דפים

יום שישי, 28 בפברואר 2020

בי מלכים ימלכו ורוזנים יחקקו צדק (משלי)

מאת יהודי פשוט

בעיירתנו ק''ק סטמפורד הילל נחוגה הלילה בשעטו''מ שמחת הנישואין וויז'ניץ - טשערנאביל, ועבדכם מברך את האדמו''רים והחסידים מכל לב במזל טוב. מה גם שחיבה יתירה נודעת לו לאדמו''ר מויז'ניץ דהכא שליט''א העומד בכל הסטנדרטים של יהודי נחמד ואדם טוב ובאמת טוב שמגיעה לו ברכת כל טוב. אלא שהאירוע הגדול שקטונתי מלהיות מוזמן אליו סחף אותי להרהורים ומחשבות ספק כפירה, באשר למה שנשתנה בימינו במנהגי החופה של האדמ''ורים. זכיתי להיוולד בדורו של הקדושת אהרן מבעלזא ולהסתובב בחצרותיו של החיים מאירים מויז'ניץ ואף להיות בגרויסע-חתונות של גדולי האדמו''רים דהשתא עוד בטרם הונהג מנהג החופות על הבמות. ואכן לא להאמין, כל אלה הרביים נישאו כדת משה וישראל תחת החופה בגובה החצר שנמתחה על מסגרת ברזל מול ביתו של האדמו''ר, והציבור הענק שמע כל הגה מבעד הרמקולים רבי העוצמה שהדהדו עד סוף זכרון מאיר. גם לא זכור לי שום מנהג של המחול לצדיקים לאחר תום הטכס. רק שהחתן והכלה הלכו תיכף לחדר ייחוד כמנהג כל היהודים.  מאז צץ איך שהוא מנהג הפלטפורמות שמתנשאות למעלה למעלה מגובה ראש הציבור, שם יעלו ויבואו ויגיעו אף כי לא תמיד ייראו הצדיקים והצדקניות עם חגורת המקורבים לעשות את הטכס כמו שאומרים על-הגובה, למען יכירו וידעו כי כאן העסק הוא רציני, ופה נישא זרע קדש שממנו ייצאו נסיכים מרוממים על העם או מעל העם אשר יקולפקו כבר בינקותם, ומי יודע כמה מהם ישבו במועצת גדולי הדור בבגרותם. אבל גם לא מקפחים אותנו בני השפחות לגמרי, כי עם גמר הקידושין והברכות יסיבו אלינו המחותנים הקדושים והחתן המלכותי את פניהם הקדושים וירקדו את הרננו-צדיקים טאנץ בטרם יירדו מעדנות מרום הבמה. נו, און טאקע פארוואס נישט.. פשיטא דחופה למעלה מעשרים אמה כשרה לכתחילה. גם חלילה שאבוא בטענות על אדמו''רים מליגה גימל ודלית ואפילו רבי'ליך שטרם זכו לחסידים נעביך שתפסו במנהג להשיא מלמעלה למעלה גם במצבים שבלי מחנות הזיידעס הקדוישים מעלמא דקשוט כמעט ואין אנשים למטה.. אבל להרהר מותר, מדוע מלכת האנגלים משיאה את צאצאיה בכנסיה בשבועת הנישואים מול המזבח כאחד האדם? ואיך זה שבאלף שנות המלוכה האנגלו-סאכסית לא עלה על דעת אחד הקיסרים או יועציהם, כי לא נאה ולא יאה שמלכים של אימפריות אדירות ישיאו את יורשיהם אדוני העולם בעתיד על רצפת האבן במקום שמשיאים פשוטי העם את צאצאיהם.. והאמנם לא ראו אחרת אצל הקטנים מהם מלכי ארצות העולם הגדול? אז התשובה היא שאכן לא ראו, כי כווללם נוהגים כן באשר הם רואים בברית הנישואין קשר קדוש ומקודש שהם עושים לפני הא-ל ומבקשים את ברכתו, ולפני מלך העולם כולנו שוים, על כן הכבוד בפניו הוא הצניעות המודיעה שיודעים גם הם את מקומם לעת כזאת כבני תמותה וחטא..  ופה מתהפכת התמיהה, הלמה לא ילמדו אדמו''רינו מלכינו הקדושים (בדקתי ומצאתי שלכל שמונת ביליוני אזרחי אוה״ע גם יחד יש היום כארבעים מלכים בתואר וכארבעה חמישה מלכים שליטים, ואנחנו מחצית המיליון היהודים החרדים שרק חלקם חסידים זכינו בלעה״ר במלכים קדושים למאות כן ירבו, עם גינוני מלוכה דמיוניים, אינסיגניות עם כתרים פשוטים וגם מכופלים..) מעמיתיהם במלכויות העולם היותר וותיקות שההצטנעות עומדת ביסוד המכובדות, וכי לא כל סמלי ההתנשאות ממש מכבדים, ובמקרים רבים אלה גם מנמיכים ומלעיגים.  אמת, תת התפתחות הטעם ותבונת האנוש עדיין שולטים בדור שחינכו אדמו''רינו. אבל אין שום בטחון שהמצב יישאר שכזה לנצח.. ואם יבוא השינוי הוא ינחת בעוצמה שוטפת, וכבר היו דברים מעולם.  ואולי כדאי יהיה לתת גם על כך את הדעת..
אגב, בבמות גבוהות נהגו כבר הגויים לרוב (בעיקר לטכסי המתה של האוטודהפה והגיליוטינה בימי המהפכה הצרפתית.) אבל ריקוד הצדיקים הוא משהו משהושאנחנו בהחלט יכולים לרשום על שמנו..

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.