דפים

יום ראשון, 25 באוגוסט 2024

"היום בתניא" יום א' כ"א מנחם אב

 

"היום בתניא"  יום א'  כ"א מנחם אב
"אגרת הקדש" 
פרק ו' 
שנה מעוברת

הצדקה ושכרה:
באגרת ו' נלמד על ענינה של הצדקה, כפי שהיא מתבטאת בפסוק "זורע צדקות שכר אמת" (האותיות ש' כ' במילה שכר  מנוקדות בסגול).
בקטע הפתיחה מבהיר רבנו, שהפסוק מביע, ששכר זריעת הצדקה היא מידת האמת. והוא מוסיף, שגם הפסוק "תתן אמת ליעקב", מתייחס לנתינת האמת ליעקב מלמעלה.
 וצריך איפוא להבין, מה מוסיפה נתינה זו ליעקב, על האמת שיש לו בודאי משלו?
...
עבודת ה' במידת הרחמנות:
להלן מבואר שישנה אהבת ה' עליונה, שהאדם מקבל אותה כמתנה מלמעלה.
האפשרות לזכות במתנה זו (לאחר שכבר השיג את האהבה והיראה השכליים שבכחות עצמו), היא, לשלב בעבודתו את בחינתו של יעקב שהיא מידת הרחמים (עם ענין הצדקה).
ועל מה מעורר רחמים האדם שבו אנו עוסקים באגרת שלפנינו? "על ניצוץ אלוקות שבנפשו, הרחוקה מאור פני ה' (מאורו הפנימי של הקב"ה), כאשר הולך בחושך הבלי עולם" (גם בזמן שיש לו כבר את האהבה והיראה השכליים).
...
פרטי ההתבוננות:
כדי להבחין בגודל ריחוקו מהבורא, אין רבנו מציע לאדם שיסתכל על התנהגותו כפי שהיא בינו לבין עצמו. אלא כפי שהיא בהשואה עם מצב הירידה הקיים בכללות העולמות - כגון:
א. להתבונן, איך שכל חיות העולמות, אינה אלא הארה מאורו יתברך (כשלמעשה, מבחינת "עצמותו יתברך", כל העולמות כולם העליונים והתחתונים, כולם ממש רחוקים) - התבוננות מעמיקה על מצב העולמות, שתביא אותו לרחם, לא רק על העולמות התחתונים אלא גם על העולמות העליונים. ובהמשך הוא יגיע למסקנה, שאם על מצבם זה של העולמות יש לרחם, הרי שבודאי ובודאי שיש לרחם על ניצוץ האלוקות שבו שירד "מאיגרא רמה לבירא עמיקתא".
ב. להתבונן, שגם לאחר הבריאה הקב"ה מרומם ונעלה מגדר העולמות. וכשם שלפני הבריאה היה "הוא לבדו הוא", כך גם עכשיו הוא ממשיך להיות מרומם ומתנשא "מימות עולם" (מהספירות העליונות שבהם נברא העולם, שאינם בערך לעצמותו יתברך כלל) - התבוננות, שתגביר את בקשת הרחמים שלו, על שנהיה יותר מגושם ונמצא רחוק מאד מה'.
......
חבר  נכבד:
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב יקותיאל גרין  ע"ה מחבר באור התניא משכיל לאיתן  ועשרות ספרי חסידות לעם הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. 

🕯️ לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.