דפים

יום שישי, 11 באפריל 2025

פסח היסוד היהודי - החרות האמיתית


ערב פסח, והשנה שלשה ימים שבת ערב פסח, ואחר כך יום ראשון פסח המאחד את כל העולם כולו, ויום שני יום טוב שני של גלויות, אלו הימים הכי גדולים ונעלים מכל ימות השנה, מפני שבלעדי פסח אין כלום, כל מה שיש לנו לא היה בלי שהקב''ה הוציאנו ממצרים, רק זו איפשרה חמישים יום מאוחר יותר לתת את התורה, ורק זו לימדה אותנו שבכל נושא וענין בלי יסוד אין בנין

התורה ניתנה חמישים יום לאחר שיצאנו ממצרים בחודש סיון, אבל ישנן כמה מצוות שניתנו לפני כן, ובמיוחד אחת שהיא 'והגדת לבנך' שלכאורה הוא ציווי על האבא בכל מצוה, אבל לא נמצא את המצוה הזו אלא בליל הסדר היכן שכל אבא מחוייב להבטיח כי הבן ישב בסדר וקרא את ההגדה וקיים את מצוות הפסח, מדוע מצוה זו קדמה לסיני, מפני שבית אי אפשר לבנות בלי יסוד, והיסוד הוא הפסח, ה'והגדת לבנך' זה היסוד של הבנין היהודי בלעדיו אנו לא קיימים

עבורי שלשה ימים זו המתנה הכי גדולה, ההנאה שלי מימים כאלו הם מעל להבנה, ולא רק בגלל שאין לי כמעט רגע פנוי בימות השנה בשל כל כך הרבה התחייבויות בתפקידים האחרים שלי, שלשה ימי חג הם מתנה שרק מי שמבין מה זה חג יבין אותה. ישנם לצערנו מי שיומיים יותר מדי בשבילם, וחבל שאינם קולטים את עומק ענין החג. עבורי במשך שנים רבות שני ימים זו מתנה ושלשה ימים זו מתנת המתנות שהקב"ה נותן לעם ישראל

להתנתק מן העולם ולהרגיש חרות אמיתית ימים שכל כולם אהבת ה' עיסוק בעניינים שרק בימים כאלו אפשר להבינם, חיכיתי הרבה לימי חג אלו, החורף ריק מחגים כאלה, ובחודש ניסן זוכים ליסוד החיים ואשרי מי שזוכה לכך

מאחל אני לכל הקוראים ולכל בית ישראל חג כשר ושמח, חג שכלולים בו כל החגים, חג שמכניס אותנו לחדשי קיץ שזו התחלת השנה הירחית, ראש השנה היא אמצע השנה בראשון לחודש השביעי, כך שמכאן מתחילים את עבודת השנה הקרובה, ונאחל לכולנו שנה מיוחדת שנת גאולה, כבר הגיע הזמן, כל הסימנים כבר היו, עתה הוא הזמן לזכות לגאולה ממש

חיים שאולזון

נצחונם של מרנן רבי דב לנדו ורבי בערל פוברסקי על המחבלים והברגמנים מבקשי נפשם


פסח זה זמן של גאולה וישנם החושבים כי גאולה היה רק ביציאת מצרים, אז נזכיר למי שהספיק לשכוח כי גם בדורות אחרים הקב''ה גאל אותנו וגם בדורנו רואים גאולה, ובכמה תחומים, ואתמקד כאן בגאולה הגדולה והחזקה ביותר בעולם החרדי ובמיוחד בעולם הליטאי, של אותם מי שנשבעו למחקם מעולם הישיבות, ולא רק שלא הצליחו הם היום שולטים בכיפה ואילו אותם רודפים נפלו לתחתית עד כדי שהפכו לסיקריקים ואף גרועים מהם

במשך של שלשים שנה לפחות עשו המחבלים תלמידי הרב שך כל מאמץ למחוק כמה מגדולי ישראל, הם נשבעו כי לא ישאר זכר מהם, הם יהיו סרח עודף ואילו הגדולים שלהם אויערבך מרקוביץ דויטש ודומיהם הם ישלטו בכיפה. הם שלטו באותם שנים ב'יתד נאמן' ועשו הכל שחלילה לא יזכירו את שמותיהם של הגדולים שהרב שך שנא. ומדוע? מפני שהרב שך לחם במשפחת פוברסקי מלחמה קשה עד כדי להשמיד להרוג ולאבד, הוא פגע בר' דוד פוברסקי זצ"ל בצורה הגרועה והקשה ביותר דרך תלמידיו שפגעו בו פיזית, ר' דוד הוא זה שכינה אותם 'מחבלים' ומאז זה שמם. הרב שך לחם בבנו ר' בערל ביקש לסלקו מהישיבה, אבל נשיא הישיבה לא נתן יד למעשיו הוא ידע כי מדובר בשנאה פנימית קשה ונוראה. תלמידיו הבטיחו להרב שך כי הם ימחקו אותו ולא יידעו בכלל שיש 'גדול' כזה, ומה קרה בסופו של דבר? המציאות היא ההוכחה הטובה ביותר לכשלונם הגדול

את מרן רבי דב לנדו הם שנאו שנאה נוראה מפני שחלק על דרכו של הרב שך להילחם בחסידים, הוא סבר כי את המחלוקות האלו צריכים לנהל בפנים כאשר יושבים יחד ולא בהקמת מפלגה אחרת, הוא היה נגד פילוג החרדים בטענה כי זה יחליש את החרדים, במקום להיות עסוקים בתורה ומוסר יהיו עסוקים בפוליטיקה, וכפי שכתב אז כך קרה. המחבלים הבטיחו למוחקו ולא רק אותו גם את סלבודקה, ומה קרה למעשה, המציאות מוכיחה, כי המחבלים בקושי מסתכלים לעברם, ואילו מרן רבי דב לנדו הוא מנהיג הדור

אסור לשכוח, כי הרבה מגדולי הליטאים סברו כמו הרב לנדו. לדוגמא, מרנן הרבנים גדולי הדור רבי אהרן לייב שטיינמן, רבי חיים גריינימן ועוד נוספים, לכן לחמו המחבלים בהם בצורה הכי פרועה

כאן המקום להזכיר, כי כל אלו שחושבים כי בלי יחצנו"ת אי אפשר להצליח, אז קחו את הרבנים הגאונים רבי דב לנדו ורבי בערל פוברסקי, במשך שנים שמם לא הזכירו בעיתוני הליטאים, ובסופו של דבר, אלו שעשו מהם אלילים ירדו ונפלו, ואילו רבי דב לנדו ורבי בערל פוברסקי בלי יחצנו"ת גברו על שונאיהם ורודפיהם המחבלים מפונוביז' הידועים

הברגמנים באותם שנים היו שותפים למחבלים במלחמה הקשה נגד גדולי ישראל שהמחבלים לא אהבו ועוד אחרים מתוך אמונה שיורידו אותם מהמפה, ולא רק שלא הצליחו, הנרדפים חיים וקיימים ובענק בזכות מלחמתם בהם

ישנם עוד מגדולי ישראל שהמחבלים עשו הכל למוחקם ולא הצליחו, אבל נשאיר את זה להזדמנות אחרת. היום ערב פסח זה הזמן לחרות אמיתית מאותם רודפים מי ששפכו את דמם כל כך הרבה שנים, והקב"ה הצילנו מידם

