דפים

יום שלישי, 20 באוקטובר 2020

דורש לנפשי


 מאת יהודי פשוט

אמר רב אמי גדולה דעה שנתנה בתחלת ברכה של חול וא"ר אמי גדולה דעה  שנתנה בין שתי אותיות שנאמר-כי אל דעות ה' וכל מי שאין בו דעה אסור לרחם עליו שנאמר- כי לא עם בינות הוא על כן לא ירחמנו עושהו.. וא"ר אלעזר כל אדם שיש בו דעה כאילו נבנה בית המקדש בימיו,  דעה נתנה בין שתי אותיות מקדש נתן בין שתי אותיות וגו'.. דכרנא כד הוינא טליא כבן שמונה או תשע אחרי עלייתנו לארה״ק וישבנו לפני המורה הרב ברבר בבית הספר רבי עקיבא בבני ברק ולמדנו את דברי הגמרא בבבא-קמא דמתקיף ליה רב אשי על דברי רב שמואל בר נחמני שלמד דין המוציא מחברו עליו הראיה מדברי הכתוב מי בעל דברים וגו׳ ושאל למה לי קרא סברא הוא וגו׳.. והמורה אמר לנו כבר אז כי מכאן במשמע שסברת השכל הפשוט תקפה לפחות בדיני ממונות כמצוה מפורשת בתורה. וקיימא לן (לגבי המידות והמשקלות במשכן) שלא ניתנה תורה למלאכי השרת ואמרו ז״ל בברכות אגרא דשמעתא סברא וסברת השכל הפשוט אומרת עאכו״כ שהתורה שנאמר בה כי הוא חכמתכם ובינתכם לעיני העמים לא ניתנה לשוטים שמלבד הצייתנות הבהמית שבטבעם אין לפניהם רע או טוב ישר או מעוקל רק רשות אדונם שעליהם. ואומר: פקודי השם ישרים ורבינו האב״ע ורבי מנחם המאירי מבארים שהיושר הוא ההסכמה עם השכל האנושי. ואיך יסתדר השכל האנושי עם מצב שיושב לו יהודי ישיש ברחוב רשב״ם אשר מעולם לא היה איש בין אנשים ולא מעורב בין החכמים, וכל ילד יראה לעיניים שלצד אהבת התורה וההתמדה הבלתי טבעית האיש הוא על גבול תסמונת האספרג׳ס באשר הוא מוזר לבני אדם וגם דבריו המוכרחים עם הבריות וסובביו הם אמירות מקוטעות והברות קצרצרות, ובוקר אחד יקום יהודי זה ויורה בכח התורה שלמד ותואר שר התיירה שהדביקו לו העסקנים המושלים בו לעבור על דברי כל המומחים להזיק את בריאותנו ולסכן חיי זולתנו ובריאותם בדברים שהזיקם לעצמנו ולזולתנו הוא וודאי מוכרח ומוכח מעל לכל ספק סביר, מלבד אשר נחלל שם שמים ברבים נבזה ונשניא את תורת אלוקינו על אחב''י, נקומם עלינו עולם ומלואה עד רציחה ממש רח״ל, וכל זה מבלי שיטעים אותו מאור מסתתר דבריו ומחקריו בכתב או בדברי יושר בעל פה שיסבירו ויגדירו את חלות הוראתו.. (מה גם שאין שום מציאות שמאן דהו ייכנס אליו לשוחח עמו כאדם עם אדם ולחקור אותו לפשר הוראתו, במידה וזו ניתנה כמובן.. כי שומרים הופקדו עליו לבל יתגלה בחוליי זקנתו ומגבלותיו האישיות). וכאן הבן שואל האם המציית לו וקופץ ועושה כדבריו המשחיתים הוא בכלל מקיימי מצוותו ית׳ לקיים כהוראת המורים או שהוא אויל משריש הטורף בשטותו את נפשו ונפשות האחרים במקרה הטוב, או נבל רשע מרושע המזיק עצמו ונפשות זולתו ומחלל שם שמים בפרהסיא בשאט נפש במקרה הפחות טוב. בואו ולא ניכנס עדיין לדקויות ופרטי הלכות דינים ודיינים או בדין נביא המצווה שלא בשם ה׳ לעבור על הכתוב בתורה.. בינתיים די לי שאשאל האם אין בהאלהת אדם כל שהו בדרך זה משום אלוהים אחרים שהוזהרנו עליהם בדיברה שניה ששמענו מפי הגבורה על הר סיני.  