דפים

יום שישי, 11 באוקטובר 2024

"היום בתניא" יום ו' ט' תשרי

 

"היום בתניא"  יום ו' ט' תשרי
"אגרת הקדש" 
המשך פרק כ' (עמוד קל"ב)
שנה מעוברת

המאמר "תדשא הארץ" לעומת "ישרצו המים" ו"תוצא הארץ":
לעיל למדנו אודות התהוות של "יש מאין" שהוא מתוך "יסוד העפר הגשמי" (שהוא נברא ממש) - שזוהי בעצם גם המעלה המאפיינת את המאמר "תדשא הארץ דשא, עשב מזריע זרע וגו'".
וצריך להבין: במה שונה מאמר זה, משני מאמרות אחרים (מהעשרה מאמרות) הדומים לו שבהם נאמר "ישרצו המים שרץ נפש חיה וגו'" ו"תוצא הארץ נפש חיה למינה וגו'".
מדוע אפוא יש לראות את התהוות הצמחים שהיתה מיסוד העפר הגשמי, כמעלה גדולה יותר מהתהוותם של הדגים מהמים, או מהתהוותם של החיות והבהמות שגם הם התהוו מהארץ?!
...
" תדשא הארץ דשא" - ציווי נצחי!:
מסביר אדמו"ר הזקן, שיש הבדל רציני בין המאמרות הללו:
שכן, ב"ישרצו המים" ו"תוצא הארץ", היתה השפעת המאמרות רק בעת בריאת העולם - שרק אז הדגים התהוו מהמים והבהמות והחיות התהוו ויצאו מהארץ.
 אבל אחר כך, הם כבר מתהוים ומתרבים בדרך אחרת.
ולעומת זה, במאמר "תדשא הארץ דשא", גזר הקב"ה שכח הצומח יהיה ויפעל בארץ תמיד "ולא בששת ימי בראשית בלבד" - אלא שיהיה בארץ את הכח "להצמיח עשבים ואילנות ופירות מאין ליש תמיד מידי שנה בשנה".
...
הזריעה והנטיעה כמשל להמשכת האורות העליונים:
בסיום נושא זה מוסיף רבנו:  כי אף שכל סוגי הצמחים (בין הנזרעים בידי אדם ובין הצומחים מעצמם), כולם מתהווים מכח הצומח שבמאמר "תדשא הארץ דשא".  הנה, מהעובדה, שפירות הצמחים הניטעים והנזרעים בידי אדם,  משובחים יותר באין ערוך מהצומחים מאליהם,
 ניתן ללמוד על ערכם הנעלה של האורות העליונים, הנמשכים לעולמות "אצילות בריאה יצירה ועשיה" על ידי עבודת האדם.
......
בברכת כתיבה וחתימה טובה!
חבר  נכבד:
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב יקותיאל גרין  ע"ה מחבר באור התניא משכיל לאיתן  ועשרות ספרי חסידות לעם הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. 

🕯️ לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.