דפים

יום שלישי, 30 ביולי 2024

"היום בתניא" יום ג' כ"ד תמוז

 "היום בתניא" יום ג'  כ"ד תמוז
"אגרת התשובה" 
המשך פרק ו'  (עמוד צ"ו)
שנה מעוברת
ראש מושך ראש:

כדוגמת חבל ש"ראשו אחד למעלה וראשו השני למטה", שבשעה שמושכים את "ראשו השני" (התחתון"), נמשך גם "ראשו הראשון" (העליון), כך גם בחבל הנשמה: "על ידי מעשיו הרעים ומחשבותיו", ממשיך החוטא להיכלות הסטרא אחרא, לא רק את הנשמה שלמטה המלובשת בגוף. אלא גם את ההשפעה שמבחינת ה' תתאה, שורש ומקור הנשמה.
...
גלות השכינה:

לתשומת לבנו, באופן כללי, מדברים אנו כאן על שני מצבים שונים של "גלות השכינה".

א. "סוד גלות השכינה" - שנעשה עם חורבן בית המקדש הראשון.

ב. "בחינת גלות השכינה" - שנעשית על ידי כל חוטא באופן  עצמאי.

ב"סוד גלות השכינה", נמשכת השפעת ה' תתאה לעשר הספירות שבנוגה. ואילו ב"בחינת גלות השכינה", נמשכת השפעת ה' תתאה למטה יותר, לתוך היכלות הסטרא אחרא.

בעוד ש"סוד גלות השכינה", נעשה בזמנו בעיקר על ידי עוון ביטול תורה. הנה, ב"בחינת גלות השכינה" שנעשית על ידי חטאו של כל אחד ואחד, אין הבדל בין עבירה לעבירה (אין הבדל בין עשה ללא תעשה, ובין עבירה קלה לחמורה).
...
"תשובה נכונה":

נקדים, שאין רבנו מדבר כאן על תשובה שבאה לתקן את "סוד גלות השכינה" הנפעל על ידי כלל ישראל. אלא על תשובה שבאה לתקן את "בחינת גלות השכינה" שכל אחד פועל בהתנהגותו השלילית.

בנוסף ל"מצות התשובה" מהתורה ושלמותה, הבאה לידי ביטוי בוידוי ובבקשת המחילה. הנה, כדי שהתשובה שלו תהיה "באמת ובלב שלם", צריך החוטא לאחר עניני התשובה הנ"ל, לעסוק ב"תשובה נכונה" שבה הוא יחזיר את השפעת השכינה למקומה.

וכמו שאמר הזהר שהתשובה היא "תשוב ה'" - העבודה שבה הוא מחזיר את בחינת ה' תתאה מגלותה (הגלות שהוא גרם).

על אופנה של תשובה זו, נלמד אי"ה בפרקים הבאים.
....
חבר  נכבד:

קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב יקותיאל גרין  ע"ה מחבר באור התניא משכיל לאיתן  ועשרות ספרי חסידות לעם הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. 

🕯️ לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.