ובמחשבה שניה, חלילה שאהיה מאשים את רבי חיים קנייבסקי בדבר שאין הדעת נוטה להאמין שהוא עצמו מודע לו, ובעצם גם הציבור שמקבל דברי הרב מפי הפרחח יאנקוש כתורת אמת נחלק לשתי כתות, הראשונה היא כת הפוליטיקאים שהם לו חברים לאינטריגות וגניבת ממון והם כמוהו מושחתים ונוכלים מועדים והדעת נוטה שהסיפור קשור למזימת סחיטת תקציב שהוא וכדומה. ואילו הכת השניה היא ציבור המאמינים השוטים, והכל יודעים שגורמים מאוד אובייקטיביים מכריחים שהמכנה המשותף של בוגרי הישיבות בזמננו הוא נמוך עד עלוב מאוד. והמחנכים האמיתיים של דור אספסופי זה הם כתבי העיתונות החרדית ׳הכשרה׳ שעיקרה האינדוקטרינציה לנצחנות שחצנית מטופשת והאדרת סגולות הגדאולים הנוחים להם עליהם נשענת כזבנות הפוליטיקה החרדית הצינית למטה למטה מכל פוליטיקה מפלגתית אחרת.. ותמונת הראי של ההוויה הליטאית האומללה היא זו החסידית וגם שם צו החיים הרוחנים מיוסד על הנאמנות לאינטרסים של הכת והפאלגן דעם רבי׳ן ויהי מה.. בישיבותיהם של האדמו״רים לומדים בישיבות להעביר איכשהו את הזמן ואת כל השאר הם יונקים מהחרדונים ׳המותרים׳ שלהם שממלאים את ראשיהם בקש וגבבא וכל הטפלות המשרתת את ברית הגנבים וגונבי הדעת שבין הפוליטיקאים ומאורי החסידות האדמור״ים הצדיקים רעבי התקציבים. והנה צמח לעינינו דור על האידיאל החסידי העכשווי שתמציתו הוא להישטף עם העדר ללבוש להגיד ולעשות כפי שכולם אצלנו עושים ואומרים, אין טוב ואין רע לא שקר ולא אמת לא נכון לא אסור ולא מותר לא שפויות ולא טירוף הדעת, גם המקובלה האוניברסלית שאל לו לבן להרוג את אביו וסבו רופפת בידם, כי יש ברוך השם שיינער גרויסער OYLEM ויהיה אשר יהיה חייבים מיטהאלטן ומיטגיין..   ואליכם צעירי הצאן אקרא: אל נא תכעסו על אלטער-הויקער כמוני כאשר אני משתלח ומתעלל פה ושם בפרות הבשן שקידשתם לעצמכם קדש, ואם דברי פוגעים ״ברגשותיכם״ אנא האמינו לי כי גם רגשותי פגועים.. והאיך שלא יהיו פגועים כשאני מבני הגיל שאת חייהם הפכו רבותיכם הנבלים לחסרי ערך הפקר כעפרא דארעא. מה גם שעד גיל שמונה גדלתי והלכתי לבית ספר במדינה קומוניסטית עם פיאות גלויות ואבא הצדיק שיקע בי את האמונה הלוהטת שאמונת האבות ודרכי החסידות הם דברים מושכלים ורציניים, ואיך לא אריד בשיחי כאשר אני רואה שהכל בכל מכל הפך למעין הצגת מחזור בבית ספר למפגרים, והבדיחה החבוטה כבר חדלה להצחיק מאז שזו כבר