דפים

יום חמישי, 9 בינואר 2025

חמגשית אחת וסביבה חילולי שבת רבים מאחורי הגב של מערכת הכשרות


 חמגשית אחת וסביבה חילולי שבת רבים מאחורי הגב של מערכת הכשרות. 

רעש והמולה בלתי שגרתיים מקדמים את פני בבוקרו של יום ראשון בשעותיו המוקדמות, בכניסתי למסעדת היוקרה בה הנני אחראי על מערכת הכשרות,
מספר מומחה הכשרות הנודע הרב יוחנן רייכמן,

משטח קרטונים של בשרים משובחים
מונחים ליד הכניסה המיוחדת לספקים,
נתחי אסאדו ואצבעות אנטריקוט, נקניקיות ארוזות בוואקום וגושי פסטרמה מגוונות, 
משטח נוסף של ירקות וירק עלים, פירות עסיסיים ואקזוטיים חוסמים את הכניסה.

על השולחנות נערמות חמגשיות פתוחות מוכנות למילוי ובצידם המכסים המתאימים,
על כל מכסה מודבקת לה המדבקה המיועדת, בשרי, צמחוני, דגים, ועוד.
וכמובן המדבקה עם הלוגו של המסעדה היוקרתית כאשר מתנוססת לה לתפארת חותמת הכשרות המהודרת,

מה זה ועל מה זה שאלתי מיד, 
אל תשאל ענה בעל הבית בקוצר רוח
נכנסה הזמנה ענקית לאתר שלנו מחברת prdw באיזור המרכז, הם נערכים לאירוע ענק לרגל בואו לארץ של נשיא התאגיד החדש מארה״ב, והשקת פיתוח חדשני בתחום החלל והלווין,

לא הבנתי אמרתי,
מתי נכנסה ההזמנה? ומה פשר משטחי הבשר ומשטחי הפירות והירקות העמוסים בפתח הכניסה בשעה כה מוקדמת? מתי הזמנת את כל זה?

תקשיב אין לי זמן עכשיו אומר לי בעל הבית אבל אסביר לכבודו על רגל אחת,
בשבת בבוקר שמעתי את הצלצול הזה המודיע על הזמנה נכנסת באתר שלנו,
וואו! צעקתי בלי כוונה, 450 מנות אישיות, מנה עיקרית ושתי תוספות מכל הסוגים, בשרי, דג, פרווה, צמחוני, טבעוני ועוד. למחר יום ראשון ב11:30 בבוקר,
ובהערות הוסיפו כדלהלן: אנחנו מזמינים את האירוע דרככם היות ובחברה מועסקים כ 100 עובדים/ות חרדים/יות המקפידים על כשרות מהדרין, ולפי התעודה שפורסמה באתר שלכם אתם עונים על הדרישה,

הערתי את המזכירה מספר בעל הבית בקושי נשמתי, חייבים להזמין סחורה למחר בבוקר מוקדם אין לנו כמות סחורה כזאת במלאי, ולא מפספסים הזמנה כזאת, אירוע כזה, תבדקי בבקשה באתרים של הספקים הקבועים תנסי לתפוס את הסוכנים טלפונית, ביקשתי למרות העיתוי החריג, - שבת, אחסוך לך את המתחים שעברנו אבל ב״ה הכל בא על מקומו בשלום, כל הסחורה כאן,
לא בזבזתי זמן ומיד הדפסתי את המדבקות המיוחדות במדפסת אצלי בבית ויוצאים לדרך, עוד פרויקט. שיהיה בהצלחה אמן הוסיף.
טוב כבוד הרב חתר בעל הבית לסיום השיחה בבקשה רק תראה שיש מספיק קטניות מבוררות ותן לנו לעבוד עכשיו בשקט תודה כבוד המשגיח תודה,

ואני עומד ומשתהה,
כשר למהדרין? כן? אני חתום על כל חמגשית שהתכולה כשרה למהדרין כאשר היא הוזמנה על ידי החברה בשבת, ושילמו עליה בשבת, כל הסחורה הוזמנה על ידי המסעדה בשבת,
האם ניתן להגדיר אותה כשרה למהדרין?