חיים שאולזון

טיפש ושמו אריה דרעי - הוא מעודד את היועמשי''ת להורות על עצירת בחורי ישיבות


בימים אלה אריה דרעי הכריז כי אם יעצרו בחורי ישיבות הוא יורה לפרוש מן הממשלה זה קו האדום שלו, כאשר ברור לו כי זה בכלל לא בידי ראש הממשלה, מי שדוחפים להרבות בצווים ולערוך מעצרים של בני ישיבות הם גורמי שמאל ובמיוחד היועמשי"ת שלוחצת לשלוח יותר ויותר צווי גיוס על מנת לרדוף את בני הישיבות. עד כה לא עזר לה, מפני שהרבנים דוחים בינתיים את המאבק בממשלה בנושא, זקוקים לזמן לחוקק את החוק החדש, ועד אז מה שהם עושים בינתיים הם מעצרים בנמל התעופה, וכמעט לא בדרך אחרת

ברור לשמאל כי הרבנים הורו שלא להתגייס וזה עובד, מספר החרדים המתגייסים הוא קטן מאוד ולכן הם מתמקדים באיך לשבור את הקואליציה בתקווה כי אולי זה מה שיעשה להם את העבודה. לשמאל וליועמשי"ת אין ענין בגיוס בני ישיבה, עניינם הוא אחד ויחיד הפלת הממשלה, הם מחפשים כל דרך ובינתיים זה לא הולך להם, עד אשר שמעו השבוע את אריה דרעי מזהיר כי אם יעצרו בני ישיבות הוא פורש מן הממשלה, הם רקדו ושמחו, מיד אחרי פסח זה מה שהם יעשו יעצרו בחורי ישיבות וככה אריה דרעי יעשה להם את המלאכה בקלי קלות. בכל דרך אחרת החרדים לא יפרשו מן הממשלה

אפשר להבין מדוע החרדים ירצו ללחוץ על הממשלה למהר עם חקיקת חוק הגיוס, אבל אי אפשר להבין מדוע לעשות זאת בטיפשות. כאשר אריה דרעי מכריז כי אם יעצרו בני ישיבות פורשים מן הממשלה, זה מה שהם יעשו, דרעי במילים אחרות שולח אותם לעשות כך. קשה להאמין כי אריה דרעי כל כך מטומטם, ולכן מתגנבת ההרגשה כי אולי הוא עובד עם השמאל ומתכנן עימם את המשחק, הוא יאיים שאם יעצרו בני ישיבות פורשים, היועצת תלחץ לעצור בני ישיבות, וככה יפילו את הממשלה

גם אם דרעי יטען כי לא אלו כוונותיו, הרי הוא מעודד מעצר בני ישיבות. גם אם נניח שלא יפרוש מן הממשלה כאשר יווכח כי השמאל ובמיוחד היועצת וגורמים אחרים כאלו לוחצים לעצור בחורי ישיבות, אבל אין ספק כי זה מה שהם יעשו גם אם לא יפרשו. דרעי אסור היה לו להוציא את המילים האלו מהפה. ואם ביקש לשלוח מסר לראש הממשלה ואחרים בקואליציה, עליו לדבר עימם ישירות ולא ברבים

מצד החרדים חייבים להראות לכל עוכרי ישראל ששום דבר לא יעזור להם במאבק בבני ישיבות, רק כאשר יהיה ברור כי אין להם שום דרך להפיל את הממשלה בצעדים כאלו, אפשר יהיה לעשות משהו. המאבק חייב להיות אחיד שלא יספקו את רצונות השמאל, וכי בדרך הזו לא יפילו את הממשלה. שר הביטחון מצידו לא ישלח לעצור בחורי ישיבות פרט אם החוק ייאלץ אותו, הוא מצידו מבקש למשוך זמן ומעוניין שיעבור חוק מוסכם שיעשה סוף למצב הזה

חיים שאולזון

שאלה גלויה להרב יצחק יוסף - מדוע למדת בישיבות אשכנזיות האם חסרות ישיבות ספרדיות?


שמעתי את דבריו של הרב יצחק יוסף בענין הספרדים שמתנהגים כמו אשכנזים, למדו בישיבות אשכנזיות ונוהגים כמו אשכנזים עד כדי שהם מאמינים כי התורה ניתנה לאשכנזים לא יודעים כי לספרדים היו לא פחות גדולי תורה. אני מסכים עם רוב דבריו אמת ויציב לספרדים היו הרבה גדולי עולם. אבל לא מובן מדוע הרב יצחק יוסף שואל למה הספרדים נוהרים לישיבות אשכנזיות ולא לספרדיות. האם בדק הרב יוסף את עצמו, אחיו, וחלק חשוב מאוד מרבני הספרדים כולל העסקנים המרכזיים בה, היכן הם למדו, בישיבות ספרדיות או אשכנזיות?

מעיד אני כאן, כי הרב יצחק יוסף למד בישיבות אשכנזיות יחד עם כותב שורות אלו, גם אחיו למד בישיבות אשכנזיות וכך הרבה ספרדים שהיום מכהנים בתפקידים בכירים במפלגה הספרדית וברבנות הספרדית, האם העז הרב יצחק יוסף לצאת בהתקפה קשה על חברו אריה דרעי מדוע למד בישיבת חברון האשכנזית? האם הוא יצא בהתקפה על אחיו הרב דוד שלמד בפונוביז'? איך הוא בא בטענות לאחרים כאשר הוא בעצמו יכל להוות דוגמא אם היה לומד בישיבות הספרדיות וככה היו ספרדים רואים כי בניו של הרב עובדיה לומדים בישיבות הספרדיות גם הם היו שולחים לשם. אבל המציאות הייתה שהבנים של הרבנים הכי חשובים בעולם הספרדי למדו אצל האשכנזים

וכאן אשאל את הרב יצחק יוסף שאלה שאולי קצת לא נעימה, אבל אודה לו אם היה משיב עליה. האם הרב יצחק ואחיו הרב דוד היו רבנים ראשיים אם היו לומדים בישיבה ספרדית?

מי שמנעו את טיפוח הישיבות הספרדיות היו מנהיגי הספרדים, כאשר יכלו להיאבק על פיתוח הישיבות הללו הם לא עשו זאת. במקום להקים ישיבות ספרדיות טובות הם נאבקו על האחוזים שיקבלו ספרדים בישיבות האשכנזיות, אז מה לכם כי תלינו, תטיפו מוסר לעצמכם על שלא עשיתם מה שהיה בידכם. מאז תשמ"ד היה לכם את כל הכוח להקים ישיבות ספרדיות ולא עשיתם זאת

מכיר אני את ישיבת פורת יוסף הספרדית מיום הולדתי, ישיבה זו אמורה הייתה להיות היום הישיבה הכי גדולה בארץ אם הספרדים היו מטפחים אותה. אבל העדיפו להשאיר שם כמה ראשי ישיבה חשובים שהכרתי אותם, אבל לא היה להם את הכוחות לסחוף אחריהם המוני בחורים לישיבתם, וישיבה זו נותרה עם מספר תלמידים מצומצם ביחס לישיבות האשכנזיות

אין ספק כי צריך לפתח ישיבות ספרדיות. הנה לאחרונה היה לאריה דרעי חלום לבנות ישיבה, הוא לא אמר אם מדובר בספרדית או אולי אשכנזית, ובינתיים לא שמענו שהוא מתחיל בבניית ופיתוח ישיבה חדשה. אולי כוונתו לבנות ישיבה חדשה להרב יצחק יוסף שנותר עם תוארים בלי תפקידים, טוב יעשו הספרדים אם יחזירו את עטרתה של הספרדים על ידי הקמת ישיבות ספרדיות שלא יתביישו שם ללמוד כפי שלמדו בעבר אצל הספרדים ולא יהיו קופים אשכנזים. הרבנים יוסף אוהבים ללבוש פראק והמבורג תלבושת רבנית אשכנזית ואינם מתלבשים כמו רבני הספרדים בעבר, האם הם מתביישים במלבוש הספרדי?