התובעות קרבנות אדם. אני דווקא מפרגן את מזללת כספי העתק סביב הבוחער הנלעג והנענה של ילדותי סרורלצ׳ה הגר המסכן שנולד ל״ע עם ראש כבש, וגם לא איכפת לי שהבוק החמורי הזה תופש פוזה של דעתנות-על ומפטפט את עצמו לדעת.. אבל כאשר הוא מחליט שראוי לחלות ולהמית כדי לספק לו את דוחק הבשר שהוא אוהב סביבו בטישים אז אני כבר מתעב ושונא אותו ואת כל מה שהוא מייצג ומאפיין.  דווקא נהניתי וקראתי בראבו לאורך השנים כאשר ראיתי את טובאריש באריס מרדכובויטש שזכרתיו כלאבוס יהיר עוד מילדותו ברחוב אחד העם משחק אותה על המוני הפתאים כרבי מקודש קדש, וכי למה לא, האם פה זה עולם האמת?! ובמה הוא נופל מחמיו חולה הנפש או מגיסיו רודפי הממון המשמימים שבחלקם הם גם סובלים מפיגור שכלי וברנשים סרי טעם וחן כאהרון ט״ב.  אבל כאשר הוא נעמד כגנרליסמו דרום אמריקאי ומנחית שטייענדיגע-טוירע בו הוא פולט לעדרי בהמותיו את פקודת השעה לסתיו תשפ״א ומצווה בקול מונוטוני קר כקרח: אנגיין ווי פריער!! כלומר לחלות ולהדביק ולהמית.. למה? כובע! כי כך אמרתי וכך אני רוצה וככה יהיה..  אז קופצים לי כל הפיוזים..  הנה אתה האפאראצ'יק בעל האופי החולה והעצבים המעורערים שאדמו''רותך העשירה אותך כקרח ואתה חי כראג׳א ומעלה כסל על פימה כשהמון בהמי משתחוה לך, ואיש לא מחטט בעליבותך ובמעשיך הפרטים ועכשיו אתה גם דורש דם אדם והרבה?! ואז אני מתעורר עוד בוקר ו וויי איז מיר.. רבי חיימ׳קה של בת-שבע קנייבסקי היה למנהיג הדור ושולח יהודים לחלות ולמות, מען קען דאך משוגע ווערן..    ואם תשאלו נו.. אז מה יהיה?  בינתיים יהיה זיפט!! כי הטירוף חוגג וכל בוליוואן עם תואר אדמו״ר ואפילו חצי-שמוק עם קבלות כסדיגורצ׳יק ינוקא או קוריוז מתמיה כמרקיד העממי מיילך בידרמן כבר כולם אצים רצים (ובהצלחה לא מבוטלת) להצטרף לחברה המכובדת של הורגי הנפשות לתיאבון וגם להכעיס שיכולים כבר לרשום על שמם כמה שורות קברים בבתי העלמין..  השורה התחתונה היא שלצד כל מה שהעולם המשתומם למד ולומד עכשיו על העולם החרדי ומנהיגותו, המתים והמומתים בעטיים ישכבו יפה בקברותיהם ירקבו בשקט ולא יטרידו איש, וגם על זכרון משפחות הנספים לשווא אני לא תולה תקוות כי גזרה על המת שישתכח מן הלב ואלה שנשארים בחיים נשארים צמודים לאליל שהורגלו לעובדו. אלא שאולי החולים הרבים בעלי המזל שיחלימו (כמובן בזכות הצדיקים) ויישארו עם סימפטומים לא סימפטיים עוד עלולים לבוא חשבון עם צדיקי דורנו וסדרי חיינו. ומשהו בי לוחש לי שכבר לא רחוק היום ובעיני הזקנות עוד אחזה בהשתנות כללי המשחק, ושמא מותר לי להסיק ממגוון התגובות שאני מקבל שהם אכן כבר משתנים, מי יודע והלוואי א״ס

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.