האם מותר לעובדי החברה החרדים לאכול ארוחה זו?
סליחה האם מותר לי כמפקח כשרות לאשר ליהודים שומרי תורה ומצוות מקפידים קלה כבחמורה ליהנות ממעשה שבת?

רגע, האם יש פיקוח של ועדות הכשרות השונות כולל הרבנות על אתרי האינטרנט של בתי אוכל? מסעדות? קייטרינג? בתי מלון? ועוד.
מי עוקב אחרי כל ספק מזון אם האתר שלו סגור בשבת? אם אינו מבצע הזמנות מהבית בשבת?
נכון המסעדה סגורה בשבת, אבל לא חייבים שהמסעדה תהיה פתוחה כדי לעשות את כל זה,

ומי אומר שאסור באמת? ושצריך פיקוח על כך?

לא עצרתי את ההכנות לאירוע אך ‎רצתי מיד לברר את הנושא האם יש כאן איסור הנאה ממעשה שבת וכיצד יש לטפל בבעיה זו כעת וגם בעתיד.

והתחילו לצוץ במוחי מקרים דומים
ומה עם מכונות למכירת משקאות, סיגריות, כספומטים ועוד,

ולפי מה קובעים ששבת היום, לפי מיקומו של בעל הבית כלומר אם הוא בארצות הברית חייב להמתין למוצש במקום הימצאו או לפי מוצש במיקום העסק? וכן להיפך אם העסק בארצות הברית ובעל העסק כעת בישראל האם חייבים שם להשבית את האתר בזמן שבת לפי שעון ישראל או לפי שעון ארה״ב?

ובעיוני אני רואה שרבים לא דשו בה, וחסר הוראות ברורות למשגיחים בשטח כיצד לנהוג בסוגיא זו.

