דפים

יום שני, 1 ביולי 2024

"היום בתניא" יום ב' כ"ה סיון


"היום בתניא" יום ב'  כ"ה סיון
"שער היחוד והאמונה" 
המשך פרק ז'  (עמוד 166)
שנה מעוברת

"לית אתר פנוי מיניה":
בספר התיקונים (תיקוני הזהר), מובא (בתרגום חופשי): "שאין לך מקום שפנוי ממנו (מהקב"ה), לא בעליונים ולא בתחתונים".
לדעת רבנו, בפתגם זה מביע הזהר: שאין לך  מקום בעולם שהוא פנוי מעצמותו ומהותו יתברך, לא בעליונים ולא בתחתונים - שכן, גם כיום לאחר הבריאה, הקב"ה נמצא בכל מקום בשוה. (ולא כחכמים בעיניהם" שהסבירו, שפתגם זה רק מביע שאין מקום הפנוי מהשגחתו, כשלמעשה, את עצמותו ומהותו הוא סילק מהעולם הזה).
...
נקודות מדברי ה"רעיא מהימנא":
בהסבירו את הענין של "אני ה' לא שניתי", מפרט ה"רעיא מהימנא" שבזהר, את הנקודות הבאות (בתרגום חופשי):
א. הקב"ה, בנוסף לכך שהוא שולט על הכל, הוא גם "תופס את הכל" ומנהיג את העולם כולו כרצונו. ובכל זאת, מצד העולם והנבראים, אין מי שיתפוס (בשכלו) את ה"אין סוף ברוך הוא".
ב. הקב"ה, הוא "סובב כל עלמין"  (העולמות). וחוץ ממנו, אין מי שיהיה סובב אותם לכל צד, למעלה ולמטה ולארבעת הצדדים. ( וכן:) אין מי שיצא מרשותו לחוץ.
ג. בנוסף לכך, הקב"ה  הוא גם "ממלא כל עלמין" (= ממלא  את כל העולמות בחיות פנימית המותאמת לכל נברא בהתאם למהותו).
ד. הקב"ה מחיה את כל העולמות. וכן הוא מקשר ומיחד מידה במידה למטה ולמעלה. ואין שום קירבה ואיחוד בארבעת היסודות (שמהם מורכב כל נברא), אלא על ידי כח ה"אין סוף" הנמצא ביניהם.
באופן כללי מדברי הרעיא מהימנא הללו עולה: ש"מהותו ועצמותו" יתברך, מלא את כל הארץ ממש. ולפנינו בעצם הוכחה, שה"צמצום" הוא לא כפשוטו חס ושלום (שהקב"ה סילק את עצמו מהעולם).
 ...
חבר  נכבד:
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב יקותיאל גרין  ע"ה מחבר באור התניא משכיל לאיתן  ועשרות ספרי חסידות לעם הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. 

🕯️ לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.