אם רוצים אתם להצליח בבניית היהדות הספרדית מחדש, תתנתקו מכל מה ש'אשכנזי' ובכל תחום, כל עוד תחקו את האשכנזים, תשארו המפסידים, האשכנזים ינצחו אותכם והרושם ימשיך להיות  כי התורה ניתנה לאשכנזים. רק כאשר תתפארו במקורותיכם תצליחו לבנות מחדש את מה שאתם הרסתם במו ידיכם

חיים שאולזון

ראש החטיבה היהודית בשב"כ מודה שעוצר פעילי ימין בלי ראיות - למען תזכרו עם מי אנו מתעסקים


 הקלטות מדהימות שמביאה איילה חסון:

ראש החטיבה היהודית בשב"כ מודה שעוצר פעילי ימין בלי ראיות, מטנף על הצבא שכולו מתנחלים והפך לפלנגות.

את הקלטת הזו חייבים לפרסם בכל יום ואם אי אפשר כל כמה ימים, למען יידעו עם מי אנו מתעסקים. בשב"כ יושבים מי  שאוייבים את היהודים יותר מאשר את הערבים. הסיבה מדוע שהמלחמה בעזה נמשכת כל כך הרבה זמן מפני שבראש השב"כ יושב מי שמעוניין בנצחון החמאס ובכשלון הממשלה, אין לי ספק כי המציאות שהוא ניהל את המו"מ על השבויים גרמו שלא תהיה עסקה לפני הרבה זמן. כאשר החמאס יודע כי בשב"כ יושבים מי שמעוניינים בטובתם יותר מאשר בטובת הממשלה הם לא יעשו עסקה אלא ימשכו זמן בתקוה כי אולי זה יפיל את הממשלה הנוכחית

החלפת ראש השב''כ היא התנאי לניצחון במלחמה בחמאס, כל עוד שהם שמים רגליים קשה יהיה לנצח. חייבים להחרים את כל מי שמקלקל יותר מאשר מועיל. המציאות שלקח כל כך הרבה זמן לשחרר חלק מהחטופים ועוד יותר מחמישים בשבי זו ההוכחה הכי טובה שהם לא מומחים. הסיבה לכך, מפני שממנים חברים ולא אנשי מקצוע, ישראל סובלת מן המצב הזה בכמה תחומים וזו הסיבה שישראל נראית ככה

הקלטות האלו הן הוכחה הכי טובה עם מי יש לנו עסק. ראש השב"כ ידע כל הזמן איך הם עובדים ולא מנע זאת ממילא הוא נושא באחריות למה שקורה שם, גם אם יטען שלא ידע

חיים שאולזון


הצביעות של התקשורת הישראלית


 
כך כותב יקי אדמקר: כשנשיא ארה״ב לא הזמין את נתניהו לפגישה, התקשורת הישראלית התייצבה על הקווים עם סטופר ומנתה את הימים: ״אנשי נתניהו מתחננים״. אבל כשנשיא ארה״ב מזמין את נתניהו לפגישה בבית הלבן, המנהיג היחיד בעולם שטראמפ דוחק בו להגיע לפגישה מהרגע להרגע, מה הכותרת בעיתון? ״מסעות נתניהו״

פראבדה במיטבה, וזו לא הפעם הראשונה - הם חלמו לפני הבחירות בארצות הברית כי הדמוקרטים מנצחים וחטפו את מכת חייהם כאשר טראמפ ניצח. במקום להודות שהם טעו, הם ידברו ויכתבו בנוסח של פרבדה, בתקווה כי יעברו מהר ארבעת השנים ואולי אז יסתובב הגלגל, מה שהם שוכחים כי אנחנו מתקרבים לגאולה ולא מתרחקים ממנה

חיים שאולזון

חופש העיתונות תחת מתקפה?



לא ראינו את תקשורת השמאל משתוללים כמו בכל מה שקשור בימין, כאשר הבינו כי המאבק הוא נגד הימין הם משחקים משחק בשביל לצאת ידי חובה ולא יותר מזה, לא שמענו אותם מתקוממים נגד ראשי הפרקליטות והשב"כ וכל מי שהיה קשור בכך

מדובר בסידרה נוספת של צביעות תקשורתית בישראל שכבר מזמן אינם אנשי עיתונות, הם הפכו לפעילי אג'נדות שמקדשת הכל כולל מה שהם טוענים שזה קדוש עבורם. עוצרים עיתונאים וזה לא מזיז להם. אם היה מזיז הם היו יוצאים לרחובות וכותבים נגד ראש השב"כ ואחרים שנתנו יד למעשה הזה

חיים שאולזון

"ממּצרים ועד הנה" - זה אותו ערב רב

 


מאת פישל קדוש

"ממּצרים ועד הנה" - זה אותו ערב רב

תובנות לערב פסח תשפ"ה 

אנחנו מביטים בעיניים קרועות מתדהמה בביצועי השמאל וסרבניו שבחמת זעמם מגיעים עד בגידה, ולא מבינים מה קורה פה. 

אפשר להרגע, אין חדש תחת השמש - זה אותו ערב רב, שמלווה אותנו כמו צל "ממצרים ועד הנה". 

הם אלה שעשו את העגל, הם אלה שאמרו "ניתנה ראש ונשובה מצריימה", הם אלה שעשו את ההפגנות נגד משה רבינו במדבר, הם ה"מתאוננים", והם אלה ש"מסרבים", הם אלה שמוציאים דיבתנו רעה בהאג, הם אלה שזורקים מחזורים ביום כיפור בדיזנגוף, הם אלה שנלחמים נגד בחורי הישיבה, הם אלה שעוזרים לחמאס.

כי הערב רב לא מתים הם רק מתחלפים, ו"מלווים" את עם ישראל בכל הטיול - מיציאת מצרים ועד ביאת המשיח. והגאון מוילנא אף אומר שלפני ביאת המשיח, לצד ההתעוררות לארץ ישראל תהיה התעוררות של הערב רב, שינהל את הקרב האחרון שלו.

ולמה חשוב להבין את זה, במיוחד בתקופה הזו?

כי הידיעה מה ומי עומדים בפנינו מאבזרת אותנו בכלים להתמודד איתם.

למשל לסייע לכמה יהודים תמימים שחושבים שכדאי לעבור "לצד שלהם", להבין שזה לא איזה צד פוליטי, אלא הערב רב "הישן והטוב", שמטרתו העיקרית להשמיד אותנו, "היהודים של הר סיני", וכל היתר רק תרגילים ומניפולציות כדי לבלבל כמה תמימים, רובם חבושי כיפות סרוגות, אבל תמיד יש גם כמה חרדים, איך להגיד "בעדינות", קצת טמבלים, או נקרא לזה "תמימים", שנופלים ברשת.

זה התקציר הפוליטי המדויק של כל מה שמתרחש היום. כל היתר פטפוטי סרק ובעיקר ניסיונות הטעיה.

רגעי השבוע - פרשת צו, שבת הגדול וערב חג הפסח

 

רגעי השבוע - פרשת צו, שבת הגדול וערב חג הפסח
 
הנוצרי והמוסלמי שחיפשו בדקדקנות ממה מורכבות המצות / הדרך המופלאה בין מוסקבה לדרבנט להקמת בית כנסת מהמפוארים בעולם / ע"ז והדר לבושו וישחק ליום אחרון / נטפי דמע וצער על לכתו של השמש האגדי
 
 
א. לחמא עניא 
 
הגמרא אומרת: "תניא נמי הכי, 'לחם עוני' לחם שעונין עליו דברים הרבה". ואכן דברים רבים נאמרו ועוד ייאמרו על המצה הנקראת 'לחם עוני', החל מאז יצאו בני ישראל ממצרים, דרך כל הדורות, אצל אנוסי ספרד, שבויי מחנות הכפייה של הנאצים, ושומרי הגחלת במסירות כאן ברוסיה בדור הקודם. אך כמדומני, שאמירות כאלו כפי שנאמרו לפני מספר ימים פה בבית הכנסת בעת מכירת המצות - כנראה שעדיין לא נאמרו. אמירות המשקפות את מצב יהדות רוסיה לאחר שבעים שנות קומוניזם. 
 
