"היום בתניא" יום ה' כז ניסן
תניא ליקוטי אמרים
המשך פרק מ"ג (עמוד 124)
שנה מעוברת
⛳
"אהבת עולם":
לעומת ה"אהבה בתענוגים" הניתנת לאדם מלמעלה, כמתנה. את "אהבת עולם" האדם משיג על ידי עבודתו ויגיעתו ובהתבוננותו השכלית.
את עיקר מעלתה של "אהבת עולם", יש לראות בזה, שהיא פועלת "בירור" וזיכוך בנפשו הבהמית, שגם היא תבוא לאהבת האלוקות.
כך שברור: שהנושאים המוצעים בתניא להתבוננות המביאה לאהבה זו. הם כאלו, שההתבוננות בהם, תחדיר בסופו של דבר אהבת ה' (לא רק לנפש האלוקית, אלא) גם לנפש הבהמית.
ונצין: כי הסיבה שהנפש הבהמית נמשכת באופן טבעי לעניני העולם הזה. הוא, היות שלפי המושגים הטבעיים שלה דברים אלו הם ערבים וטובים לה. אולם, בהחדרת המודעות לנפשו הבהמית, שהתענוג האמיתי בעולם הוא מהאלוקות, וכל התענוגות האחרים נחשבים כנגדם לכלום ממש. הרי שאז, גם כח האהבה שבנפש הבהמית ימשך לה' לבדו.
...
היראה ו"אהבת עולם":
בעוד שהאהבה בתענוגים, ניתנת במתנה מלמעלה רק לשלם ביראה, ולא תופיע לעולם לפני היראה העילאה. הרי שאת "אהבת עולם", עקרונית, אפשרי שהאדם ישיגה בהתבוננותו, אף לפני היראה הבסיסית, "יראה תתאה".
נכון שמבחינת סדר העבודה, היות שהיראה "היא השער לה'", מומלץ לעסוק בתחילה בגילוי היראה (ורק אחר כך בהשגת "אהבת עולם"). אבל מבחינה מעשית, אין שום מניעה, שעם ההתבוננות המתאימה, לא תתגלה "אהבת עולם" לפני התגלותה של היראה (וכפי שמנומק זאת בתניא במאמר המוסגר).
במישור הרחב יותר מוסיף רבנו, כי לאור המבואר כאן, שאפשרי שהאדם יגיע לאהבת עולם עוד לפני שתהיה לו היראה הבסיסית. הרי שתתכן המציאות שבה גם "רשע ובעל עבירות יעשה תשובה", תשובה שהיא "מהאהבה הנולדה בלבו בזכרו את ה' אלוקיו".
חבר נכבד:
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך.
הרב יקותיאל גרין ע"ה מחבר באור התניא משכיל לאיתן ועשרות ספרי חסידות לעם הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב גרין ע"ה ומופץ על ידי בני משפחתו.
🕯️ לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה נפטרה ז’ שבט תש”פ
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.