ומה שעלה בידי ארשום בקצירת האומר‎
‏‎הכלל הוא המבשל בשבת במזיד, אסור לו לעולם, ולאחרים מותר למוצאי שבת, מיד. ובשוגג, אסור בו ביום גם לאחרים, ולערב מותר גם לו מיד. ובמשנה ברורה כתוב. ומכל מקום מותר לו ליהנות מדמיה של המלאכה. כי האיסור ליהנות מחילול שבת הוא רק בהנאה מהמוצר עצמו [חפץ, מאכל] שבו נעשה מעשה של חילול שבת, ולא בהנאה המתקבלת משווי המלאכה שנעשתה בשבת.
‏‎ולכן בפתיחת אתר בשבת, גם אם יש לבעלים הנאה [תשלום] בתמורה לחילול שבת [בהנחה שנגרם חילול שבת בהפעלת האתר] – הרי זו הנאה מדמי מעשה שבת, ולא הנאה מדבר שנעשה בו חילול שבת, ואין בכך כל איסור.
‏‎אלא שכל זה נכון רק אם הבעלים לא עשה איסור בהשארת האתר פתוח, מכיון שאם השארת האתר פתוח כרוכה באיסור, אסור ליהנות גם מהשווי הכספי של מלאכה זו.
בספר קדושת השבת הביא המחבר, משא ומתן שקיים בנדון עם הגרי"ש אלישיב, אשר סבור שאם נתקבלו הזמנות באתר בשבת, אסור לקרוא אותם לעולם. ולפנינו הדברים:
‏‎שאלנו את הגרי"ש אלישיב, לגבי מקרה שבעל האתר אינו מוכן לסגור את האתר שלו בשבת, האם בדיעבד רשאי הוא במוצש"ק להכנס לאתר שלו ולראות את ההודעות שהשאירו עבורו באתר, או בקשות להזמנות מסחריות. וענה הגריש"א, שאין להסתכל באתר לאחר השבת, כי זה נקרא מעשה שבת. ושאלנו, עד מתי אסור, אם שולח ההודעה שמזמין את הסחורה הינו יהודי, האם זה אסור עולמית. וענה הגריש"א באופן החלטי: כן. ושאלנו, המותר יהיה לקרוא במוצ"ש את ההודעות אם שולח ההודעות הינו גוי. וענה הגריש"א, שבדרך כלל אומרים שמותר הדבר בכדי שיעשה במוצאי שבת, אך פה לא שייך בכדי שיעשו. ושאלנו מדוע, הרי לוקח כמה דקות לשלוח הודעה או הזמנה באתר. וחזר הגריש"א ואמר, שגם אם שולח ההודעה או ההזמנה הינו גוי זה אסור לגמרי ולא שייך להתיר בכדי שיעשו. ושלא שייך פה לומר בכדי שיעשו, כי זה כבר נעשה, ואי אפשר להחזיר את פעולת ההזמנה. אם היה אפשר לקשור את שולח ההודעה או ההזמנה בשלשלאות של ברזל שישאר עד מוצ"ש ואז יזמין שוב, אז אומרים בכדי שיעשו. וזה אומרים במי שבישל בשבת, ששייך שיבשל שוב במוצ"ש במקום מה שעשה בשבת, אך פה הקונה ופעולת ההזמנה כבר הלכו, ולא שייך לומר בכדי שיעשו. וכשראה הגריש"א שעדיין לא הבנו כל כך את הטעם לאסור עולמית, הוסיף והסביר שזה כמו בחתונה שצילמו את המאורע ואי אפשר להחזיר אחר כך את המאורע שוב ולצלם הכל מחדש.
וכך כתב בשו"ת שבט הלוי 
ברור דכל העסק הזה הוא עסק של איסור, ויש בזה חילול שבת מדרבנן, וכן לענין שאר המצאות של היום שאפשר להפעיל כידוע בתי חרושת שלמים שעובדים מעצמם כאשר עיני ראו, ועושים שבת כחול, אשר אין לך זלזול שבת מדרבנן גדול מזה. ואם נמצא במקצת אחרונים צדדי היתר לזה וכיוצא בזה, אין דעתי העני'ה נוחה בדבריהם לפתוח חנות בשבת ויו"ט כחול אם עובד מעצמו, ובמקרה דידן נקרא חנות פתוחה לקנות ולמכור.
ואפילו יהיו הלקוחות רק גוים אסור מן הדין כאמור.

וכך גם מסקנתו של רבי יחזקאל ראטה, אב"ד קארלסבורג: לכן אין אני מזדקק להתיר כלל וכלל.

ובקובץ הזכרון ויען שמואל כותב הרב הראשי לישראל, הרב יונה מצגר כך, וכבר הורו שאר רבני קשישאי בארץ ישראל ומהם מרן הגאון הרי"ש אלישיב שליט"א והגאון הר"ח קנייבסקי שליט"א, לאסור הפעלת אתר אינטרנט בערב שבת באופן שיפעל מעצמו, ואין לנו להתיר במקום גדולים. לכן להלכה: אין להפעיל אתר למסחר אלקטרוני מערב שבת באופן שיאפשר ביצוע פעולות קניה ומכירה בשבת".

וכך כותב למסקנא בספר קדושת השבת: לדעת רוב ככל גדולי דורינו, על בעלי האתרים באינטרנט לסגור את אתריהם לפני כניסת השבת, כך שמחלל שבת לא יוכל להיכנס לאתרים אלה בשבת. וזמן השבת לעניינים אלה הוא זמן השבת במקום שבו נמצא בעל האתר לכן אם הוא בארצות הברית אסור לו ליהנות מהזמנות אשר נכנסות לאתר  כאשר אצלו עדיין שבת למרות שבמיקום המסעדה כבר חול. וכן להיפך.

אשמח לדעת מה ההתיחסות של רבני מערכת הכשרות בארץ ובעולם בנידון.

https://raichmankm.com/

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.