"היום בתניא" יום ב' י"ז חשון
"אגרת הקדש"
המשך פרק כ"ח (עמוד קמ"ח)
שנה מעוברת
⛳
צדיק עליון:
נקדים, שבצדיקים כמה מדרגות, והצדיק אודותיו מדובר באגרת כ"ח מוגדר כ"צדיק עליון" - שאת עיקר עבודתו הוא רואה (לא בשאיפה להתעלות ולהיכלל במקורו, אלא) בהמשכת האור מלמעלה למטה לעולמות "בריאה יצירה ועשיה".
הצדיק העליון, עבודת ה' שלו בקריאת שמע ובתלמוד תורה, היא מתוך אהבה המשולבת במסירות נפש לה' - עבודה שבה הוא פועל התעוררות ויחוד הספירות העליונות המתוארות כ"אב ואם" (חכמה ובינה), עבודה שבעקבותיה נמשך אור גבוה מאוד "ממזל השמיני, שהוא תיקון נוצר חסד".
במשך חייו, כל עוד הנשמה נמצאת בגוף, נמשך אור נעלה זה ונאגר ב"אב ואם" שבאצילות. ועם פטירתו, כשהצדיק נפרד ממגבלות הגוף, הוא נמשך לנשמתו ובמקביל (בזכותו) לעולם כולו.
...
הכפרה שעם מיתת הצדיק:
האור הגדול המתגלה בעת הפטירה מהמזל "נוצר חסד" (שהוא כמובא בקבלה, מבחינת מוחא סתימאה דאריך אנפין מקור הבירורים). הוא גילוי ה"פועל ישועות בקרב הארץ לכפר על עוון הדור" כולל ה"זדונות שהן משלשת הקליפות הטמאות שלמטה מנוגה".
לעומת זה, הקרבנות שעל גבי המזבח, הם הרי אינם מכפרים אלא על השגגות (הנובעות מהתגברות הנפש הבהמית). וזאת עם גילוי אור נמוך יותר מהנ"ל (אור שהוא רק מבחינת "זעיר אנפין").
והנה, כמבואר לעיל, גם מה שהפרה מטהרת את הטמאים מאבי אבות הטומאה. הרי זה משום ששורש המים החיים שבעפר (שבהם נעשית הכפרה), גם הוא מבחינת "מוחא סתימאה דאריך אנפין", שהוא בחינת עת רצון שבמזל נוצר.
...
המסקנה:
הכפרה הנפעלת במיתת הצדיקים, שונה לחלוטין מזו הנפעלת בקרבנות. ולאידך, לכפרה הנפעלת בפרה אדומה, היא דומה ממש - ועל כן נסמכה פרשת מרים לפרשת פרה דוקא, ואמרו "מה פרה מכפרת כך מיתת צדיקים מכפרת".
…..
חבר נכבד:
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב יקותיאל גרין ע"ה מחבר באור התניא משכיל לאיתן ועשרות ספרי חסידות לעם הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי.
🕯️ לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה נפטרה ז’ שבט תש”פ
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.