דפים

יום שישי, 20 בספטמבר 2024

הקללה והמכות שהתקיימו בלבנון


מאת הרב ישראל אהרן קלצקין

 ערב שבת פר' כי תבא תהא שנת פיצוצי דלקת.
 
לידידיי ומכריי קוראי ומתענגי הגליון 'מעדני הפרשה'.
 
לפי קצב המאורעות, נראה כי מן השמים דוחסים את שאריות ההכנה לגאולה למעט הזמן שנותר בשלהי שנת תשפ"ד.
 
ולית מילתא דלא רמיזי באורייתא, בקללות שבפרשנו בפסוק ל"ה נאמר, שיחטפו מכה על הברכיים ועל השוקיים אשר לא יוכלו להירפא מכף רגלם עד קדקדם. סוף סוף הקללות עברו לצד שלהם, כה יתן ה' וכה יוסיף.
 
השבוע היה ניתן להבין את האמור בהגדה של פסח שכל מכה במצרים היתה מורכבת מחמש מכות, שהרי מכת הזימוניות שהיתה, כללה דם, דבר, שחין, ברד (מתכות עפו לכל עבר) וחשך (עוורון).
 
כשהדי ההתפוצצויות הרעישו את העולם שלא ידע איך להגיב, כאשר הטיעון של פגיעה ב'בלתי מעורבים' ו'חפים מפשע' לא קיימת (חוץ מאשר בערוצים בארה"ק), נזכרתי בנוסטלגיה של ר' יום טוב עהרליך זצ"ל, שהוציא לפני שנות דור, סט קלטות ששמם: 'יציאת מצרים' ושם הוא מתאר את עשרת המכות מכה אחרי מכה, בהגשה כמו רדיו עם חדשות, כולל תיאורים עיתונאיים על המתרחש במצרים.
 
אחרי כל מכה, הוא מעלה טיעונים מדעיים של חרטומי מצרים שמסבירים שבעצם אפשר להבין את המכה בהיתכנות טבעית, עקב התרחשויות סוערות באטמוספרה ומחוצה לה, שהפעילו אנרגיות כאלו וכאלו שהאיצו חלקיקים שגרמו למכה להיווצר ולהופיע. העיקר לא לתלות את זה בכח על טבעי, שעלול חלילה לערער את בטחונם בכוחי ועוצם ידי ולהתחיל להאמין שיש בורא שמנווט את כל זה.
 
שלושת אלפי השנים שחלפו לא שינו את המגמה, הלא המכה שניחתה השבוע על אויבנו היא מכה בקנה מידה היסטורית (שמבצע אנטבה מחוירה לעומתה, שהרי במקרה דידן לא סיכנו חיי אדם) ואנו מתפעלים מעוצמת החכמה של מי שעשה את כל זה.
 
שמעו נא רבותי, הבה נתעורר ונזכור: אין כאן שום גורם בלתי יד ה' לבדו, הוא ולא אחר, מידו הרחבה והמלאה היתה זאת, הוא נתן חכמה בלב מי שהוא חפץ והוא סיפק להם את הכלים והאפשרויות וטיפשות לחשוב שזה נעשה בדרך הטבע, כי אם כן, מי יערב לנו שבמכות מצרים לא היו טכנולוגיות שלא ידועות לנו וכך הפעילו את המכות?
 
אלא מאי? התורה מספרת לנו שכל המאורעות היו ניסים מידי ה' יתברך ואותה תורה גם מבשרת לנו 'כימי צאתך מארץ מצרים אראנו נפלאות' ובגמ' ברכות נאמר כי הניסים שבאחרית הימים יעפילו על ניסי יציאת מצרים ויציאת מצרים תהיה טפל וניסי הגאולה עיקר.
 
עם ה' חזקו ונתחזקה, בתחילת השבוע כתב לי ידיד ותיק שאתכונן ליום י"ז אלול, כי מאורע בסדר גדול עולמי עומד להתרחש, איני יודע אם המאורע הוקדם או שעדיין מצפה לנו משהו להלילה, הוא גם טוען שבשמחת תורה התחיל השלב האחרון של הגאולה והיא אמורה לסגור מעגל עד הושענא רבא או שמחת תורה השתא. לפחות טוב שהוא לא מותח אותי לזמן רב.
 
מה שכן בטוח, שאנחנו חווים מאורעות היסטוריים, הבירור בין הטוב לרע מתעצם ומתבהר, וכל אחד נאלץ לבחור אם הוא בצד של כולו זכאי או להיפך ח"ו.
 
2500 שנה אנו מצפים לו מתי יבוא, מאז חורבן הבית הראשון אנו בגלות, (תקופת הבית השני היה רחוק ממושגי גאולה וישועה), הבה נקווה כי אנו הדור הזה.
 
השבוע סיפרה לי אלמנה ישישה בלייקווד, כי המחנכת שלה בילדותה היתה הרבנית רוחמה שיין ע"ה בת הרה"צ רבי יעקב יוסף הרמן זצ"ל (הכל לאדון הכל) ויום אחד הרבנית שיין נכנסה לכיתה ואמרה לתלמידות 'אתן תזכו להיות בזמן הגאולה' ואז העציבה ואמרה 'אני לא בטוחה שאני אזכה, אבל אתם כן'. הישישה הוסיפה ואמרה, כל הכיתה עדיין בחיים והמאורעות מעודדות אותי שאכן נזכה לכך.
 
קראתי השבוע את ספר 'מחברת קץ הפלאות' שם הוא מוכיח באופן נחרץ כי כל מה שנאמר בפסוקים ובמדרשים, הכל כבר התקיים ורק הגאולה עצמה והחלקים ההכרחיים הנלוים עמה מתרחשים כעת, ואף על פי שיתמהמה, עם כל זה אחכה לו, אמנם לדבריו כבר עברנו את ה'אחישנה' וכעת זה 'בעיתה'. הלואי, אמן כן יהי רצון.
 
בברכת שבת שלום ומבורך

ישראל אהרן קלצקין

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.