דפים

יום שישי, 24 במאי 2024

רגעי השבוע - פרשת בהר

 

רגעי השבוע - פרשת בהר

 

רבנים שגם יודעים את החלק החמישי וגם נמנעים מסוכר ופחמימות / מצלמות אבטחה שתיעדו תאונה שהצילה דירה ומנעה שריפה / התשובה המפתיעה להצלחה בחינוך ולפרנסה / מהצעדה שחיסלה את הקהילה לפסיעות השמחה של הדור החדש

 

 

א. מוח שליט

 

רגעים רבים היו מנת חלקם של משתתפי "שבת האחדות" בשבת שחלפה, עת התכנסו יחד כמאה מרבני הערים ברוסיה. רגעים של שמחה על הזכות הגדולה, לצד הבנה על גודל האחריות. התפילות והשיעורים, הסעודות וההתוועדויות, השיחות והדיבורים - אלו וגם אלו, היו רגעים נעלים שנוצלו על ידי המשתתפים עד תום, בלי כמעט לתת שינה לעפעפיהם. 'לישון, אני יכול גם אצלי בעיר, ללמוד מאמר חסידות עם חברותא בעיון ולהתפלל בכוונה, בלי הצורך לבדוק אם לאורח חדש יש טלית או סידור וללא דאגה לחזן או דברים אחרים - הזדמנות כזו, יש לי רק כעת' - אמר לי אחד הרבנים.

 

וכמו אצל חסידים, סעודות השבת נהפכות חיש מהר להתוועדות חסידית, שלא ברור באיזה שלב בסעודה היא החלה, ועוד יותר לא ברור, מתי היא מסתיימת. שעות יושבים יחד זה לצד זה. אחד מעיר קרובה, רק שעתיים טיסה עם מיליון וחצי תושבים, ולצדו רב שטס מרחק שעות כמו הזמן שלוקח להגיע לארה"ב! כל אחד עם ההתמודדות שלו והייחודיות שיש רק אצלו. מקשיבים לסיפורי חיים, מתעמקים בתובנות המתקבלות, ובין לבין משוררים ניגון המחבר את כולם ליחידה אחת - שלוחים של רבי עם נשמה כללית, העומד ומשמש מאז וגם היום, להשפיע טללי כוח למען יהודי רוסיה, גם לכל יהודי באשר הוא באמצעות שלוחיו המסורים.

 

מתוך העובדות השונות שסופרו, שמתוכם - בחלוף מספר ימים, אני זוכר כעת שלושה מתוכם:

 

וכך סיפר הרב הראשי הרב לאזאר שליט"א: "בביקור קצר בארצנו הקדושה לפני מספר חודשים, נפגשתי עם נוירולוג בכיר ביותר, שדיבר על עיקרו של גופנו והוא המוח. הבאתי לו סימוכין מחז"ל וחסידות, וכך נמשכה שיחתנו הרבה מעבר למתוכנן בתוך יומנו הדחוס. כשהתפעל לראות ש'אין כל חדש תחת השמש', ואת הכל כבר צפו וראו חכמינו, הרגשתי שבשלה הקרקע להציע ולבקש ממנו להניח תפילין בכל יום.

 

גם לאחר שאמרתי לו שאני מוכן לקבל את בקשתו אלי שאפסיק לצרוך סוכר, בתמורה שהוא יניח תפילין, עדיין לא הסכים בתואנה מעניינת, שקיפול התפילין לאחר הנחתן, מקשה על זמנו...

כשאמרתי לו שגם הרבי בעצמו, ברוב הימים היה מכניס את התפילין לנרתיק, ללא קיפול, וכי זה לא חלק מהמצווה - הופתע ביותר וקיבל על עצמו להתחיל בהנחתן באופן קבוע".

