הבדלי ההשקפות והמציאות החרדית -------------------------------------------- לשליחת חומר: Email: BSHCH120@YAHOO.COM - WhatsApp - 917-204-4752 - P.O.B. 191219, Brooklyn, NY 11219 USA
דפים
יום ראשון, 31 באוקטובר 2021
מבזקים
מבזקים
מבזקים
מבזקים
מבזקים
צימוקים
שיקולים חוץ הלכתיים בפסיקה (ב)
מאת: חרדי בעולמו
כפי שכתבתי כאן, הדוגמה האקטואלית ביותר לשיקולים חוץ הלכתיים בפסיקה, היא היתר מכירה בשמיטה. מי שקורא היטב את פסקיהם של החזו"א ושל הראי"ה רואה שהשיקולים הם על-הלכתיים. הראי"ה רצה להכליל את הציבור כולו בקיום התורה, כל כמה דאפשר והחזו"א רצה הפוך, לבדל את החרדים לדבר ה' מכל השאר. בהיות וכן נקטו כ"א מהלך למדני-פסיקתי משל עצמו והגיעו (לא למרבית הפלא) למסקנות הפכיות.
מי שפילס דרך אמת בסוגיא היה הגרש"ז
אויערבך זצ"ל, שעל אף צעירותו הרהיב עוז וכתב ספר בו הוכיח שהיתר המכירה
אפשרי. לרוב, התעלם מהשיקולים העל-הלכתיים של שני הצדדים ודן בדברים לגופם. בהתאם,
המסקנה שלו היתה שכאשר בא לפניך חקלאי דתי שרוצה לשמור שמיטה, וודאי צריך לסדר לו
היתר מכירה, אבל לא צריך לסדר היתר מכירה כללי לחקלאים חילוניים שאין להם עניין בזה.
כרגיל, המשכתבים הרגילים שילחו ידיהם גם בגאון ישראל זה. לעומת 'מעדני ארץ - שביעית' שפרסם בתש"ה (ובהקדמה שם כל ההתייחסות 'הפוליטית' לשאלת השביעית - שאליה לא התייחס כלל בתוך הספר, כמו אמר "בספר, אנחנו נעסוק בהלכה ולא בחוץ-הלכה") פורסם בהמשך כ'מנחת שלמה - שביעית' ובסופו של דבר שוכתב ל'כתבי מעדני ארץ שביעית'. בשלב זה כבר הושמטו כל התשובות ב'מנחת שלמה כרכים ב,ג העוסקים בהיתר המכירה ומגלים דעתו בנושא. ממעדני ארץ הדירו את ההקדמה (ששם כתב בגלוי, באומץ וביושר את דעתו). בקיצור, כרגיל קיצרו, השמיטו, שינו ובסוף הוציאו את כתביו בצורה שאין לדעת ממנה מה היתה דעתו בעניין. מי יודע אם בעתיד לא 'יגלו מכתב שלו' שבו הוא כאילו הביע התנגדות להיתר המכירה.
הרב עובדיה זצ"ל הושמץ רבות על עמדתו ההלכתית-נטו בדבר תקפותו של היתר המכירה ובכל פעם מחדש שמענו שהוא בעצם אוסר בחשאי לבני תורה וכדו'. כמובן שהכל שקר וכזב, כדרך המשכתבים, ושפתיו ברור מיללו שלדעתו מי שמוציא כסף על חומרה זו הוא 'זורק כספו לפח'. (הנושא של מה נקרא 'חומרא', מצריך כתיבה נפרדת).
כשלעצמי, מיושבי ביהמ"ד האוסרים היתר מכירה כמעט כדאורייתא אני וגם אם הייתי מכניס ראשי לדון בזה ולפסוק לעצמי, הייתי מסתבך עם משפחתי הקרובה, כך שזה אונס גמור ואין לי דעה בנושא כלל ורק הבאתי זאת כדוגמה לפסיקות הלכתיות שבעצם 'יושבות' על בסיס חוץ-הלכתי.
יש כהנה רבות. נזכיר את הקלנועית, מעלית השבת וכדו', שפוסקי המזרוחניקים מתירים (לנזקקים לכך) ואצלנו זה איסור גמור. אני מכיר קבלן שהשקיע הון עתק במיזם, רק אחרי שווידא שדעתו של הגרי"ש שאין איסור במעליות שבת והפסיד הון כשהסתבר לו שהגרי"ש מדבר אחרת כשזה 'דיבור בלימוד ובהלכה' לבין כשהוא 'פוסק החוצה'.