וכך סיפרה לי אחת מאלו שעובדת במשרדי ביהכ"נ במשמרת ערב: "בשונה מרוב הבאים שמתעניינים במחיר או מקום ותאריך ייצור המצות, הגיע מאן דהו שלקח את קופסת המצות בידו והחל לקרוא את כל הטקסטים המופיעים על גבי האריזה. מכל הצדדים. הוא בודק. קורא גם את האותיות הקטנות ומתעמק בו יותר מדי. הדבר היה נראה לי מוזר. 
 
'מה אתה מחפש לדעת?' שאלתי אותו, ולאחר כמה דקות של אי-נעימות מסוימת, הוא ענה לי, שהיות ובקרוב מגיע חג הפסחא, ועל פי חוקי הנוצרים, ארבעים יום לפני חגא זה, ישנם מאכלים שונים אותם אסור לאכול, לכן הוא רוצה לבדוק מאילו חומרים עשויות המצות...
 
'הרי הגעת לבית הכנסת של יהודים לקנות מצות' אמרתי לו בעדינות, תוך תהייה מה רצונו ומה מעשיו כאן, ואז השיב לתדהמתי, שאומנם מצד אמו הגיע לקנות מצות, כי היא יהודייה, אבל הוא משתדל ללכת בדרכי אביו, ולבקר בקביעות בכנסייה, ולכן הוא מקפיד על המאכלים בימים אלו שלפני חג הפסחא...
 
הוא לא הסתפק בתשובותיי כי המצה היא מקמח ומים בלבד, ואדרבה, כל ערבוב של דברים נוספים פוסלים את כשרותו לחג הפסח היהודי, אבל הוא מפתיע אותי שוב, ואולי אף יותר מהפעם הראשונה: 'סיכמתי עם החבר שלי, שאמור גם להגיע לכאן לרכוש מצות, ויחד נברר את האמת על המצות פה'. כששאלתיו על טיב חברו, ענה לי כמשיח לפי תומו: 'אמא שלו גם יהודייה, אבל אבא שלו מוסלמי'.. למשמע עובדה זו, כבר לא ידעתי מה להגיב ואיך לחשוב"...
 
ואם הזכרתי את ה"לחם עוני", ראיתי פנינה יפה, שכתב השנה הרב הראשי הרב לאזאר באגרת לכלל הקהילות במרחבי רוסיה, בה הוא מסביר בטוב טעם את עניין זכר יציאת מצרים והאמונה בקב"ה בכל רגע ובכל מצב. בין הדברים כותב הרב: "כל הרעיונות של אמונה זו, מגולמים בסמל הפסח - במצה. זהו "לחם העוני" - הוא נאכל במצרים כי לא היה כסף לקנות לחם אמיתי. זהו "לחם האמונה" - אנשים הלכו אחר ה' מבלי אפילו לחכות לאפיית לחם חדש. זהו "לחם הענווה" - המסמל את ההיפך מגאווה - לחם חמץ, אשר ככל שהוא נאפה, נראה כתופח. בליל הסדר, אנו "שוברים מצה" - תזכורת ברורה לכך שעלינו לחלוק עם אחרים. ולבסוף, מצה היא "לחם החירות" - זה מה שאכלו אבותינו כשיצאו ממצרים, משעבוד לגאולה.
 
 
ב. בית תפילה לכל העמים
 
בעיר דרבנט אין שדה תעופה, ואת הדרך המהירה אליה מ'מחצ'קלה' בירת 'דגיסטן' עשינו במסוק קטן, ממנה נשקפה העיר ההיסטורית, שבשנים האחרונות שינתה פניה; כבישים רבים תוקנו, בניינים מרהיבים הוקמו, ומחירי הדירות זינקו בהתאם. פערים רבים ניכר גם בין האחוזות המפוארות על שפת הים, לבין המבנים הקטנים בכפרים שבסמוך לעיר. ואז נגלתה העיר הגדולה, המתחילה בעמק בסמוך לים, ומטפסת לגובה העיר, עד לחומה עתיקת יומין שתושביה אומדים את גילה לכמה אלפי שנים. 
 
זה קרה השבוע, כאשר סולימאן קרימוב - מוסלמי יליד המקום, הזמין את הרב הראשי הרב לאזאר שליט"א, להגיע להשתתף בטקס הנחת אבן פינה לבית כנסת - מהמפוארים בעולם - שלמען הרבות שלום בעולם הוא מוזיל הון מכספו לבנות בניין זה במקביל לבית תיפלה. ולאור הקשר האישי עם הרב שליט"א, איתו התייעץ לאורך כל הדרך הלכתית ורעיונית על יוזמתו, ביקש ממנו להגיע אישית למתחם בו יוקמו המבנים ויסמלו את השלום לכל העולם, שיראו את אפשרות קיום חיים משותפים מתוך הערכה וכבוד לכל אדם באשר הוא. 
 
המסע החל עם הגעת הרב הראשי לשדה התעופה במחצ'קלה בירת דאגסטן, בטיסה של כשעתיים ממוסקבה - שנה וחצי לאחר שמאות מוסלמים פורעים ניסו לפגוע במקום בנוסעי טיסה מישראל. האורח רב המעלה התקבל בכבוד רב על ידי הנהלת השדה, שערכו לו סקירה מלאה על פעולות הביטחון ששופרו מאז המקרה שזעזע את רוסיה. כזכור, המתפרעים נענשו בעונשים כבדים מאוד על ידי ממשלת רוסיה. לבקשת הרב הראשי מנשיא רוסיה, יוענק אות גבורה לאיש הממשל שעצר בגופו את זממם של המפגעים.
 
העיר דרבנט אומנם אינה בירת דגיסטן, אך ההיסטוריה המרתקת בת אלפי שנים של העיר, הפכו אותה לאחת הערים המפורסמות ברוסיה ומוקד משיכה למאות אלפי תיירים. בעיר זו קיימת אחת הקהילות היהודיות העתיקות בעולם, והיא נמשכת עד היום, על ידי ידידי רב העיר השליח הרב עובדיה איסאקוב ובני קהילה פעילה, שחוותה לפני פחות משנה אירוע קשה עת קבוצת מחבלים קיצונים שחדרו לרוסיה, העלו באש את בית הכנסת ושרפו רח"ל תשעה ספרי תורה, וביום שבעה עשר בתמוז בקיץ שחלף, טסתי במיוחד לעיר זו, לערוך עם הרב איסאקוב את לווית וקבורת ספרי התורה. 
 
ביקור זה של הרב הראשי היווה חיזוק רב לראשי ובני הקהילה, שלאחר האירוע הגדול אירחו אותנו בבניין בית הכנסת, ולאחר תפילת מנחה וערבית, ערכו ראשי הקהילה סיור כדי לעקוב אחר שיפוץ ושיקום המבנה הגדול, המשמש יום-יום את יהודי העיר, ותקוותם לסיים לשחזר ולשפר את המקום במהרה. 
 
"ירושלים של דרבנט" - מכונה המתחם אליו הגענו עם המסוק ממחצ'קלה לדרבנט. שטח ענק, עליו יוקם בע"ה בית הכנסת. מעל בימת מפוארת, מול עשרות 'מוּפתים', ואנשי דת, נציגי הממשל וקהל של מאות רבות, קרא הרב הראשי שליט"א לקחת ממקום זה דוגמה של כבוד זה לזה, בחיים של בטחון ושלווה, מתוך אמונה בקל אחד ויחיד. 
 
