דפים

יום חמישי, 21 בינואר 2021

"היום בתניא" יום ה' ח שבט


 "היום בתניא" יום ה' ח שבט

תניא "לקוטי אמרים",

המשך וסיום פרק כא עמ' כז

שנה פשוטה


הורדת החיות לעולם:

הורדת החיות שתאפשר את התהוות העולמות, נעשית בשילוב 2 אופנים:

א. על ידי השתלשלות מעילה לעלול - כשהירידה 

היא הדרגתית (ומסוף המדרגה העליונה יוצאת לאור המדרגה התחתונה, שתחילה היתה כלולה בה).

ב. על ידי צמצומים - שבהם נמשך השפע מהמאציל אל הנאצלים, שלא בהדרגה, אלא בדילוג.

...

כהשפעת הרב לתלמידו:

כמבואר בחסידות, אור גדול יכול לגרום סינוור וחשיכה. וכדוגמת רב גדול המשפיע משכלו לתלמידיו, כדי שדבריו יתקבלו, הוא חיב לצמצם את עצמו. ולהימנע מלהשמיע רעיונות עמוקים שהם למעלה מכושר הקליטה של התלמידים.

הנה כך הוא גם לעניננו: לו ברא הקב"ה את עולמו באורו הגדול, היו העולמות בטלים במציאות, ולא היתה האלוקות יכולה להיות ניכרת ומורגשת בהם.

ורבנו מדגיש, כי נכון שכדי שיתקבלו העולמות כפי שהם במתכונתם הנוכחית, היתה צריכה הבריאה להיות עם הורדת החיות באופנים הנ"ל. הנה, עלינו לדעת, שהורדת החיות הזו לעולם, לא פעלה בבורא שום שינוי. וכאמור לעיל "אני ה' לא שניתי".

...

משמעות הצמצומים:

כשהקב"ה מצמצם את אורו לצורך הבריאה. אין הפירוש, שהוא מסתלק מהעולם, ורק מקרין מעט אור בדיבורו מרחוק.

אלא האמת היא, שגם לאחר הבריאה "לית אתר פנוי מיניה" (=אין מקום בעולם שהקב"ה לא נמצא בו). וכל ענין הצמצום מתבטא רק בזה, שהקב"ה מעלים ומסתיר על אורו הנמשך בדיבורו, שלא יתגלה רק אותו מעט אור שביכולת התחתונים לקולטו.

"ולכן" - מחמת ההסתר  על  אורו, גם נדמה  לנבראים (הרוחניים שבעולמות), שכאילו האור והחיות שבדבר ה' המלובש בהם, הוא מובדל ממהותו ועצמותו יתברך, כפי שהוא בדיבור האדם (ואף שהם מודעים לכך שהקב"ה ברא את העולם).

...

הסתר חד צדדי:

את ההעלם וההסתר שהקב"ה הביע בצמצומים, הוא עשה רק לגבי הנבראים. אבל לא שהם (הצמצומים) יעלימו עליו ויסתירו ממנו את העולמות ואת החיות שהוא ממשיך להם.

(מבחינה זו, הסתר האור שהתקבל בצמצומים, אינו דומה לחומת אבנים גבוהה שהאדם בונה כחיץ בין חצרו לרשות הרבים. שבמקביל לרצונו שאנשי הרחוב לא יראוהו, הוא  מביא גם לידי כך, שהוא עצמו לא יראה את העולם הסובב אותו).

...

"כי ה' הוא האלקים":

כמבואר בחסידות,  השם "אלקים" הוא בגימטריא "הטבע" (86), והוא מתיחס להארה המאירה בבחינת העלם והסתר להחיות את העולמות הנפרדים.

 ובאמירת  "ה' הוא האלקים",  אנו מביעים, שהארה זו אינה נפרדת ממאצילה, אלא היא מיוחדת ממש במקורה עם שם הוי', שהוא שם העצם, שלמעלה מעלה מהטבע.

כך, שכפי האמור לעיל,  הארת החיות הנמשכת לעולם, אינה מנותקת ממקורה. ואם יש  באמצעותה העלם על  האור האלוקי, הרי שזה רק כלפי הנבראים, ולא כלפי עצמותו יתברך.

...

חבר נכבד:

*קראת ונהנית, העבר את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך.

בתודה ובברכה!

הרב יקותיאל גרין כפר חב"ד מחבר באור התניא "משכיל לאיתן" ועשרות ספרי "חסידות לעם", שניתן להשיגם אצל מפיצי תורת חב"ד.

*לעילוי נשמת רעיתי היקרה  מרת רחל ע"ה, נפטרה ז' שבט תש"פ, יהי זכרה ברוך.

*לזכות נכדי שניאור זלמן גרין ליום הולדתו, לאורך ימים ושנים טובות - שנת ברכה והצלחה!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.