דפים

יום חמישי, 29 באוגוסט 2024

ממתק לשבת


 ממתק לשבת פרשת ראה תשפ"ד


לפני כמה שבועות ישב בעונג שבת בביתנו בחור שסיפר: "לפני 8 שנים טיילתי בתאילנד עם חבר והתוכנית שלנו היתה בשבת האחרונה להיות בבית חב"ד בבנגקוק.
יום שישי בבוקר עלינו על טיסה בצ'אנגמאי לכיוון בנגקוק, אחרי כשעה שאנחנו יושבים במטוס מודיעים לנו שיש תקלה ושעה אחר כך מורידים אותנו מהמטוס לחכות לעוד טיסה, ככה עברו כמה שעות והבנו שלא נספיק להגיע לבנגקוק לשבת. מאוד הצטערנו כי באמת רצינו להיות בבנגקוק בשבת אבל למזלנו גם בצ'אנגמיי יש בית חב"ד ונסענו לשם.
היינו שם כל השבת ומאוד נהנינו ובכל זאת היינו עם טעם חמוץ על שינוי התוכניות. במהלך השבת הכרנו שתי בנות שם בבית חב"ד ולא אאריך יותר מדי רק אספר לכם שהיום החבר ואני נשואים לאותן שתי בנות שהכרנו בצ'אנגמיי למרות שלא רצינו להיות שם."
פרשת השבוע פותחת במילים "ראה אנוכי נותן לפניכם היום ברכה וקללה" תרגום אונקלוס מתרגם "ברכן ולוטין" שזה הפירוש המילולי של ברכה וקללה, לעומתו תרגום יותן בן עוזיאל מתרגם "ברכתא וחילופא" שהפירוש הוא הברכה והתחליף שלה.
צריכים להבין כאן: א' למה יש הבדל בין המתרגמים ב' למה תרגום יונתן מתרגם תחליף, הרי קללה זה ההיפך מברכה ולא התחליף לברכה?
מסביר הרבי מליובאוויטש שכשמדובר על נתינה של הקב"ה - "ראה אנוכי נותן" הרי שאין רע יורד מלמעלה והכל טוב. זה שיש דברים שנראים לעינינו כקללה זה כי הקב"ה מחליף את האופן שבו הטוב מגיע אלינו, כדי לאפשר לנו בחירה חופשית.
 יונתן בן עוזיאל היה חי בארץ ישראל בזמן בית המקדש השני שמצבם היה טוב בגשמיות וברוחניות והיה להם קל יותר להרגיש שאם השם נותן זה רק טוב ולכן תרגם את הקללה כתחליף ולא כקללה.
לעומת זאת אונקלוס היה חי בבבל אחרי חורבן הבית השני כשמצבם של עם ישראל היה מאתגר והיה קשה לראות את הטוב ולכן הוא מפרש את הדברים כפשוטם איך שאנשים כערכינו רואים את זה.
זה מלמד אותנו הרבה על החיים. לכל אחד מאיתנו יש מצבים שלא נראים כברכה והתורה אומרת לנו שאם נתבונן פנימה ונסתכל על הדברים בצורה נכונה נוכל להבין שגם הקללה היא רק תחליף ויש בפנימיותה הרבה טוב, ומצד שני כשאדם מרגיש שקשה לו לראות את הברכה במה שקורה לו בא התרגום אונקלוס ומביע הזדהות איתו ואומר לו כשנמצאים בזמן של חושך אכן רואים את זה כקללה והעבודה קשה להצליח להסתכל פנימה ולראות את הטוב.
יהי רצון שגם מהמלחמה הקשה שלנו נזכה לראות את הטוב הפנימי בצורה גלויה ונזכה לראות את התגברות האור שמגיעה דווקא מתוך החושך בגאולה אמיתית ושלימה שתבוא בקרוב ממש.

שבת שלום 
הרב נחמיה וילהלם
בית חב"ד בנגקוק תאילנד

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.