רגע מיוחד היה, כאשר נקראו אישי הציבור להכניס מכתב לקפסולת ברזל שתיפתח בעוד מאה שנה בדיוק - גרסה שונה ל'מגילת יסוד' שיש נוהגים להכניס בזמן הנחת אבן הפינה. בין הדברים, כתב הגר"ב לאזאר במכתבו, כי על פי הטבע ישתנו דברים רבים במאה הבאה, אך אפיית ואכילת מצות, כפי שכל היהודים עושים בימים אלו - לא ישתנו כלל, כפי לא השתנה מאז צאתנו מארץ מצרים. 'ואני בטוח, שכל זה ייעשה כבר בירושלים בארץ הקודש, ליד בית המקדש השלישי'!
 
תורם בית הכנסת הוא גם יוזם ומקים מזרקת המולטימדיה הגדולה ביותר ברוסיה. לאחר האירוע הוא הזמין את הרב שליט"א לסיור מיוחד במתחם פארק הענק שבמרכז העיר, שבמרכזו המזרקה הייחודית. שטח המזרקה הוא 4.7 אלף מ"ר, הוא מורכב מתשע קערות דו קומתיות, המשחררות בבת אחת 2,214 סילוני מים עד לגובה 30 מטר, בשילוב מראות צבעוניות של היסטוריית העיר, שהיא מהעתיקות והיפות בעולם. המקום נהפך למוקד משיכה לאלפים רבים. 
 
ביקור מרומם זה, חתם סדרת ביקורים רבי רושם - שחלקם הגדול תיעדתי מעל במה זו - שערך בחודשי החורף הרב שליט"א, לאורכה ולרוחבה של המדינה הגדולה בעולם, על מנת לעמוד מקרוב על צרכי הקהילות, לעודד את בני הקהילות ולהשיב דבר ה' זו הלכה לרבנים שלוחי הרבי המסורים ופזורים ברחבי רוסיה. 
 
 
ג. דומה דודי לצבי
 
"...הרבי לימד אותנו להפיק לקח מכל דבר, ועלינו לקחת את גרישא כדוגמה. הוא השקיע את כל מאמציו בעבודתו, ועשה הכל באהבה גדולה. הוא חיפש דרכים לעשות, ולא תירוצים לא לעשות. באופיו הוא היה קפדן, אך יחד עם זאת אדם טוב לב ביותר, הוא אהב את כולם. גרישא היה הרוח החיה של הקהילה שלנו, וכל אחד מאיתנו צריך לקחת לתוכו חלק מרוח זו. עלינו לקבל את כל מי שבא לבית הכנסת באהבה ובלב טוב, כמו שהוא עשה זאת".
 
קולו של הרב הראשי הרב לאזאר שליט"א שוב נשנק בבכי עמוק, ורק לאחר מספר דקות בהן התקשה לדבר, המשיך את דבריו בעיניים רטובות: "שמו המלא של גרישה היה צבי-הירש, ודווקא צבי מוזכר בפסקה הראשונה של ה'שולחן ערוך': 'הוי רץ כצבי לעשות רצון אביך שבשמים'. וכפי שבעולם הזה גרישא לא ידע מנוחה והיה פעיל תמיד, כך גם בעולם הבא הוא בוודאי, ללא מנוחה, מבקש מהקדוש ברוך הוא לרחם על עמו. ויהי רצון שלזוגתו, לקרוביו ולכולנו תהיה רק שמחה"!.
 
עם שובי ביום שלישי שעבר למוסקבה מנסיעה בת כמה ימים, מיהרתי להתארגן ולנסוע לר' גרישא. עמי עוגת יום הולדת עם המספר 77, מודעה מסוגננת ומעוצבת עם ברכה בשם כלל הציבור, ואף את המתנה שלא קיבל באירוע ה'מלווה מלכה השנתית' לטובת הגמ"ח שנערך לפני כשלושה שבועות - כאשר לראשונה הוא לא השתתף באירוע זה, בה היה מקבל מתנה כהוקרה על עזרתו במשך כל השנה, ובקביעות היה מתכבד לערוך את ההגרלה על דולר הרבי בין כלל המשתתפים. 
 
הדיבור היה קשה עליו, אבל שנינותו ופיקחותו ניבטו מבין עיניו, ועם כל הקושי והצער של מצב בריאותו הוא לא ויתר על ההומור היהודי המפורסם שלו. במקביל סימן לי ממי לקחת תרומה שהוא השיג בעבור הדפסת החוברת של חודש ניסן, והסביר היכן החביא את מפתחות הארון שלו בבית הכנסת. כשעתיים ביליתי בביתו. 
 
ביום שישי שוחחנו שוב, אך הפעם כבר כמעט לא הגיב, ולבי לא בישר לי טוב. במצבים רבים ראיתיו במשך השנים הרבות שאנו - להבדיל בין חיים לחיים - מכירים, מאותו פעם שנקלע לבית הכנסת ללא גואל ומשען, לאורך השנים שאנו עובדים יחד שכם לשכם. שבת מתקרבת. גרישא שוב בבית הרפואה. בשבת זו חל יום הולדת ה-77 שלו, לתאריך זה, אליו ציפה ודיבר במשך כל השנה: "שייע, אני נהיה בן 77, בחודש ה-7, ביום ה-7 לחודש וביום ה-7 לשבוע"! - אמר לי כמה פעמים במשך השנה.  
 
וביום השבת קודש, ביום הולדתו, נפטר ר' צבי הירש גרשוי האהוב, המוכר בשמו "גרישא", אשר שימש כשמש ותיק בבית הכנסת המרכזי "מארינה רושצ'ה" שבמרכז מוסקבה, למעלה משני עשורים. היה מסור לעבודת הקודש בלב ונפש, ועמד לימין המרא דאתרא שליט"א, התחבב והתמסר על כלל אלפי המתפללים והלומדים במשך כל השנים, בהן עמד על משמרתו במסירות ועקביות.
 
עם פטירתו נעקרה אבן מיהדות מוסקבה הגדולה, בהיות ר' גרישא ז"ל מוכר לכל אדם, ועמד הכן לסייע ולענות לכל פנייה בכל שעות היממה. בייחוד היה מסור לכבוד בית ה', בסידור הספרים וניקיון המקום. גולת פעילותו הייתה הפעלת "חדר הכנסת אורחים", בו מוצאים המתפללים והלומדים שתייה קרה וחמה וכיבוד רב בכל שעה, ולשם כך גייס תרומות, והיה עומד בעצמו ומשקה את העדרים להשקות צמאי חסדך בכל זמן ובמיוחד בסיומי הצומות, בהם דאג לסעודות גדולות ובשפע רב, כשהוא עומד על גבי הסועדים ודואג למען לא יחסר המזג. 
 
 
ולתמונת השבוע שלי: רץ כצבי
 
ברגשי תוגה ויגון, נפרדנו מ'גרישא', אשר עמד על משרתו מדי יום ביומו בבית ה', ושירת נאמנה את המוני מתפללי ולומדי בית הכנסת, עד שהיה מוכר לכל, מטף ועד זקן, במסירות ובאהבה ובמאור פנים. את הדקות הפנויות היה מנצל ללימוד, ואף מסר שיעורים בעצמו לחדשים ששמעו ובאו מרחוק ומקרוב, ומצאו אצלו אוזן קשר בגשמיות ורוחניות. 
 