 

מכאן, החל הרב שליט"א להסביר לרבנים, שבמקרים מסוימים צריכים לענות תשובות מה'חלק החמישי בשולחן ערוך'. כידוע, בסיטואציות שונות אין עליהם סעיף מפורש בשולחן ערוך, אך הרב על המקום, בדעת תורה ובדעת נוטה דיליה, בצירוף עם פיקחות ובינת נבונים יחד - יודע מה העיקר ומה הטפל, ויודע לכוון את השואל לדרך הנכונה בשמירת תורה ומצוות, באופן מתקבל וראוי.

 

ידוע היסוד שאמר הרופא הגדול הרמב"ם ש"היות הגוף בריא ושלם - מדרכי השם הוא", ולכן במאמר המוסגר, ציטט הרב שליט"א מתוך דברי הפרופסור על השמירה מצריכת סוכר, ובין הדברים אמר בשמו: "הדבר שמכל דבר אחר משפיע על מחלת האלצהיימר, זה סוכר. צריכת סוכר קשור להידרדרות קוגניטיבית, כמו גם להפרעות ולמחלות. הסוכר והפחמימות גורמות להרס שומנים, חלבונים ואף דנ"א. סוכר הוא אחת התרכובות ההרסניות והמזיקות ביותר שאנו יכולים לעכל, ובהשוואה לכל תקופה אחרת בהיסטוריה, אנו צורכים ממנו יותר מדי וחייבים להימנע מזה בכל מחיר".

 

 

ב. דירה בתחתונים

 

עד שסעודות השבת נהפכות להתוועדויות, בחלק שעדיין רשמי ומסודר יותר, קבעו מארגני השבת נוהג מכובד, ואחד הרבנים משמש כמנחה בסעודה, הוא זה שפותח בכבוד האכסניה, ולאחר מספר דברים, מזמין בתורם רבנים שונים, איתם סיכם מראש לשאת דברים על הפרשה ובכלל.

 

ביום השבת היה זה השליח ב'מוסקבה-סיטי' הרב יוסף ויסברג, שהנחה בטוב טעם את הסעודה, ואת הראשון שהזמין היה רב העיר נובוסבירסק השליח הרב שניאור זלמן זקלס. לאחר לגימת לחיים, החל בסיפורו שתחילתו לפני מספר שנים וסיימו אך לפני כמה ימים:

 

"בוקר אחד קיבלתי טלפון מקשיש בן מעל 95, המבשר לי בקצרה, שהוא רוצה להוריש לקהילה היהודית את דירתו. שאלתי בעדינות מה עם משפחתו, והוא אמר שאין לו אף גואל ושום קרוב משפחה. לקחתי איתי תפילין ונסעתי אליו יחד עם נוטריון, כדי שהכל יהיה חוקי ומסודר.

 

לאחר הנחת תפילין - לראשונה בחייו! - ניהל הנוטריון שיחה קצרה עם הזקן, והסביר לי שעליי להביא לכאן פסיכיאטר מדופלם, להוכיח שהאיש כשיר לצוות על ירושה. הזדרזתי להביא, אך משום מה הוא לא הסכים לאשר את בריאות נפשו של מיודענו. לא התייאשתי, מה גם שהוא עצמו האיץ בי להזדרז לעשות זאת, פן יהיה מאוחר. טובת הקהילה מול עיניי, ובהשגחה פרטית מצאתי פסיכיאטר שהתברר שהוא מכיר היטב את הזקן, שהיה אחד המהנדסים של הטיל S300.

 

יחד עם נוטריון הכל הוחתם כדת וכדין, כשחשש בכל זאת מקנן בתוכי, כשהתברר כי לפני מספר שנים הוריש האיש את הדירה למאן דהו שהתחבב עליו, אך היורש עזבו לאנחות לאחר שהבטיח את הדירה למענו, והאינטרס האישי הושלם מבחינתו.

