דפים

יום שישי, 23 באוגוסט 2024

"היום בתניא" שבת קדש כ' מנחם אב

 

"היום בתניא"  שבת קדש כ' מנחם אב
"אגרת הקדש" 
המשך פרק ה' (עמוד 216 למטה)
שנה מעוברת

כאמור לעיל: בעוד שבעת הבריאה, הצמצום והירידה באורו יתברך (שהיו לצורך התהוות העולמות), היו ב"אתערותא דלעילא" (התעוררות מלמעלה)  בלבד, מצד חסדו יתברך. הרי שכיום באים הצמצוצים הללו מלמעלה, לאחר ה"אתערותא דלתתא" (ההתעוררות מלמטה, בעבודת האדם הבאה לידי ביטוי) "בצדקה וחסד שישראל עושים בעולם הזה".
ורבנו מוסיף, שלכן גם אמרו רז"ל, ש"כל האומר שאין לו אלא תורה בלי גמילות חסדים, אפילו תורה אין לו" - שכן כאמור, מחובת האדם (לצורך המשכת החיות לעולמות), לעסוק גם בתורה וגם בגמילות חסדים (צדקה).
...
"שני מיני נשמות":
ומישור נוסף: על פי הנ"ל יובן מה שאמר האריז"ל, שיש שני מיני נשמות. נשמות תלמידי חכמים העוסקים כל ימיהם בעיקר בתורה,
ונשמות בעלי מצוות, העוסקים בעיקר בצדקה ובגמילות חסדים - שני סוגי נשמות המשלימים זה את זה בעבודת  הבורא.
שכן, בעוד שתלמידי החכמים, באתערותא דלתתא שלהם, ממשיכים את האור אין סוף המלובש בחכמה עילאה רק לעולם הבריאה והיצירה (ואין זה בכוחם להמשיכו למטה יותר). הרי שבעלי המצוות דוקא (העוסקים רוב ימיהם בצדקה ובגמילות חסדים), בכוחם להמשיך ולהוריד את אור התורה ( מהמקום שאליו הוא נמשך על ידי תלמידי החכמים) עד למטה לעולם העשיה.
...
"והיה מעשה הצדקה שלום":
בסיום האגרת מבהיר רבנו, כי גם מה שנתינת הצדקה נקראת בכתובים בשם "מעשה", הרי שזה כביטוי למעלתה הפועלת את ההמשכה של אור ה' לעולם העשיה.
"וזהו (גם) דקדוק לשון הזהר הקדוש" באומרו "מאן עביד שמא קדישא" - "עביד" שמשמעותו עשיה. שבבחירת לשון זו, התכוין הזהר לומר, שעשית השם הקדוש באה לידי ביטוי בהמשכת אור ה' לעולם העשיה דוקא.
......
חבר  נכבד:
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב יקותיאל גרין  ע"ה מחבר באור התניא משכיל לאיתן  ועשרות ספרי חסידות לעם הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. 

🕯️ לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.