מסע הלוויה החל מרחבת בית הכנסת המרכזי, כאשר המרא דאתרא ורבה הראשי שליט"א, העלה על נס את התמדתו בתורה ומסירותו לעבודת הקודש. בבכי קורע לב עמד הרב ליד מיטתו של גרישא, והגעגועים נשמעו מבין המילים, לאיש אשר היה לפרק בספר דברי הימים של 'מארינה רושצ'ה', ויחד עמו בכו כל המשתתפים שהתקשו להיפרד מאיש אשר היה אבן מיסוד הבית הגדול, ועד לפני כחודש וחצי עוד הגיע למשרתו החשובה, והספיק לסדר דברים רבים גם לחג הפסח הבא. 
 
כבוד גדול עשו לו במותו של ר' גרישא ז"ל, ורבים המשיכו וליוו אותו עד לבית החיים היהודי 'ווסטריאקובסקי', שם שוב נפרד ממנו הרב שליט"א, וכן מנהל הקהילה היהודית במוסקבה הרב מרדכי ויסברג. ובשם כלל הקהילה והגבאים, ביקשתי ממנו מחילה אם חלילה לא נהגו בו במשך השנים כראוי וכנכון. 
 
הרב הראשי שליט"א הכריז, כי "חדר הכנסת אורחים", אותו ניהל השמש ז"ל מיום היווסדו ייקרא מעתה על שמו, והבטיח כי שמו וזכרו לא ימושו מבית הכנסת, ועוד פעולות רבות ייעשו בהמשך לטובת ולטובת נשמתו הגדולה והמיוחדת. 
 
לאחר סתימת הגולל, התקשיתי כמו רבים לעזוב את המקום ולהיפרד מהאיש שהתחבב כל כך על כל אחד ואחד, קיבל כל אדם בסבר פנים יפות ולעולם לא השיב ריקם את הפונים אליו, גם בשעות עמוסות או בנושאים שאינם שייכים אליו. בלבו הגדול מצא מסילות לכל אדם עם מאפייניו השונים, ובחוש ההומור שלו ידע לעודד את הזקוקים לכך ולקרב את האורחים החדשים. בשפות הרבות שידע, תקשר עם כל אחד, ותמיד היה עסוק בעשייה למען הכלל. היה איש נקי כפיים, אשר כספים רבים עברו תחתיו ולא דבק בו רבב, נאמן היה עד לפרוטה קטנה, נקי ומסודר להפליא. 
 
שולחן הסדר פסח בביתנו כבר ב"ה מוכן ומזומן, ובעת סידור הקערות למצות, דמעות מציפות את עייני בעוברי כעת על מקומו הקבוע של ר' גרישא ע"ה שהיה במשך שנים רבות משתתף בשני הסדרים בביתנו. מי ייתן לי תמורתו?! 
 
רבות יש בלבי לכתוב עליו, אבל קשה עד מאוד לבטא את המחשבות והצער בשעה זו. 
 
בהיות ור' גרישא לא השאיר אחריו זש"ק, אני מנצל האפשרות ופונה לכלל הציבור ללמוד ולהתפלל לעילוי נשמת ר' צבי הירש בן ישראל ז"ל. ובימים הקרובים אפרסם בע"ה חלוקת משניות לטובת נשמתו בין המתפללים הרבים. 
 
 
גוט שבת וחג פסח כשר ושמח!
שייע

העתיד של עם ישראל

 

העתיד של עם ישראל / בן יעקב סבו 

א. שמעתם פעם על מעגל שיח ואחדות עם אנשי מאה שערים?

הקדמה ראשונה: אני לא עושה אידיאליזציה לאף ציבור בעם ישראל. בשורות הבאות אנסה רק לתת נקודת מבט בוגרת על מנת לתכנן נכון את צעדינו בשנים הקרובות.

הקדמה שניה: גדלתי בשמאל, יש לי שיח עומק גם עם אנשים בשמאל ואני מכיר את הכאבים שלהם. פה נפגוש כאבים אחרים. גם זה מותר.

הקדמה שלישית: במאמר היום אני לא עוסק בשאלה מי צודק, ולא מה דעת הרב קוק על הדעות שאציג כרגע, אלא רק ניסיון לאבחן מצב קיים ולהבין את ההיגיון השוזר שבתוכו, על מנת לכונן שיתוף פעולה באופן בונה למען נצח ישראל, ואולי גם ללמוד משהו חדש על עצמנו, למרות השוני התרבותי, הרוחני והמעשי העצום בינינו לבינם.

מוכנים? מתחילים.

ביום חמישי בעודי על מדים, נשק ודרגות, קפצתי ללב הפגנה טעונה מאד של הפלג הירושלמי והעדה החרדית (אנשי היישוב הישן המכונים 'צ'אלמרס') נגד גיוס חרדים. מהר מאד הוקפתי במפגינים והתפתח… מעגל שיח מלא הערכה, עניין, כבוד ואהבה!
הרגשנו באופן ברור, מוחלט והדדי שאנחנו באותו הצד של נצח ישראל, מול הפרוגרס והדיפ-סטייט (הם קוראים לזה הכפירה ומנגנוני המדינה המחלנת).
על החיבור שהיה בינינו מעידים הצחוקים, הסלפי, החלפת הטלפונים והצעת הטרמפ בסוף הדיון. תחשבו על זה - הפגנה טעונה בין שני צדדים שבסופה מציעים טרמפ אחד לשני כדי לחזור הביתה.

עם ישראל זה עם קדוש.


אז על מה באמת הוויכוח? על הדרך. לשנינו היהדות מאד מאד חשובה, שנינו מבינים שהיהדות קיומית למען נצח ישראל. אנשי הפלג הירושלמי טענו בפניי שהצבא והמדינה ניסו ומנסים לעשות 'כור היתוך' ולחלן את הבאים בשעריהם, ואילו אנשי 'העדה החרדית' טענו בפניי שהקמת מדינה שמנותקת מיהדות היא כעין ניסיון חצוף כלפי הקב"ה 'לעבוד עליו' ולקדם את הגאולה בכח הזרוע כתחליף לאחריות, לרצון להתקרב אליו ולחזרה בתשובה.
שניהם הסכימו שפרקטית אין בעיה לאחוז נשק כדי להגן על עצמנו מגויים. זה היגיון פשוט. רק שלטענתם בטווח הארוך הסכנה של איבוד היהדות קשה הרבה יותר מהסכנה הפיזית.

להגיד לכם את האמת? נאלצתי להסכים עם שניהם. אמנם דרכי הפעולה שלנו שונות מאד מאד, אולם בעוד אני מנסה לשנות מבפנים הם מתריעים שזה לא יצליח, יגבה ממני ומשכמותי מחיר החשוב לשמירת היהדות של נצח ישראל, ואף יחזק את הכוחות שמגמתם הפוכה ממני (בבחינת 'אידיוטים שימושיים' בלעז).
וואלה, במקרים רבים הם צודקים. מה אתם מכירים יותר, דתיים שהתכופפו עם השנים ונהיו משרתי המערכת המרדנית, או דתיים אמיצים וגאים שהעמידו את היהדות על ראש שמחתם על אף המחיר ששילמו?
כתשובתי לשאלתם מי הרב שלי ומאיזה בית מדרש אני, הם הזדקפו בכבוד גדול. "האמת שהם באמת רציניים. חבל שטועים ומחזקים את המדינה המחלנת", קבעו פה אחד ביראת כבוד וצער.

אז אחרי שעצבנתי את הקוראים, הרי מה לקצין קרבי שזכה להילחם במלחמות ישראל ולאנשי העדה החרדית והפלג, ננסה לרדת לעומק הרעיון החרדי. אולי זה ילמד אותנו משהו חדש על הנושאים הכי בוערים בעם ישראל.