 

בחג הנצחון - 9 מאי שהיה לפני שבועיים, עוד נפגשנו וצחקנו כמו תמיד. יומיים אחר כך, קיבלתי עדכון שהוא נפטר, ואותו אדם שעל-שמו נכתבה הדירה לראשונה, ממהר לשרוף רח"ל את הגופה ולהתעסק בהעברת הדירה לבעלותו. ביקשתי למסור לו כי אנו נטפל בו בלי תשלום, ונקבור אותו כפי ההלכה וכרצונו שציווה על קבורה יהודית בלבד.

 

לאחר שהצלחנו למנוע את שריפת גופתו, וקיימנו לוויה יהודית מרגשת במעמד מניין יהודים, החלה סאגה משפטית מהירה מול אותו אדם שדרש באופן מיידי את קיום הצוואה הראשונה.

 

לפתע נזכרתי בנוטריון שיש לו משרד מול בית הכנסת שלנו, ולפני מספר חודשים עבר תאונה דרכים בפתח משרדו. בכדי להוכיח את צדקתו, ביקש לקבל מאיתנו הקלטות של מצלמות האבטחה מהם רואים את הנעשה ברחוב, ואכן ההוכחות שקיבל עזרו לו מאוד, ובזכותם זכה מול הפוגע.

 

כאשר הוא קיבל את פנייתי כי עזרתו דרושה לי, הוא נכנס לסיפור בכל הכוח והמוח, והיום (בערב שבת), הגיע צו בית משפט סופי, כי הדירה שייכת לקהילה היהודית שלנו".

 

ויהיו הדברים לעילוי נשמתו של התורם היקר: מר וויטאלי בן בנימין ע"ה.

 

 


ג. עשה לך רב

 

לאור הנהוג ללמוד בשבתות אלו של חודשי הקיץ ב"פרקי אבות", עורר הרב הראשי הרב לאזאר שליט"א בדברי התנא "עשה לך רב", הוראה ברורה שהרבי ביקש כמה וכמה פעמים מכל אחד ואחת. והרב הוסיף מדיליה כמה עניין זה חשוב במיוחד לכל רב ושליח, ואף שיתף בכמה אפיזודות שהיו לו במשך השנים עם הרבנים שלו עצמו. 

 

לאחר דברים אלו, קם אחד הרבנים החשובים, שידיו רב לו בשבת מיוחדת זו, מתוך התמסרות נפלאה ומיוחדת, וכה סיפר:

 

"לפני למעלה מחמש-עשרה שנה, עמד זוג הורים בארה"ב בפני התלבטות גדולה ומורכבת. הם התמודדו עם השאלה הקשה: מה עדיף על מה - חינוך או פרנסה?!. על-פניו, כל אחד יענה מיד, שחינוך לפני הכל. אך השאלה כאן הייתה מורכבת ממספר גורמים חשובים שאי אפשר לפתור אותם במחי יד. 

 

לפרטי פרטים הם גוללו הכל על גבי כמה דפים, ובסופו של דבר כתבו: רבי, אנו מבקשים ממך להמציא לנו מישהו שהוא רב מורה הוראה, הוא שליח וגם משפיע, כדי שיכוון אותנו בדרך הנכונה והטובה".

 

"מדוע דווקא איש כזה? שאלתי אותם לפני מספר ימים" והוא מצטט את תשובתם: "הבנו שהשאלה כל-כך לא פשוטה, שחייבים אדם מיוחד לשם כך".

 

"סיימנו להקריא בנפרד את המכתב באוהל הרבי, ובדיוק ביציאה משם, אנו רואים את הרב בערל לאזאר חולף על פנינו. אמרתי לבעלי, הנה קיבלנו מענה מיידי מהרבי, גש אליו וספר לו את סיפורנו. אך לבעלי לא היה נעים להטריד את הרב וסירב. נעמדתי כאישה עקשנית לטובת משפחתנו ואמרתי לו: אני לא חוזרת הביתה עד שמקבלים כאן ועכשיו את המענה!

