דפים

יום שלישי, 27 באפריל 2021

"היום בתניא" יום ג' טו אייר

"היום בתניא" יום ג' טו אייר
תניא לקוטי אמרים
המשך פרק מח עמ' 134
שנה פשוטה

מהות הצמצומים:
נושא ה"צמצומים" הוא מאד רחב, וכאן רק מובאת בקצרה ההבהרה: שהם מביעים את בחינת ההעלם וההסתר על המשכת האור והחיות לעולם (הנמשכים מהבורא בהתהוות העולמות והנבראים ובקיומם) - "שלא יאיר ויומשך לתחתונים בבחינת גילוי..".
ונזכיר, שבאורו יתברך הנמשך לעולמות שתי בחינות: האחת מוגדרת כאור ה"ממלא כל עלמין", והשניה כאור ה"סובב כל עלמין.
...
האור ה"ממלא כל עלמין":
הוא אור מוגבל הנמשך להחיות את העולמות והנבראים, באופן שבו ההשפעה מלמעלה "מתלבשת" בעולמות.
"התלבשות" זו היא מושג בקבלה. המתיחס למצב, שבו, העולמות  מקבלי האור "מלבישים ומשיגים את ההשפעה שמקבלים".
ויש לצין, כי "השגה" זו, אינה "השגה" במשמעות של הבנה, אלא במשמעות של "רכישה וקניה" - שכן, כשנשפע  האור ה"ממלא", העולמות מרגישים את האור כאילו השיגוהו, והוא כדבר הקנוי להם.
...
האור ה"סובב כל עלמין":
הוא אור "בלתי גבולי" - אור שאינו מאיר בכל אחד לפי ערכו, אלא הוא מאיר ומשפיע לכולם בשוה.
האור ה"סובב" אינו "מתלבש" בעולמות. ואף שהוא משפיע בהם חיות, אין העולמות "משיגים" אותה.
ונצין, כי רבנו מבהיר כאן בהרחבה, שאין כל ערך בין האור ה"ממלא" שהוא בבחינת "גבול", לאור ה"סובב" שהוא בגדר של "בלי גבול".
...
דעת התניא:
נוסיף, ש"סובב כל עלמין" הוא מושג הנזכר בזהר. ויש שסברו, שהוא מביע, שאור אלוקי זה אינו נמצא בתוך העולמות, אלא הוא רק מקיף את העולם מלמעלה ומאיר בו בשלט רחוק.
אולם, רבנו שולל כאן בקצרה את דעתם. והוא מביע את דעת החסידות, שגם האור ה"סובב כל עלמין" נמצא בכל מקום בעולם ללא כל יוצא מהכלל.
ומה שנקרא בשם "סובב", הוא על שם היותו סובב ומקיף בהשפעתו את כולם בשוה. השפעה שהיא כאמור לעיל בתוך תוכם של הנבראים. אלא שהיא אינה "מתלבשת" בהם ואינה באה בהשגתם (כך שהיא מקפת וסובבת את כולם בשוה).
...
חבר נכבד:
*קראת ונהנית, העבר את "היום בתניא" לחבריך.
*בתודה ובברכה!
הרב יקותיאל גרין כפר חב"ד
*לעילוי נשמת רעיתי היקרה  מרת רחל ע"ה, נפטרה ז' שבט תש"פ. יהי זכרה ברוך.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.