ב. שליש מעתיד עם ישראל

יותר משליש מתלמידי כיתות א' היהודים בישראל הינם בני הציבור החרדי.
צמיחת הציבור החרדי הוא אחד מהפלאים הגדולים של דורנו.
פלא של נס ופלא של ניצחון הרוח וקידוש החיים, כי להביא לעולם ריבוי חיים משמע לקדש את החיים. העתיד שייך למי שמחליט, על אף כל האתגרים, להרבות חיים בעולם. להאמין בעתיד.
זה לא כמו שהשמאל חושב, 'פרצה מעצבנת של השתלטות על הדמוקרטיה בעזרת הדמוגרפיה', אלא ניצחון רוחני אמיתי של קהילה ורעיון.

דמיינו איפה היינו היום בלי הצמיחה הפלאית הזאת, ולו מבחינה דמוגרפית בלבד, מול אויבינו הערבים מבית ומחוץ. דמיינו את המאזן שהיה בכנסת.
הבנות אלו מחדדות לנו את חשיבות הבנת האופי החרדי. רק כך נוכל לייצר היכרות וכבוד עם אותם מאחינו הנראים כפינגווינים בעיני רבים מאיתנו.


ג. איך מבינים תופעה?

כל תופעה בעולם מתבררת לעומק אך ורק מתוך עיון בהתפתחות ההיסטורית-רעיונית של אותה תופעה.
לדוגמה, אם נגדיר את עם ישראל כ"עם השוכן בעיקר במדינת ישראל ומונה כ-15 מיליון בני אדם ברחבי העולם", ודאי שנחטא בהשטחה קשה בהבנת מי הוא באמת עם ישראל, ושום דבר ממה שקורה פה לא יראה לנו הגיוני.
קל וחומר להבנת אמונת ישראל.
את מינימום הבירור צריך להתחיל לפחות עם התנ"ך וספר 'הכוזרי', להבנת עמוד השדרה ההיסטורי-זהותי שלנו.


ד. ההיסטוריה של החרדיות

את ההיסטוריה החרדית צריך להתחיל לכל המאוחר מעת פריצת הנאורות והמודרנה.
הנאורות והמודרנה אמרו דבר פשוט - 'בואו נזרוק את הניסיון והמסורות שלנו, נמחק את כל מה שתפסנו עד היום כהבדל בין אמת לשקר, בין טוב לרע, ונחליט עליהם מחדש. איך נחליט? ניצור רעיונות בתוך מוחנו בניתוק מהעולם'.
העולם המערבי נסחף אחר רעיונות אלו כסופה דוהרת. שמות כגון דקארט, וולטר, רוסו, קאנט ושפינוזה, מהוגי השמאל והפרוגרס העולמי, החלו להינשא בפי ההגמוניות האינטלגנטיות.
בפן המדעי והמתמטי, לגישת הנאורות היו יתרונות. אך מה בדבר שאר מאפייני החיים? האם באופן מתמטי אנו בוחנים שאלות של מוסר, אמת, משמעות, זהות ואמונה?

העולם היהודי במערב עד אותו זמן היה מגוון רוחנית באופן טבעי, היו יותר מחוברים ופחות, יותר למדניים ופחות, בגבולות הגזרה שבין טוביה החולב לבין הגאון מוילנה.
אך אז לראשונה החלו לצוץ 'אידיאולוגים'. יהודים שתפיסתם הופכית ולוחמנית לאמונה היהדות באופן רדיקלי ונמרץ.
רפורמיות, החלנה, רומנטיציזם, קומוניזם, אמנסיפציה, רעיון הלאומיות המודרנית-מחולנת ועוד.
המערב הפך לקלחת כריזמטית וסוחפת של אידיאולוגיות מומצאות, והעולם היהודי חש בסכנת כרסום ואיבוד.

בנקודת זמן זו בא החתם סופר, שזיהה: כאשר האמת והשקר והטוב והרע מוגדרים מחדש בניתוק מהעולם, מהניסיון ומהמסורות, אזיי סוף מגדל הבבל ה'מפתה' הזה לקרוס בקול רעש גדול.
גם אם לא במינוחים אלו, כבר אז אנשים חכמים הבינו שכאשר מתנתקים מהניסיון והמסורת, בקצה הדרך המודרנה בהכרח תהפוך לפוסט-מודרנה. והנאורות לנעורות (WOKE).
קם החתם סופר והתווה צו שעה - 'חדש אסור מן התורה', ובעצם קרא לעם ישראל להיכנס לתיבת נח רעיונית, לצמצם את החיים ולעבור למגננה אל מול עולם מתפרק ממוסר ומזהויות, עד תעבור הסופה.
את המגננה הרעיונית השלים הרש"ר הירש כאשר קרא למגננה חברתית-קהילתית, ולהפרדת קהילות כדי לא להיות מושפעים.

שנים אחר כך התווה 'החזון איש' את היחס החרדי למדינת ישראל - פרגמטי, מגננתי, ובעיקר גאה ובלי רגשות נחיתות, למרות החולשה המספרית, והבין שלמען הצלת מסירת מורשת התורה, הוא חייב לעת עתה להקים חברה של מחוייבים לדבר.
נשלים את התמונה עם הרב שך שבתקופתו החל לארגן כח פוליטי משמעותי של היהדות האשכנזית, ואף של הספרדית על ידי הקמתו את ש"ס, ולראשונה יצא מהאופוזיציה הלעומתית ונכנס לקואליציה בממשלת בגין.
ראוי לציין שבגולה הספרדית לא התפתחה שום חרדיות, מהסיבה הפשוטה - לא היתה שם נאורות מערבית. כאשר הגיעו הספרדים לארץ ופגשוה לראשונה, הלכו אל אחיהם הליטאים ולמדו מנסיונם את דרכי ההתגוננות במרחב המודרני-פוסטמודרני מערבי.

הדבר החשוב ביותר להבין על הדנ"א החרדי זה שהוא מבוסס על מגננה, צמצום החיים כצו שעה, צמצום רעיוני וצמצום קהילתי-סוציולוגי, על מנת להיכנס לתיבת נח ולשמור על היהדות למען עם ישראל, בדאגה על מאות שנים קדימה.


ה. החרדיות והציונות המחולנת - זה כנגד זה עשה אלקים

נמשיך בטור הבא בו ננסה לחדד עוד מאפיינים חשובים לענייננו של החרדיות, ואסביר למה לדעתי המשבר הנוכחי הוא רק הקדמה לקומה הבאה שלנו.

המחתרת היהודית שלא הייתה ולא נבראה


 למי שזוכר את סגן אורן אדרי וההמצאה על מחתרת יהודית שלא הייתה ולא נבראה. אורן אדרי יצא זכאי...

שנת 94

פסח - לפרוץ את מחסום הגלות


פסח - לפרוץ את מחסום הגלות

הרב יעקב גלויברמן

חג הפסח המסמל את תחילת עונת האביב, טומן בחובו מטבע הדברים ברוח העונה, פריחה, הזדמנות להתחדשות ולהתרעננות וחישוב מסלול מחדש.

זה מה שעם ישראל עשה במצרים לפני 3300 שנה - חישב מסלול מחדש. לכאורה, המסלול של העם היהודי היה נראה ידוע מראש, חתום וגמור. אף אחד לא האמין שקבוצה של עבדים תצא לחירות תחת השעבוד המצרי הקשה. למען האמת, אפילו הם לא האמינו בכך, ולשם כך משה רבנו היה צריך ללהטט במופתים ששברו את איתני הטבע בכדי להוכיח להם שהוא נשלח על ידי הא-ל להוציא אותם מעבדות לחירות, עד שעם ישראל הגיע לשפת ים סוף כשהמצריים דולקים אחרים. רק אחרי נס קריעת ים סוף שהתרחש ביום השביעי של חג הפסח, כתוב בתורה: "ויאמינו ישראל בה' ובמשה עבדו".

