דפים

יום ראשון, 10 בנובמבר 2024

"היום בתניא" יום א' ט' חשון

 

"היום בתניא" יום א'  ט' חשון
"אגרת הקדש" 
המשך פרק כ"ו (עמוד 288)
שנה מעוברת

לימוד ההלכות מהגמרא:
נקדים, שבלימוד ההלכות מהגמרא, ניתן להבחין בשני סוגי הלכות:
א. דינים הכתובים במפורש, שזה אסור וזה מותר - כך שריכוז ההלכות והפרדה בין הטוב והרע אינה עבודה קשה במיוחד.
ב. דברים שאינם כתובים במפורש, וכדי לגלות את ההלכה הנעלמת, זקוקים ללימוד המשולב בעיון גדול.
...
ממה נובעים הקשיים להשגת ההלכה:
כמובא בזוהר, הקושיות המתגלות בלימוד, נובעות "מסטרא דרע" - לא מהקדושה, אלא מהצד הרע של הקליפות.
ובאופן כללי, ברדת המשניות (מקור ההלכות) למטה, הן יורדות ומתלבשות בקליפת נוגה המעלימה על  האור הפנימי שבהן - ואת ההעלם וההסתר הזה (שמעורר קושיות המונעות את הכרת האמת), ניתן להסיר רק בלימוד המשולב בעיון (ולא בלימוד שטחי).
...
העלאת הניצוצות שנפלו בקליפות:
בעומק יותר, על פי המבואר בקבלה: הטעם של ההלכה (שרק על פיו ניתן לקבוע את ההלכה בכל בעיה), נכלל בין הניצוצות מחכמה עילאה שנפלו בקליפות ב"שבירת הכלים" (שהיתה בעת הבריאה).
והנה, הוצאת הניצוצות הללו מהקליפות (כולל טעמי ההלכה שהם מכילים), אין זה בכחם של "העליונים" (מלאכים או נשמות הנמצאים בגן עדן). אלא בכוחו של היהודי הנמצא בעולם הזה כשנפשו מלובשת בגופו החומרי - שעם היגיעה בלימוד הוא מתיש את הסטרא אחרא והקליפות.
"ולכן" (היות שבירור ההלכה נעשה רק על ידי הנשמה שבגוף), "באים העליונים לשמוע חידושי תורה מהתחתונים, מה שמחדשים ומגלים תעלומות החכמה שהיו כבושים בגולה עד עתה".
...
מספר ר' חיים ויטאל:
כשהיה מורי (האריז"ל) קורא הלכה בישיבה בין החברים, היה מקשה בכוח עד שנלאה מאוד ומזיע זיעה גדולה.
וכששאלתיו , למה הוא עושה כן? היה המענה: שעסק ההלכה הוא כדי לשבר את הקליפה. וכקש שיש  לטרוח להסירו מהתבן, כן יש לטרוח בהסרת הקושיות, וזה נעשה על ידי טורח גדול.
…..
חבר  נכבד:
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב יקותיאל גרין  ע"ה מחבר באור התניא משכיל לאיתן  ועשרות ספרי חסידות לעם הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. 

🕯️ לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.