פעמים שעל הפוסק לחשוב לא רק 'אחורה' (לְמָה בעבר זה דומה) אלא גם 'קדימה' (לְמָה בעתיד זה יביא). כבר כיום אפשר להפעיל מנגנון חשמלי אוטומטי, על גנרטור, ולשמוע שיעורים נפלאים בהלכות שבת - בשבת אחרי הצ'ולנט. למה זה ברור ופשוט לנו שזו הצעה של 'רפורמי' ומישהו שבא להפיל החומות? משום שאכן אם נתיר זאת, מי יודע מה ישאר לנו מהיהדות. כלומר, שברור לנו שמי שפסק לאיסור בכל הצמתים שהיו בדרך, ממש 'הציל את היהדות'.
אגב. אותו דבר היה עם איסור חשמל בשבת. פשוט היה לכל הפוסקים שחשמל 'חייב' להיות אסור בשבת. בזמנו הנדון היה תאורה בנורת חוט ליבון ורוב הפוסקים פסקו שזה איסור 'מבעיר'. דווקא לחזו"א זה לא היה נראה 'מבעיר' והוא אסר מטעם 'בונה' (סגירת המעגל היא 'בונה', מה שלא נראה לשאר הפוסקים). כיום הדברים משתנים במהירות ואינם נשארים כדאשתקד.
יש גם נושאים אחרים (רפואיים וכדו')
שהמציאות בה אנחנו חיים משתנית כל הזמן וכלל לא ברור איך יהיו חיי אנוש בעוד שנים
לא רבות.
בהתאם, עולות שאלות קשות ומסובכות, מהן בדיני נפשות ומהן בחמורות שבחמורות והדברים יצריכו ליבון עמוק וצריך תפילה לקל עליון שיהיו ת"ח ופוסקים ראויים, אמיצים ומסוגלים לדון ולפסוק בדברים, שכרגע לא מעזים אפילו להתחיל לדון בהם בתאוריה.
לכאורה, בעוד זמן לא רב הבשר לא יהיה מבעל חי (אלא יגודל במעבדות, דור אחר דור של תא-יולד-תא, בלי שום קשר לבעל חי) והחלב לא יהיה חלב והבישול לא בישול וכו' וכו'. כבר היום מיצרים במעבדות חלב פרה, שלא היה מעולם בקרבת פרה. התהליך נקרא 'תסיסה מיקרוביאלית' והוא מיצר חלב 'אמיתי' (כזה שאפשר להכין ממנו יוגורט וגבינה), אלא שהוא עשוי מדי אנ אי שהושתל במיקרואורגניזמים.
אז מכאן יש שתי אפשרויות להתקדמות. הראשונה - והיא המועדפת - שבמהרה יבוא אליהו ויפשוט לנו כל הספקות והבעיות והשניה (אם ההתקדמות תהיה חלילה טרם בואו) שהקב"ה בכבודו ובעצמו יצטרך לתת חכמה בינה ודעת בלב חכמי ישראל, שידעו איך לפסוק ולהורות בכל הבעיות שמחכות לנו ממש מעבר לפינה.
חרדי בעולמו
מתקפה חסרת תקדים של מרן ראש הישיבה רבי מאיר מאזוז על הממשלה
מתקפה חסרת תקדים של מרן ראש הישיבה רבי מאיר מאזוז על הממשלה. מחלקים לערבים מליארדים מרעיבים את האברכים ונותנים לחתולים..
דורשים שלא לנתח
מפגינים מחוץ לבית משפט השלום דורשים לשחרר את גופת אב משפחה חרדי שנרצח במהלך השבת בבית שמש לקבר ישראל ולא לנתח את גופה.
השתלה לאב צעיר
השתלה לאב צעיר
ידידי "מתנת חיים" יקרים, שלום רב.
היום תתקיים בע"ה השתלה לאב צעיר , שתחזיר אותו לחיי שגרה בריאים בע"ה
ביום ראשון כ"ה בחשוון תשפ"ב, 31 באוקטובר 2021, תתקיים בעז"ה השתלה בבית החולים בלינסון בפתח תקווה
נא תפילותיכם להצלחתם ולרפואתם השלימה של
החולה, אב צעיר תושב המרכז
אליעזר בן מיכל לאה
והתורם היקר, אברך תושב המרכז
ישראל בן ציפורה פייגא
לרפואה שלימה בתוך שאר חולי ישראל.
