דפים

יום שישי, 23 באוגוסט 2024

מורכבות הנושאים שעל סדר היום

 


מאת: חֲרֵדִי בְּעוֹלָמוֹ
 
 
 
פופולארית מאוד במחוזותינו עמדתם של שר המשפטים ואחרים שמימון סניגוריה למחבלים לא יכול שיעשה מקופת הציבור. פלוני אמר כך ואלמוני אמר כך ואם איני טועה, במחוזותינו יש רוח גבית חזקה לעמדה זו.
 
הרקע למעשה הוא שסנגורי הסניגוריה הציבורית מסרבים בכל תוקף לייצג את המחבלים הנפשעים. בהחלט אפשר להבין לרוחם ואפילו היה קשה להבין לו הסכימו לייצג מחבלים נוראיים אלה. היתה זו הפתעה משמחת לקרוא שעורכי דין הינם בעלי מצפון. סליחה מעורכי הדין שקוראים כאן, אבל לכם יש הרי בדיחות הרבה יותר נוקבות על מצפונם של עורכי הדין, העומד למכירה כשהוא במצב נקי חדש לגמרי (לא נעשה בו שימוש מעולם...).
במצב דברים זה, נקלעה מערכת המשפט לסיטואציה בלתי אפשרית. וכי ניתן לערוך משפט לנאשם מסוג כלשהו ללא שיש לצידו עורך דין? וכי אייכמן שר"י לא זכה לייצוג משפטי? וכי נוכל לומר על עצמנו שמוסריים אנחנו, ששופטי אמת אנחנו, אם לא שלכל הפחות יועמד עו"ד לצידו של מחבל רשע מרושע העומד למשפט?
 
לא שנים רבות חלפו מאז הועמד למשפט אחד מגדולי צוררי היהודים שבכל הדורות: 'איוואן האיום' מטרבלינקה. כולנו היינו בטוחים במאת האחוזים שג'ון איוואן דמיאניוק העומד למשפט בירושלים, הוא הוא האיש הנורא והאיום מטרבלינקה. עדים רבים הצביעו עליו וזעקו בחמת זעם שהם מזהים אותו חד משמעית כאותו רשע מרושע בלתי נתפס. בסופו של דבר מי שעמד לימינו היה עו"ד פופולארי מאוד בימין: עו"ד יורם שפטל. לא זו בלבד שעו"ד ימני עמד לימינו, אלא שבסופו של דבר הוטל ספק בוודאות העדויות (גם בגלל שמקורות המסמכים היו מבריה"מ, שאמינותה ידועה ומוכרת לכל).
בסופו של דבר, ניצל האיש ממוות בטוח. והשאלה הנשאלת והמתבקשת היא, האם היום, אחרי בערך 30  שנה, עדיין אתה בדעה שאת איוואן דמיניוק היה צריך להוציא להורג ללא משפט?
 
יכול להיות שמשרד המשפטים היה צריך לנקוט דרך טכנית אחרת. במקום לבקש הקצאת כספים מהמדינה לייצוג הנבלות, שיגייס את עורכי הדין שמוכנים לייצג אותם, לתוך הסניגוריה הציבורית. כך היינו חוסכים את הסאגה הזו. מדוע בחרו שלא לנהוג כך? איני יודע. יכול לנחש כמה ניחושים מושכלים (לפי העמדה אם משרד המשפטים בעד היהודים, או נגד היהודים, כמובן), אבל לדעת? איני יודע.
 
גם אם סבור אתה שמחבלי נוחבה יש להרוג, ללא משפט וללא היסוס, תחשוב איך יתקבלו הדברים בעולם. מה יאמרו בעולם אם ידעו שישראל הורגת חשודים-כרוצחים בלי להניד עפעף? האם ישראל תתפס בעולם כמדינה מוסרית? בעלת מערכת משפט הוגנת ואובייקטיבית? ומה ההשלכות של תפיסת מדינת ישראל כמדינת הפקר בתחום המשפט לגבי סיכויי בכירה להסתובב חופשי בעולם??
 
ומה תגיד אם באיזה מקום בעולם יראו ביהודים כמסוכנים לשלום הציבור? אתה יודע שיהודים חיו שנים רבות במדינות לא להם והיו מעין אורחים במדינות אלה. באופן טבעי המקומיים ראו בהם 'זרים' וממילא 'חשודים' – מה גם שיהודים אחרים, היו שותפים לצבאות של האויבים ואף שרתו בהם. אם אתה רואה בכל 'ערבי' אויב, מן הסתם תוכל להבין שגוי יראה בכל 'יהודי' אויב, לא כך? האם סבור אתה שלפחות מנקודת מבטם-הם צודקים הגויים שדורשים להרוג כל חשוד/יהודי, או לפחות שלא לבוא בדין אם מישהו חם ליבו והרג כמה יהודים חשודים?
 
מה צריך לקרות כדי שתחשוב פעם שניה על עמדתך הטבעית והספונטנית?
ומה צריך לקרות כדי שתבין שנושא הסנגוריה על מחבלים, הינו משל בלבד, על מגוון נושאי האופפים את חיינו?
 
 
 
חרדי בעולמו
 
- - - - - - - - --
לא מוגה
להערות והארות ללא צרופות וללא לינקים:
haredibe@gmail.com

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.