דפים

יום ראשון, 6 באוקטובר 2024

"היום בתניא" יום א' ד' תשרי


 "היום בתניא"  יום א' ד' תשרי
"אגרת הקדש" 
המשך פרק כ' (עמוד 260)
שנה מעוברת

"עיקר התהוות היש":
לעיל הציג רבנו מספר מתהוים הנכללים במסגרת של "ראשית היש הנברא ותחילתו" (וביניהם ה"כלים" של עשר הספירות שב"בריאה יצירה ועשיה", וכן ה"אורות" שבבחינת "נפש ורוח" שבעולמות אלו). 
ועכשיו מתייחס רבנו (למצב נמוך יותר) "לעיקר התהוות היש ודבר נפרד לגמרי" - השונה לחלוטין מהנ"ל, הן במהותו והן במקור המהווה אותו.
בנוגע למקור התהוותם - בעוד ש"ראשית היש הנברא", נברא על ידי ה"נשמה" שבבריאה יצירה ועשיה (המכילה את שלושים הכלים שבמלכות דאצילות המתלבשים ב"בריאה יצירה ועשיה").
 הרי "שעיקר התהוות היש" התהווה (מבחינה נמוכה יותר)  "ממלכות דאצילות שנעשה עתיק לבריאה".
ובנוגע למהותם - אף שתחושת הפירוד לגמרי, היא גדולה יותר ב"עיקר התהוות היש" (מאשר "בראשית היש"). הנה, דוקא ב"עיקר ראשית היש", הוא המקום שבו מתגלית מלכותו יתברך.
...
"כי אין מלך בלא עם":
כידוע, אחת הסיבות  שהביאה לבריאת העולם, היה רצונו יתברך שתתגלה מידת מלכותו.
והנה, בדומה למלכות בשר ודם שאינה על עצים ואבנים או על בעלי חיים, אלא רק על אנשים שהם כמותו. 
וכן, לא שיך שהאדם יהיה מלך על בניו או על שרים המקורבים אליו ביותר. אלא רק על כאלו שהם ממהותו (גם בני אדם) וגם נפרדים ורחוקים ממנו, אבל במקביל יש להם ביטול אליו (כביטול העבד אל אדונו).
כך גם התגלות מלכותו של הקב"ה אינה אפשרית, אלא עם בריאת העולמות "בריאה יצירה ועשיה",  שמצד אחד יש בהם חיות אלוקית, ומצד שני כל אחד מהם "נראה דבר נפרד בפני עצמו" (ולמרות מצבם זה, הם מקבלים על עצמם את עול מלכותו יתברך).
יוצא איפוא, שגילוי בחינת מלכותו יתברך, אינו שייך על הנאצלים שבאצילות, ולא על אותן הבחינות הנכללות ב"ראשית היש הנברא ותחילתו" (שמצבם דומה לשרי המלך והמקורבים אליו), אלא דווקא על המתהווים המוגדרים  כ"יש ודבר נפרד לגמרי".
......
 בברכת כתיבה וחתימה טובה!
חבר  נכבד:
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב יקותיאל גרין  ע"ה מחבר באור התניא משכיל לאיתן  ועשרות ספרי חסידות לעם הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. 

🕯️ לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.