דפים

יום שישי, 31 במרץ 2023

מבקש מחילה ממי שפגעתי בהם


מאת הרב ישראל אהרן קלצקין

 בס"ד עש"ק פרשת צו – שבת הגדול תשפ"ג.
 
לידידיי ומכריי קוראי ומתענגי הגליון 'מעדני הפרשה'.
 
 יש פעמים בחיים, שצריך לדעת לעצור ולבקש סליחה, והיום אעשה זאת פעמיים במאמר הזה.
 
בשנה שעברה בגליון של שבת הגדול, תקפתי באופן בוטה וחריף את אחד ממפעלי ה'קמחא דפסחא' הגדולים בארץ הקודש על האופן הפומבי והמבזה שהוא מתנהל.
 
בקיץ העבר ביקרתי בארה"ק, ניגש אלי אחד מידידיי והעיר לי כי יש בחינה של 'בור ששתית ממנו מים אל תירק בו', והסביר לי כי רבים ממכרי ובני קהילתי ואף משארי בשרי נהנים מאותה חלוקה, וכאשר במקומות אחרים מערימים קשיים וקשה לקבל תמיכה, כאן זה יחסית קל ונגיש לכל החוגים והעדות.
 
קיבלתי, והבטחתי לו שאתנצל ואבקש מחילה מהעומד בראשה וכל המסייעים לו, חטאתי עויתי פשעתי.
 
וכאן גם אפרגן ואציין, כי קיבלתי ד"שים מהרבה מקוראינו, כי השנה אכן חל שיפור גדול, הן בכך שבנוסף למרכז החלוקה המרכזי והענק, פתח הארגון עוד כמה וכמה מוקדי חלוקה, שלא יצטרכו להיטלטל ואף לשלם הוצאות שינוע, בפרט עקב העובדה שלרוב המקבלים אין רכב.
 
אשריו ואשרי חלקו, יה"ר שנזכה, שבשנה הבאה לא יהיה למי לתת, כי כולם יושפעו ממרום בשפע רב עד בלי די.
 
ולהבדיל אלף אלפי הבדלות, מן הקצה אל הקצה, עלי לבקש מחילה מיהודי שוכן עפר, הלא הוא ראש הממשלה המנוח 'מנחם בגין' ז"ל.
 
כתבתי בכמה הזדמנויות ביקורת נגדו על הרפיסות שגילה, כאשר אירע המהפך בשנת 1977 והוא לא ניצל את המומנטום להפוך את הקערה על פיה להשליט את אנשיו במוקדי הכח של מערכת המשפט והאקדמיה והאכיפה וכדו'.
 
השבוע, הבנתי שהוא היה פיקח יותר מראש הממשלה הנוכחי, שניסה ונאלץ להתקפל בבושת פנים ובכריעה על הברכים.
אין סיכוי לשינוי, לעת עתה ואולי עד ביאת המשיח.
 
הרבי מסאטמר זצוק"ל צדק, המערכת השולטת באמת, יש לה רצון אחד בלבד, לעשות הכל שתהיה מדינת כל אזרחיה.
שהרי רעיון הציונות בעצם היתה, כי אחר 2000 שנות גלות ואפליה, צריך סוף סוף להקים מדינה שתעשה אפליה מתקנת ליהודים, ותקנה זכויות יתר ליהודים, כשם שכל מדינה מוסלמית, מפלה את המוסלמים לטובה, מותר שיהיה גם אחד כזה ליהודים.
 
וכעת נוכחנו שזה היה חלום באספמיה, הסיטרא אחרא שולט בארה"ק בכל הכח, ובאמת אין לו בעיה שיהיה קבוצת יהודים שישמרו תורה ומצוות, במקביל לקבוצת מוסלמים שתשמור על מנהגיה באותה רמה של יחס וכו' וכו', אך ללא שום סממן של יחודיות ואיש הישר בעיניו יעשה, מבלי לתת צביון וסממן יהודי וקדוש בשום תחום.
 
אז מה באמת יהיה כאן, שואלים אותי רבים? הלנצח תאכל חרב?
 
התשובה כתובה בתורה: 'כל אלמנה ויתום לא תענון, ושמעתי כי חנון אני' ופירשו חז"ל לאו דוקא אלמנה ויתום, אלא שדיברה תורה בהווה, דהיינו, אלמנה ויתום אין להם מי שיתבע את עלבונם ויגן אליהם מפני לוחציהם, וכאשר דוחקים אדם לקיר ואין לו כבר אל מי לפנות רק אל הקב"ה, ה' מתערב לטובתו כי האלקים יבקש את נרדף.
 
לכן מתארים חז"ל את חומר העוון של עיוות הדין בבתי המשפט והצדק, כי האדם שואף לחיות בסביבה של חיי יושר וצדק וסומך על בתי הדין ורשויות האכיפה שישמרו על הגינות מהלכי החיים וכאשר מישהו נוהג כלפיו שלא ביושר יהיה לו היכן להתלונן ולקבל הגנה.
 
אך כאשר מוקדי הכח מושחתים ונוהגים איפה ואיפה, אזי אין יותר למי לפנות ועל מי להישען אלא על אבינו שבשמים ואז הקב"ה נכנס לתמונה ועושה סדר ומטפל בענין בכל חומר הדין.
 
ואם בכל מקום בעולם הדברים אמורים, בארץ ישראל, ארץ אשר תמיד עיני ה' אלקיך בה על אחת כמה וכמה.
 
נ.ב. איך הכינוי 'רבי אליעזר הגדול' מפרש את הכינוי 'שבת הגדול'?
מה 2 האפשרויות של אופן הגאולה השלימה בקרוב, ואיך זה קשור למה שקוראים לשבת הבעל"ט 'שבת הגדול'?
4 צריכים להודות: מופיע בתהלים, ברש"י בפרשתנו ובגמ' ברכות, בכל אחד מהם הסדר שלהם משתנה, למה?
כל זה ועוד, בגליון המצורף בזה, קראו ותהנו ותגידו בשולחן השבת ותזכו אחרים.
 
 
בברכת שבת הגדול שלום ומבורך
 
ישראל אהרן קלצקין

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.