מזל טוב - לתורם הכליה חגי ספוקויני על הולדת הבת! הרבה נחת לכל המשפחה.
בשורות טובות
רחל הבר
וצוות מתנת חיים
סיפורי צדיקים - כ״ג. סיפור נכד ר׳ שלמה (5) - אידיש ע״י הרב משה הלוי קליין
סיפורי צדיקים - כ״ג. סיפור נכד ר׳ שלמה (5) - אידיש
ע״י הרב משה הלוי קליין
מאביו של הרבי זצ״ל פרשת תולדות
מאביו של הרבי זצ״ל פרשת תולדות
ואלה תולדות יצחק בן אברהם אברהם הוליד את יצחק (תולדות כה, י״ט)
שאלה ודיוק;
שם אברהם אברהם ביחד, משא״כ יצחק
א) טעם וביאור ד בכל התורה כולה, לא מצינו שם של יצחק פעמיים ביחד, רק באברהם אברהם אברהם, וכן ״ויאמר יעקב יעקב.?
ב) וכן בהנ״ל, בכל התורה לא מצינו שם אלקים פעמיים ביחד, משא״כ שם ה׳ נמצא ביחד כמ״ש ה׳ ה׳ אל רחום וחנון?
לקוטי לוי יצחק , הערות לזהר בראשית ע׳ יא
ילקוט לוי יצחק עה״ת ח״א סימן קצ
"היום בתניא" יום א' כה חשון
הרב אליהו רבי - זהו המחיר של שלוות נפש משכרת
שלום וברכה מורי ורבותי!
כמה הייתם מוכנים לשלם עבור שלוות נפש?
כלומר,
עבור משהו שיתן שקט נפשי ושלווה כזו שמי שחש בה לא ממהר לשום מקום, לא מחפש שום דבר, ואין משהו שגורם לו צער.
הלוא אין מישהו שלא היה מוכן לשלם את כל רכושו בעבור אותה שלוות נפש.
ישנם אנשים שמשקיעים בחומרים מסוכנים או משכרים הון תועפות, ובלבד שיזכו למספר דקות מועט של אותה "שלוות נפש" מדומה.
כמה הם מוכנים באמת לשלם בעבור שלוות נפש אמיתית?
היופי הוא, ששלוות הנפש הזו, בגלל שהיא כל כך נצרכת, היא פשוט לא עולה כסף, ניתן להשיג אותה בחינם!
אם נולדת, ואתה קיים, ונמצא כאן בעולם הזה, יש לך את האפשרות להשיג לבד את אותה שלוות נפש. מה שנדרש ממך זה בסך הכל שלושה שלבים:
השלב הראשון, להבין סוף סוף שהקדוש ברוך הוא לא נמצא שם למעלה ו"אין לו זמן" בשבילנו, אלא מעורב בחיים שלנו יום יום ושעה שעה, ועושה הכל כדי שיהיה לנו את הכי טוב שבעולם.
הדבר השני, לעשות הכל כדי שמה שהוא רוצה זה מה שיקרה כאן, ולא דברים אחרים.
לא לבצע שטויות, לא לעשות פשעים, לא לחפש את המשהו שאומר לך הקדוש ברוך הוא: "אני לא רוצה שתמצא". פשוט תיישר קו עם הקדוש ברוך הוא ואל תתן לו את הסיבות הטובות לגרום לך רע כדי ליישר אותך.
והדבר השלישי והאחרון, תזכור את שני הסעיפים הראשונים כל יום וכל שעה! תזכור שיש מישהו שמלווה אותך, מישהו שנמצא לצידך יום יום ושעה שעה, ואפילו מחליט בשבילך להיכן ללכת ומה לעשות, ואפילו איזו חוויה לחוות תוך אותו מעשה.
כאשר אתה מבין באמת את הדברים הללו, אין מישהו שיכול להוציא אותך משלוות הנפש המדהימה הזו.
בהצלחה רבה לכולנו,
וברוכים תהיו!
הרב אליהו רבי - מתי מתחילים לחנך?
שלום וברכה מורי ורבותי!
שעת חינוך ההורים שבינינו, שבזכותה נזכה, בעזרת ה', לילדים מחונכים.
מאיזה גיל מתחילים לחנך את הילד?
כלומר, מתי מגיע השלב שבו אנחנו אומרים: "זהו! צריכים להתאפס על החיים, צריכים להתנהג בצורה נאותה ויפה כי הילד מתחיל לקלוט, וצריכים להתנהג יפה לצידו"?
