דפים

יום חמישי, 5 בספטמבר 2024

"היום בתניא" יום ה' ב' אלול


"היום בתניא"  יום ה'  ב' אלול
"אגרת הקדש" 
המשך פרק י'  (עמוד 230)
שנה מעוברת

"עיקר התשובה היא בלב":
בעוד שעיקר העבודה בתורה ובמצוות, הוא בדיבור ובמעשה. הרי שעיקר התשובה שבה אנו עוסקים היא בלב.
כפי שלמדנו לעיל ב"אגרת התשובה", התשובה היא עבודה מסועפת הבאה לתקן ענינים שליליים רבים שנעשו בעקבות החטא. 
כאן מדובר על תיקון המגרעות שנעשו בקדש העליון, כשהאור שהיה צריך להימשך בעשיית המצוה נעדר (עקב העבירה ואי קיום המצוה).
באופן כללי: היות שהתורה נמשכה מחכמתו יתברך. לכן מי שלא נהג כראוי ופגם בתורה ובחכמה העילאה, תיקונו הוא, להמשיך את העומק העליון, את האור אין סוף ה"סובב כל עלמין" (שלמעלה ממדרגת החכמה שנפגמה), שעם הימשכותו מטה מתמלאים כל החסרונות והפגמים.
...
שילוב החרטה והצדקה:
בפרטיות יותר מבהיר רבנו, שתיקון המגרעות בקדש העליון שאודותיו אנו מדברים, נפעל בשילובם של שני הפרטים הבאים:
א. על ידי החרטה מעומק הלב (שאינה נובעת משיקולים שכליים, אלא ממעמקי הנפש הבלתי גבוליים) - שבכוחה לעורר את "עומק אור העליון", את החסד העילאה הבלתי גבולי (המתקן את כל הפגמים הנ"ל).
ב. על ידי צדקה בלתי גבולית הניתנת לדל ולאביון שאין לו משלו כלום - עבודה,  שבה הוא מוריד בפועל למטה אל העולמות העליונים  והתחתונים  את האור העליון (שהתעורר למעלה  על ידי  החרטה שהביע) - שעם הימשכותו של אור עליון זה למטה, נפעל כאמור בפועל תיקון כל המגרעות והפגמים.
...
הצדקה לעומת הקרבנות:
בעצם מתברר,  שהתיקון הנפעל על ידי הצדקה הבלתי גבולית הניתנת באופן של פיזור. פועלת יותר מהכפרה הנפעלת על  ידי הקורבנות ששיעורם מוגבל.
...
הצדקה באופן של פיזור:
רבנו גם  מוסיף, שהוראת חז"ל ש"המבזבז (את כספו לצדקה) אל יבזבז יותר מחומש". אמורה באדם שלא חטא, או שכבר תיקן את כל הפגמים בתעניות וסיגופים. 
אבל מי שעדיין צריך לתקן את פגמי נפשו, הרי פשוט, שהוצאה כספית זו אינה נופלת מכל הוצאה כספית (בלתי גבולית) שהאדם יהיה מוכן להשקיע לרפואת גופו.
......
חבר  נכבד:
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב יקותיאל גרין  ע"ה מחבר באור התניא משכיל לאיתן  ועשרות ספרי חסידות לעם הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. 

🕯️ לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.