דפים

יום חמישי, 2 בינואר 2025

"היום בתניא" ב' טבת


 "היום בתניא"  ב' טבת
תניא "ליקוטי אמרים"
תחילת פרק ו'
שנה פשוטה

"זה לעומת זה עשה אלקים":
כאמור לעייל, ליהודי שתי נפשות, אלוקית ובהמית.
וכאן מבהיר התניא, שבמקביל לכוחות הנפש האלוקית ולבושיה. כך גם בנפש הבהמית, ישנן עשר כוחות המתפצלים לשכל ולמידות, וכן כלולים בה שלשה "לבושים" ("מחשבה דיבור ומעשה" המפעילים את כוחותיה, את השכל ואת המידות).
והנה, בעוד כוחות הנפש האלוקית הן "ספירות קדושות". כוחות הנפש הבהמית מוגדרים כ"כתרין דמסאבותא" (כוחות טמאים ומסואבים).
 וכן יש לראות את שלושת לבושיה  כשהם מפעילים את כוחותיה בענייני העולם  שהם "הבל ורעות רוח", כ"לבושי מסאבו" (לבושים טמאים).
וכמבואר בחסידות: "זה לעומת זה עשה אלוקים", כדי שהתנהגות האדם תהיה מתוך בחירה חופשית, ויהיה מקום לשכר ועונש עבור עבודתו.
...
הבריאה מתחלקת לשניים:
הבריאה כולה מתחלקת לשני צדדים, "צד הקדושה" וה"סטרא אחרא" (צד אחר, שאינו צד הקדושה).
ב"סטרא אחרא" כלולים, כל המעשים הנעשים תחת השמש שהם הבל ורעות רוח, וכל הדיבורים והמחשבות אשר לא לה' המה.
ואילו צד הקדושה, מתייחס אל המקום שבו ישנה השראה והמשכה מקדושתו של הקב"ה.
ונציין, שאין מצב בינים - או שהדבר נמצא בקדושה, או שהוא ב"סטרא אחרא".
...
הביטול לה' ככלי להשראת השכינה:
אין הקב"ה שורה אלא על דבר שבטל אליו. בין אם יש בו ביטול בפועל, כביטולם של המלאכים העליונים. ובין אם המדובר ביהודי כזה, שהביטול הטבעי שלו לה' נמצא בו רק ב"כח" ובהעלם.
ולכן אמרו רז"ל:
א. "שאפילו אחד שיושב ועוסק בתורה שכינה עימו" (שהרי גילה את ביטולו לה' בפועל).
ב. שעל כל עשרה מישראל שורה השכינה לעולם (גם כאשר אינם עוסקים בתורה או בדבר אחר שבקדושה) - שכן, אצל ישראל, גם במצב כזה, הביטול לה' נמצא בהם "בכח" (המהווה גם הוא "כלי" להשראת השכינה).
ראה המבואר בהרחבה, בבאור התניא "משכיל לאיתן על פרק ו' 225-230 ובספר "תניא לעיון" 211-217.
...
חבר  נכבד:
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב יקותיאל גרין  ע"ה מחבר באור התניא משכיל לאיתן  ועשרות ספרי חסידות לעם הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. 

🕯️ לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.