אם אנחנו מתבוננים בסיפור יציאת מצרים, אנו מגלים מצד אחד בתחילת הגלות צער, סבל וקושי, אך לבסוף, כשמסע הסבל של העם היהודי מגיע לקיצו, אנו מוצאים שם אמונה יוקדת, התלהבות ותקווה גדולה.

חכמי ישראל מציינים שאכן קדם תהליך מתמשך ליציאת מצרים. החל מעשרת המכות ועוד שלל אירועים שהיוו אבן דרך במסע הארוך של עמנו מעבדות לחירות. אך מאידך, כאשר אלוקים החליט שהסתיימה תקופת העבדות של בני ישראל, ושהם בני חורין שהולכים לקבל את התורה למרגלות הר סיני בשנה הבאה מיציאת מצרים, לא היה אף אחד שיכל לעצור את התהליך הזה. הגאולה התרחשה בלילה אחד. ממש מעכשיו לעכשיו. התורה מתארת שבליל פסח הראשון ההוא במצרים, החל אלוקים להכות את המצרים במכת בכורות, כפי שכתוב בפרשת בא בחומש שמות: "ויהי בחצי הלילה וה' הכה כל בכור בארץ מצרים". עם ישראל קיבל הוראות מדויקות ממשה המנהיג, כיצד להיערך ליציאה ממצרים. לאכול סעודה בחיפזון, כשהלחם שהם אפו טרם מספיק להחמיץ. לזכר כל זאת אנו מציינים מידי שנה בכל מקום ונקודה בעולם את ליל הסדר, עם מצות, סימנים והגדה המגוללת את סיפור יציאת מצרים, זכר ליציאת מצרים ההיא, המקורית, לפני 3300 שנה.

במסורת ישראל ישנן 'שש זכירות' שכל יהודי חייב לזכור כל ימי חייו. אחד מהם הוא לזכור את יציאת מצרים. מדוע כה חשוב לזכור את יציאת מצרים ולא אירועים אחרים משמעותיים בתולדות עמנו? חז"ל מדגישים שיציאת מצרים היא לא אירוע מכונן שהתרחש היסטורית פעם אחת ולא עוד. אלא מדובר באירוע שמתרחש מידי יום בחייו של כל יהודי. העבדות לא חייבת להיות כמובן עבדות קלאסית של עבדות בפרך וגב שבור. כל דבר המכביד על הנשמה שלנו ומשעבד אותנו לחומר ולצורה הופך אותנו לעבדים. אין צורך להסביר שגם כיום ישנה עבדות מודרנית. כמו התמכרויות ושלל הרגלים רעים שמאפילים על האור הגדול שמצוי בתוכנו. כל אחד נאבק ומתמודד עם משהו. אך מאידך בסתר ליבו של כל אדם חבוי רגע אחד של גאולה פרטית שהוא נכסף ומשתוקק אליו. בין אם זה בזוגיות, בבריאות, בעסקים, בחינוך הילדים ובעוד תחומים שמרכיבים את חיינו. אנחנו צריכים לדעת, בעיקר היום, לדעת לתעל את השאיפות וההשקעות שלנו למקומות הנכונים.

בני אנוש רבים תיארו רגע של הארה או היחלצות ממצב שלילי מסוים, או לחלופין גמילה מהרגל רע כרגע של גאולה. זו משמעות המילה – פסח. לדלג ולקפוץ. לפסוח על המצב הנוכחי ולהתקדם לשלב ולמצב הבא.

אנו נמצאים בימים קשים בהם חיילנו מחרפים את נפשם למען התקומה של העם שלנו במולדתו ובערש תרבותו. לצערנו ישנם עדיין עשרות חטופים בשבי. התפילה של כולנו היא, שנזכה השנה להיות בני חורין באמת, כשהם חוזרים אלינו ויוצאים לחירות אל חיק משפחתם, ממש כמו אז ביציאת מצרים ברגע אחד של גאולה.

מה ביקש הגר"מ גריינימן מהחזון איש?


 קולדצקי: מרן הגר"מ גריינימן מספר מה ענה לו החזון איש כאשר ביקש ממנו רשות להסב בפניו בליל הסדר, עבור עצמו ובשליחות מרן הגר"ח קנייבסקי והסטייפלער

החזון איש דחה אותו ואל קיבל את בקשתו

שולחן ליל הסדר הגדול בעולם שיערוך מחר בערב האדמו"ר מבעלזא


מתכוננים בבעלזא - שולחן ליל הסדר הגדול בעולם שיערוך מחר בערב האדמו"ר מבעלזא לאלפי בחורי ישיבות בעלזא כבר מוכן ב'גרויסע שטיב'. הטיש בליל בשבת ייערך באולם נחלת יהודה (צילום: אנשיל בעק)

2 משפחות מפלטבוש שהיו בדרכם למקסיקו ניצלו - המטוס הפרטי נפל בדרך והמשפחות ניצלו


 DEVELOPING - HUGE MIRACLE: Two jewish families from Flatbush's Syrian community survived a plane crash unharmed while landing in Cabo San Lucas, Mexico, for a Passover vacation. The incident, dubbed a "miracle in Mexico,"

הכנות אחרונות לליל הסדר בלב רפיח


 הכנות אחרונות לליל הסדר בלב רפיח. רבה של אוגדת עזה הרב יעקב יברוב בסיור והנחיות אחרונות בלב רפיח (יצחק פלדמן).

ידידיה מאיר בפטריוטים על מכתב הטייסים


 ידידיה מאיר בפטריוטים על מכתב הטייסים: "הם אומרים שהם מסרבים כדי להציל את החטופים - לא מאמין להם, מי שדואג לחטופים לא משחק בסרבנות"

יצחק גולדקנופף עלה להתייעצות אצל רשכבה״ג רבינו מרן גאון ישראל הגר״ד לנדו שליט״א


 שר השיכון יצחק גולדקנופף עלה להתייעצות אצל רשכבה״ג רבינו מרן גאון ישראל הגר״ד לנדו שליט״א

לאור הנר:כ"ק האדמו"ר רבי יאשיהו יוסף פינטו שליט"א בודק את חמץ במעונו במנהטן


 לאור הנר:כ"ק האדמו"ר רבי יאשיהו יוסף פינטו שליט"א בודק את חמץ במעונו במנהטן

בערב המיוחד של ליל אור לי"ג בניסן, כ"ק האדמו"ר פינטו שליט"א בסדר בדיקת חמץ במעונו שבניו יורק. האדמו"ר פינטו בבדיקת החמץ בקפידה ובדייקנות, תוך שהוא בודק את החמץ בחורין ובסדקין, ומוודא כי לא נותר חמץ בכל מקום.

במהלך הבדיקה, נוכחו לצידו בניו הצדיקים הרה"צ רבי יואל משה רפאל פינטו שליט"א ,רבי מאיר אליהו פינטו שליט"א, שהיו שותפים במעמד הקדוש והמרגש.

בסיום הבדיקה, כ"ק האדמו"ר פינטו אמר את סדר 'כל חמירא' בנוסח המיוחד, תוך ביטול מוחלט של כל חמץ שנשכח.

חדשות בזמן אמת,  

בן ציון עטיה

יארצייט כ"ק האדמו"ר האמרי חיים מויזניץ זצוק"ל





 יארצייט כ"ק האדמו"ר האמרי חיים מויזניץ זצוק"ל 

בראשות נכדו כ"ק הרה"צ חיים מאיר הגר שליט"א 

אב"ד ויזניץ

הרב יעקב גלויברמן סיים סנהדרין והחחיל מכות


 במסגרת דף היומי בתלמוד. סיימתי את מסכת 'סנהדרין', והתחלתי בלימוד מסכת 'מכות'