוך התורה.

השואל: אפילו שהוא למד תורה שלא לשמה.

לקחת את הכל לתוך התורה, מתוך שלא לשמה, בסוף יבוא לשמה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.