דפים

יום רביעי, 12 בפברואר 2025

"היום בתניא" י"ד שבט

 

"היום בתניא" י"ד שבט
תניא "ליקוטי אמרים"
תחילת פרק כ"ד
שנה פשוטה

ההשלכות של העבירות:
לחטא של היהודי, השלכות רבות ומגוונות. ובמרכז פרק כד, נלמד אודות בעיית  העבירה מבחינה ערכית.
ובפרטיות יותר, על  השפעת העבירה לרעה,  על נפשו הבהמית  היהודי - הבאה לידי ביטוי בראש ובראשונה, בפירוד "מיחודו ואחדותו יתברך".
...
"וזה לעומת זה":
בעוד שרמ"ח מצוות העשה מהווים צוותא והתחברות, אשר על ידם מתיחדים עם הרצון העליון בתכלית היחוד (כמבואר בפרק הקודם). הרי שלעומתם, שס"ה מצוות לא תעשה, פועלים בשעת העבירה את הפירוד מיחודו ואחדותו יתברך.
פירוד זה מורגש בכמה מישורים:
א. בחיות של הדבר הגשמי שבו נעשית העבירה.
ב. ב"מחשבה דיבור ומעשה" של הנפש הבהמית, וכן בכחותיה העצמיים (שהם שכלה ומידותיה).
ויש לצין: כי נכון שגם מצד עצמם "גורמים" אלו הם מבחינת נוגה (שיש בהם העלם על אלוקות עם בריאתם). אבל בעקבות פעולת החטא שהאדם עושה נגד הרצון העליון, נפעל בהם פירוד עצום מהקב"ה, כפירוד הקים בקליפת העבודה זרה (ועוד חמור מזה).
...
החוטא גרוע מהקליפה הרוחנית הנקראת "עבודה זרה" - שכן:
א. קליפה זו "אינה מלובשת בגוף חומרי" (שהנמשך אחר גשמיותו וחומריותו, יוצר מסך המבדיל בינו לאלוקות).
ב. קליפה זו "יודעת את ריבונה" (שהוא יתברך חיותה וקיומה)  "ואינה מורדת בו" - ואם בכל זאת היא פועלת "במשלחת מלאכים רעים", הרי שזה רק "בשליחותו של מקום".
כך שאת האדם החוטא, שבהתנהגותו השלילית הוא מורד בהקב"ה, יש לראות כאחד שהוא גרוע ממנה (מהקליפה הזו "הנקראת עבודה זרה").
חבר  נכבד:
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב יקותיאל גרין  ע"ה מחבר באור התניא משכיל לאיתן  ועשרות ספרי חסידות לעם הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. 
🕯️ לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.