 

בחוסר ברירה המתין בעלי עד לסיום תפילתו של הרב, ניגש אליו וגולל את שאלתנו. במשך מספר דקות הרב התבונן במקרה, נתן רעיון, ואמר שכעת זה פתרון לחצי השנה הקרובה, וכי לאחר שישה חודשים הוא מבקש שיעמדו איתו בקשר. לאמיתו של דבר הרב לאזאר פנה בעצמו לבעלי לאחר כחצי שנה שחלפה, והמשיך לייעץ לו את המשך הדרך".

 

אני רואה איך הרב המספר מביט לכיוון הרב הראשי שליט"א שהופתע לגמרי מהסיפור, כאשר קמטי מצחו מעידים שהוא מנסה להיזכר במה דברים אמורים. ואז מסיים המספר את סיפורו: מניין לי שהעצה הטובה כל כך הצליחה? כי לפני שבוע בן משפחתי השתדך עם משפחה זו, שב"ה גם מתפרנסת בכבוד וגם זוכה לנחת חסידי מילדיו - תוצאה של עשה לך רב".

 


ולתמונת השבוע שלי: ואת עמלנו אלו הבנים

 

בעוד כחצי שנה יציינו 80 שנה לצעדת המוות, בה הובלו אחרוני היהודים שנותרו בקניגסברג להשמדה, בשלבים האחרונים של מלחמת העולם השנייה. הצבא האדום התקדם במהירות, והנאצים הארורים אספו את האסירים ממחנה שטוטהוף, ובצעדה אכזרית הובלו לכיוון 'פאלמניקן' שליד הים, שם נרצחו באכזריות ובדם קר, ונשמותיהם הטהורות עלו מעלה, מצטרפות למליונים הקדושים, הי"ד!

 

'קניגסברג' היא כיום 'קלינינגרד'. 'פאלמניקן' היא כיום 'יאנטארניי', ויהודים גאים מסתובבים ברחובותיה. בשבוע שעבר זכתה לארח כמאה מרבני ערי רוסיה, לשבת אחדות מופלאה, בשילוב חנוכת הבית למתחם המקוואות המפואר שהוקם לראשונה בעיר יפה זו. 

 

לצד האבות, הביא חלק מהרבנים את ילדיהם עמם, וניצלו את ההזדמנות הנפלאה להעניק לבניהם יומיים של אחדות חסידית, וכבנים שנמצאים כל השנה בתפקיד נעלה של להיות דוגמה חיה של חינוך יהודי-חסידי בעירם, יכלו הילדים להשתובב ולשחק עם ילדים חסידים בני גילם. 

 

בעבורם הזמין בני היקר השליח בעיר הרב אברהם ברוך דייטש, תלמידים-שלוחים שהתמסרו לשלוחים הצעירים מבואם ועד צאתם, ברוחניות ובגשמיות, בתפילות ושיעורים מיוחדים, לצד טיולים וחוויות מהנות בעיר קלינינגרד המלאה אטרקציות ואתרים היסטוריים מרתקים, ובהם הצטרפות לתפילת הרבנים שנערכה באוהל ציונו של הגה"ק רבי ישראל סלנטר זצ"ל הטמון בבית החיים העתיק שנמצא בטבורה של העיר. 

 

במהלך סעודות השבת שנערכו בנפרד לילדים, נאם בפניהם הרב הראשי שליט"א, על אחריות תפקידם וגודל זכותם, רקד איתם והעניק לכל אחד תשומת לב מרוממת ומיוחדת. 

 

אלו הבנים - שרובם הגדול נולדו כאן בערי רוסיה. הם דור העתיד, כאן ועכשיו בגיל כה צעיר הם מתמודדים בחוויות רוחניות וגשמיות שילד במקביל בישראל או בארה"ב כלל לא מעלה על דעתו. כאן הם מקבלים את החינוך להתמסרות לשני, להבין את גודל הזכות להיות "ערבים בעדנו" ולזרז את הגאולה ופדות נפשנו. 

 

 

גוט שבת!

שייע

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.