"היום בתניא" יום ב' ו' אדר
תניא "ליקוטי אמרים"
המשך פרק ל"א(עמוד מ')
שנה פשוטה
⛳
"ואחר כך יבא לידי שמחה אמיתית":
לאחר העצבות והמרירות המבוארים לעיל, הוא יעבוד על עצמו להגיע לידי שמחה אמיתית - שכן, העצבות והמרירות אינם מטרה בפני עצמה, וכל מעלתם באה לידי ביטוי בזה שהם מהווים הקדמה המאפשרת להגיע לשמחה.
נציין, שהמאורעות שבהם נתקל האדם הם מגוונים. כך שיתכן, שבשעה שהוא שמח מדבר אחד, הוא יהיה עצוב מדבר אחר המעיק עליו (עצבות המפחיתה מאיכותה של השמחה). אבל כאשר האדם שרוי בשמחה אמיתית, אין הוא עצב בשעת מעשה כלל.
...
ההכרה במציאות היהודית, שיש בו שתי נפשות:
איך יכול האדם להבטיח את עצמו, שהעצבות והמרירות מהתנהגותו השלילית, יביאו רק לשבירת ה"סטרא אחרא" והנפש הבהמית שבקרבו, ולא לשבירת האדם כולו (כולל כוחותיו הנפשיים האלוקיים)?
מסביר אדמו"ר הזקן, כי על האדם להחדיר לעצמו, שיש בו שתי נפשות. וכל הדברים השליליים שהוא מצאם בעצמו, יש ליחסם לגוף ולנפש הבהמית בלבד (ולא לנפש האלוקית) - כך שהלב הנשבר אליו הוא הגיע בעקבות ההתבוננות המסועפת המובאת בפרק הקודם, הוא בא לידי ביטוי רק בשבירת הסטרא אחרא הכלולה בנפשו הבהמית.
...
"רק שהיא בבחינת גלות":
נכון שאת הריחוק מה', יש לתלות רק בנפש הבהמית. אבל אין להתכחש לעובדה, שבשעת ריחוקו הכללי מאלוקות, גם נפשו האלוקית מתקשה לתפקד כראוי.
וכאדם הנמצא בגלות, שאין הוא יכול לבטא את עצמו כפי שהיה רוצה, כך גם יש לראות את הנפש האלוקית המלובשת בנפש הבהמית, כאחת שנמצאת בגלות המתקשה לבטא את עצמה כרצונה.
ולאור מצב זה אליו נקלעה הנשמה. זאת תהיה כל מגמתו של האדם, להוציא את נפשו האלוקית מהגלות, ולהשיבה למצב שבו היא היתה לפני שירדה לעולם הזה להתלבש בגוף ובנפש הבהמית - וזאת יעשה האדם על ידי "(עבודה נעלית של) תשובה ומעשים טובים", שבהם הוא מעלה את הנשמה לשורשה ומקורה ולדבקות בה' כפי שהיה מצבה לפני ירידתה לעולם.
...
חבר נכבד:
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב יקותיאל גרין ע"ה מחבר באור התניא משכיל לאיתן ועשרות ספרי חסידות לעם הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי.
🕯️ לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה נפטרה ז’ שבט תש”פ
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.