שימו לב טוב מורי ורבותי!
הרבה לפני שהילד נולד, ההורים צריכים להיות בני אדם.
אבל גם ברגע שהוא נולד והוא נמצא שעה אחת כאן באוויר העולם, כבר אז ניתן לחנך אותו.
ואני רוצה להסביר את זה בפרוטרוט.
ילד שבוכה ורואה שאף אחד לא ניגש אליו, למרות שמשהו באמת מציק לו, הוא מקבל הכרעה שהעולם הזה הוא עולם ללא צדק, עולם ללא רגישות, עולם שבו כדי לקבל משהו צריכים לצרוח במלוא הגרון עד אשר האבא והאמא מאבדים עשתונות, ומבינים שכבר אין ברירה וצריכים לקבל ולטפל בו.
הרבה יותר גרוע ילד שלאחר שישאג במלוא גרונו יקבל סטירת לחי מההורים,
אז הוא מבין לחלוטין וסופית שהוא נולד לתוך גיהינום, כאן בעולם הזה.
לעומת זאת, ילד שרואה שמרימים אותו, מתייחסים אליו ומרעיפים עליו חום ואהבה,
וגם אם זה לא מספיק חינוכי לדעות מסוימות להרים את הילד, עדיין שמים עליו יד ומראים לו שאנחנו נמצאים איתו יחד ולא מזניחים אותו,
כבר מעכשיו הוא קולט ומבין: "אני נמצא בסביבה טובה, יש כאן תגובות נכונות, גם אני הולך להיות אותו אחד שמגיב תגובות נכונות לכל מה שסביבי".
אין רגע שבו אנחנו אומרים: "הילד לא קולט, לא מבין, ואין מה לחנך אותו".
מהשניה הראשונה, ככל שיראה הילד את הצדק השורר כאן בעולם, הוא יהיה חלק מאותו צדק,
וככל שיראה, חס ושלום וחס וחלילה את ההיפך, הוא יהיה חלק מאותו היפך.
אנחנו אמורים לדאוג לכך שהילדים לרגע אחד לא יחשדו בנו כהורים כלא אכפתיים, ככועסים או כלא אוהבים.
גם במקרה הכי גרוע בו צריך לחנך את הילד, להביע כלפיו דברים נזעמים, עושים זאת עם חיוך ולאחר שלושים פעם בהם מסבירים לילד עד כמה אוהבים אותו, ועד כמה דווקא בגלל זה מתנהגים אליו בצורה קשוחה ויפה שכזו.
בהצלחה רבה לכולנו באחד מאתגרי החיים המשמעותיים והמרווים בנחת ביותר,
וברוכים תהיו!
קריאת ולימוד ה' פסוקים מספר דברים על פי הנהגת כבוד האדמו"ר:
יום ראשון כה' חשון:
{ט} וְהָיָ֛ה כְּכַלֹּ֥ת הַשֹּֽׁטְרִ֖ים לְדַבֵּ֣ר אֶל-הָעָ֑ם וּפָֽקְד֛וּ שָׂרֵ֥י צְבָא֖וֹת בְּרֹ֥אשׁ הָעָֽם:
{י} כִּֽי-תִקְרַ֣ב אֶל-עִ֔יר לְהִלָּחֵ֖ם עָלֶ֑יהָ וְקָרָ֥אתָ אֵלֶ֖יהָ לְשָׁלֽוֹם:
{יא} וְהָיָה֙ אִם-שָׁל֣וֹם תַּֽעַנְךָ֔ וּפָֽתְחָ֖ה לָ֑ךְ וְהָיָ֞ה כָּל-הָעָ֣ם הַנִּמְצָא-בָ֗הּ יִהְי֥וּ לְךָ֛ לָמַ֖ס וַֽעֲבָדֽוּךָ:
{יב} וְאִם-לֹ֤א תַשְׁלִים֙ עִמָּ֔ךְ וְעָֽשְׂתָ֥ה עִמְּךָ֖ מִלְחָמָ֑ה וְצַרְתָּ֖ עָלֶֽיהָ:
{יג} וּנְתָנָ֛הּ יְהֹוָ֥ה אֱלֹהֶ֖יךָ בְּיָדֶ֑ךָ וְהִכִּיתָ֥ אֶת-כָּל-זְכוּרָ֖הּ לְפִי-חָֽרֶב: